De bor noen steinkast fra Østre Rosten, en av byens kraftigst trafikkerte veier.

Da familien kom hjem fra ferie i sommer, var det gamle støygjerdet revet.

Åpen dør til støyen

– Men da de var ferdige med å sette opp de nye gjerdene, ble støyen enda verre for oss enn bak den gamle støyskjerminga, sier Arild Svahn Evjen. Han bor i en enebolig nær krysset ved Østre Rosten og Tillerringen, sammen med kone og datter.

De mener det nye gjerdet er for kort. Evjen anslår at det er omkring tre meter kortere enn det var tidligere. Bilder viser også dette. I tillegg skrår gjerdet inn mot huset deres, noe han mener bærer lyden enda bedre. Gjerdet er i tillegg trukket nærmere husene og ligger noe dypere i terrenget i problemområdet. Samtidig er det fjernet noen trær og vegetasjon slik at beboerne i dag ser veien.

– Tidligere hadde vi en neglisjerbar lyd. Den var ikke merkbar. I dag er det som om det er åpnet en bred dør mot trafikken.

Våkner til morgenrushet

– Vi våkner klokken fem om morgenen i det rushet begynner. Vi har prøvd å lukke vinduer, men det hjelper ikke, sier han og rister oppgitt på hodet. Hva er målet med en støyskjerm, når den ikke beskytter oss mot trafikkbråket, spør han?

Veien som deler industri- og handelsområdene på Rosten fra boligområdene, er sterkt trafikkert. Tall fra Retura og Renholdsverket viser at de har godt over 10000 turer til forbrenningsanlegget på Tiller årlig. Det betyr dobbelt så mange passeringer forbi Tillerbyen. Store bedrifter på Torgårdsletta, som ASKO, Rema 1000 og Coop har tungtransport som passerer. Det samme gjør storparten av bussparken til AtB. De som er, og ikke er, i rute.

– Det ser ut til at det meste av trafikken til disse transporttunge bedriftene går i vårt nabolag, fremfor på E6-en.

Eneste klager

Evjen kan ikke forstå hvorfor Miljøpakkens folk ikke vil høre på han, når han viser til hvordan støyen har økt. Han hevder de ikke har gjort gode nok støymålinger og han har flere ganger oppfordret dem til å komme hjem til han for å lytte og se. Kommunikasjonen startet da skjermingen var nyoppsatt i fjor høst.

– Jeg har foreslått svært enkle løsninger for å rette opp i dette. Nå har de ikke svart på halvannen måned, sier Evjen, som ikke har gitt opp. Han er beredt på å gå rettens vei, men håper Miljøpakken tar tak i dette og lager en god støydemping for alle.

– Denne saken er ikke avsluttet, sier overingeniør i Statens vegvesen, Grete Ørsnes. Hun understreker at Evjen er den eneste navngitte klageren på støyskjermene de satte opp i sommer, i tillegg til innholdet i et anonymt leserinnlegg i Adresseavisen.

Et vellykket prosjekt

Statens vegvesen har ansvaret for prosjektet, som alt i alt har kostet i underkant av 20 millioner kroner. I dag står en kilometer støyvegg som barriere mot Østre Rosten. Tidligere sto det gamle skjermer av ulik høyde og lengde, noen steder var det kun voller, andre steder ingenting. Målet de satte seg var å komme under 60 desibel støy på terrasser og uteområder på bakkenivå.

– De aller fleste av beboerne i de tett bebygde boligfeltene langs denne veien er meget fornøyde. Våre målinger viser støyreduksjoner på mellom 1 til 13 desibel. En økning på tre desibel tilsvarer en fordobling av trafikklyden. Derfor er vi meget godt fornøyde med denne reduksjonen og vi synes vi har fått til dette prosjektet på en bra måte, sier Grete Ørsnes.

Hva skjer fremover?

Likevel har miljøtiltaket forverret situasjonen for Evjens familie. Hvordan kan det forsvares, når gjerdene var ment for det motsatte?

– Vi ser på våre støyberegninger at lyden ligger på 55 desibel, altså under vårt mål. Om han har fått det verre enn før, er vanskelig for oss å si. Vi utelukker ikke at det er andre faktorer som spiller inn. Blant annet har det blitt fjernet kratt og trær mot veien etter naboens ønske. Dette skulle ikke bidra til mer lyd, men det faktum at han i dag ser veien og bilene, kan ha en innvirkning.

Ørsnes forteller at vegvesenet og entreprenøren har hatt interne møter og diskutert denne situasjonen.

Hvor vanskelig kan det være å rette dette?

– Prosjektet er avsluttet. Og det er krevende å sette i gang igjen på grunn av spesialutstyr som må hentes inn for å slå ned fundamenter og så videre. Dessuten er det ikke bare bare å ettergi, for plutselig er det en annen nabo som finner ut at han vil ha rettelser. Men det vi kan si er at vi vil møte Evjen til en befaring, når snøen har gått og det er bart. Da er det lettere å få en felles forståelse, avslutter overingeniør i Statens vegvesen, Grete Ørsnes.

Kommer til kort: Arild Svahn Evjen er beredt på å gå rettens vei for å få ro og fred, men han håper Miljøpakken tar tak og lager en god støydemping for alle. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen
Støygjerdet: Arild Svahn Evjen på gangveien foran åpningen ut mot trafikken. Han mener støyen ikke dempes inn til hans hus – som er opplyst i bakgrunnen av bildet. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen