Nav bruker cirka 2,5 milliarder kroner i året på private arbeidsmarkedsbedrifter. Et nytt, revolusjonerende prosjekt ved Nav Heimdal viser at de får dobbelt så mange i arbeid ved å bruke noe av pengene selv.

- Dette har vært drømmen for oss som jobber i Nav. Vi har lenge sagt: Tenk om vi hadde fått disse pengene selv! Nå har vi fått det, og resultatet er fantastisk, sier Per Olav Gundersen, som er avdelingsleder ved oppfølgingsavdelingen ved Nav Heimdal.

- Det er en revolusjon det vi har fått til uten ekstra midler: Dobbelt så mange får jobb og dobbelt så mange får tilbud om oppfølging, i tillegg til at vi får et mye tettere samarbeid med næringslivet, sier avdelingsleder for prosjektet Tore Haller.

Bare fem av landets mer enn 450 Nav-kontor har deltatt i dette prosjektet, som tok til i mai 2013.

Det går ut på å få personer med nedsatt arbeidsevne – det vil si arbeidssøkere med fysiske eller psykiske helseutfordringer – i jobb.

Prosjektet er et forsøk på å se om Nav selv kan klare å få flere av dem i jobb enn det arbeidsmarkedsbedriftene makter.

64 % får jobb

Resultatene ved Nav Heimdal viser helt klart at det er mulig:

I fjor var det 108 arbeidssøkere, eller 64 % av alle deltakerne i prosjektet, som fikk jobb.

- Dette er et veldig høyt tall. Etter gammel modell, med bruk av arbeidsmarkedsbedrifter, var det godt under 40 prosent som fikk jobb, sier Haller.

15 av dem som fikk jobb gjennom prosjektet er innvandrere.

- Det utgjør faktisk over 80 % av innvandrerne som er søkt inn i prosjektet, og sier noe om hvor effektivt dette er også for å hjelpe innvandrere inn i arbeidslivet, sier Gundersen.

Mer effektivt

Prosjektet øker effektiviteten betydelig. Det jobbes raskere, og flere får tilbud om hjelp.

168 brukere fikk i fjor tilbud om avklaring og tett oppfølging, og det er omtrent dobbelt så mange som etter gammel modell.

- Arbeidsmarkedsbedriftene har en økonomisk fordel av at en arbeidssøker bruker lang tid, men for oss lønner det seg at det går fort. Det gjør at flere av våre brukere nå får tilbud om oppfølging, sier Gundersen.

Nav Heimdal er ikke tilført ekstra midler til prosjektet. De har bare tatt over midlene som ellers ville blitt brukt til å kjøpe tjenester hos arbeidsmarkedsbedriftene.

Totalt kjøper Nav tjenester for cirka 2,5 milliarder kroner i året fra arbeidsmarkedsbedriftene. For tiltakene det her er snakk om, dreier det seg om nær en milliard kroner.

- Resultatene viser at det er billigere for oss å gjøre jobben selv. For samme beløp får dobbelt så mange tilbud om avklaring og oppfølging, og dobbelt så mange får jobb, sier Haller.

Han understreker at det fortsatt er tjenester de kjøper av arbeidsmarkedsbedriftene. Dette gjelder brukere mer mer omfattende utfordringer.

Færre på hver veileder

Nav Heimdal har 11 veiledere som jobber med dette prosjektet. Hver av dem har som oppgave å følge opp 15 brukere.

- Vanligvis har en Nav-veileder ansvar for over hundre brukere, så det å begrense antallet til 15 gjør at vi kommer mye tettere på brukerne og arbeidsgiverne. Opplegget blir mer skreddersydd, sier Gundersen.

Nav har ikke egne arbeidsplasser å tilby, og er derfor helt avhengig av det ordinære arbeidslivet.

- Dette har gått over all forventning. Næringslivet har stilt opp og tatt inn folk for trening og for fast jobb, sier Haller.

- Samtidig har vi kommet atskillig tettere på den enkelte arbeidsplass. Skal vi hjelpe folk i jobb, må vi bli godt kjent med arbeidsgiverne, og der har vi greid å skape et godt tillitsforhold.

Prosjektet skulle vært avsluttet i 2015, men på grunn av de gode resultatene har arbeids- og velferdsdepartementet forlenget opplegget til og med 2016.

- Vi håper vi får fortsette med dette, og at alle Nav-kontor får jobbe slik, sier Tore Haller og Per Olav Gundersen.

Rastløse Roger

Roger Raknes (43) har i alle år vært en rastløs arbeidstaker, med ei lang rekke av arbeidsplasser bak seg. Nå har han endelig funnet en jobb hvor han kan slå seg til ro.

- Nei, denne jobben har jeg ikke tenkt å gi opp. Neste holdeplass blir Svanholm begravelsesbyrå, sier rastløse Roger med et smil.

Han har en CV så lang som et vondt år.

- Jeg har brukt å se på det som et problem, men nå er det i stedet snudd til en fordel som viser hvor mye jeg kan.

Raknes er en av dem som har fått jobb gjennom Nav Heimdals nye prosjekt for personer med nedsatt arbeidsevne.

- Jeg har hatt problem med å bli værende på en arbeidsplass. Det startet med ryggproblemer og stadige sykmeldinger, som har gått ut over selvtillit og psyke. Jeg ble til slutt redd for å søke jobb, fordi jeg var redd for å bli sykmeldt.

Ny livsgnist

43-åringen har prøvd å få hjelp i mange år, men det snudde først da han begynte å padle igjen. Det gjorde noe med både ryggen og livsgnisten.

Samtidig ble han tatt inn i det nye Nav-prosjektet.

- Jeg var skeptisk, for jeg har mye dårlig erfaring med Nav, sier Raknes.

Nå fikk han hjelp av veileder May-Britt Røsshag til å kartlegge seg selv og hva han har av kunnskap og erfaring.

- Det viste seg at jeg er en helt annen enn jeg hadde trodd!

Jobbkartlegging

Neste steg var å kartlegge aktuelle jobber ut fra de egenskaper han hadde fått ned på papiret, og slik fant de fram til firmaet Bilreklame på Tunga.

- Dette er den beste jobben jeg kan ha. Det er en IA-bedrift, hvor ledelsen ser verdien av å gi folk en sjanse. Her synes de min lange CV viser at jeg er et multitalent, og jeg får brukt veldig mye av meg selv i denne jobben, sier Roger Raknes.

Etter å ha vært i praksis siden august, fikk han 1. februar fast jobb ved bedriften.

Daglig leder ved Bilreklame, Yvonne Kvale (43), har ansatt flere personer etter først å ha prøvd dem ut i Nav-praksis. Det er folk med ulik bakgrunn.

- Dette er et bevisst valg, bunnet i en overbevisning om at alle fortjener å ha en jobb. Alle kan noe og alle kan lære. Det handler om vilje og motivasjon, sier Kvale.

Mye arbeid

Hun understreker at det ikke nytter å gå inn i dette med økonomisk motiv.

- Skal du lykkes som arbeidsgiver for disse fantastiske folkene, kreves det at du stiller opp med støtte og opplæring. Det har vært mye arbeid, men det er verdt det, sier Yvonne Kvale.

Veileder May-Britt Røsshag sier motivasjonen er det viktigste grunnlaget for å få brukerne inn i en fast jobb.

- Det er dette vi bygger videre på. Vi finner ut hvor de har sine styrker og friskfaktorer, og så begynner arbeidet med å finne riktig arbeidsretning og dernest riktig arbeidsgiver og arbeidsplass. I dette tilfellet løsnet det da vi fant Yvonne på Bilreklame, sier Røsshag.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.

NAV Heimdal har suksess med en ny, revolusjonerende metode for å få personer med nedsatt arbeidsevne i jobb. Avdelingsleder for prosjektet Tore Haller og avdelingsleder for oppfølgingsavdelingen Per Olav Gundersen håper dette skal bli malen for alle NAV-kontor i hele landet. Foto: Håvard Haugseth Jensen
Roger Raknes (til høyre) trives godt i firmaet Bilreklame, der han opplever å få brukt mye av det han er god til. Her er han sammen med NAV-veileder May-Britt Røsshag og Halo Mahmudi (22). Sistnevnte kom også inn i firmaet gjennom NAV, og har nå fått fast jobb. Foto: Håvard Haugseth Jensen, HÃ¥vard Haugseth Jensen
Daglig leder Yvonne Kvale i Bilreklame er opptatt av at alle fortjener å ha en jobb, og har gode erfaringer med å ta inn folk gjennom NAV. Nå har hun gitt Roger Raknes (43) fast stilling i bedriften. Foto: Håvard Haugseth Jensen, HÃ¥vard Haugseth Jensen