Mesta inngikk fra 1. september en femårskontrakt med Statens vegvesen om vedlikehold av riks- og fylkesvegene med tilhørende gang- og sykkelveier i Trondheim verdt 172 millioner kroner.

Kontrakten gir i detalj eksakte vinterstandarder for i alt fem ulike typer veianlegg som totalt omfatter 287 kilometer med veier, sykkelveier og fortau i området Trondheim Ytre.

- Hovedutfordringen hele vinteren har vært at Mesta setter inn for få ressurser til å få ryddet og strødd veiene slik det er beskrevet i kontrakten. Snøen blir ikke fjernet innen fristen, og noen veier er for dårlig strødd. Årsaken er at de har verken nok folk eller utstyr, sier seksjonssjef Arne Iversen i vegseksjonen i Statens vegvesen.

De største ankepunktene hos Statens vegvesen er for dårlig brøyting av på- og avkjøringsrampene på E6 hvor det til tider har vært meget vanskelige kjøreforhold. Det har også i flere tilfeller tatt mange timer før sykkelstiene er ryddet for snø.

Kvaliteten på veivedlikeholdet har ved flere anledninger i vinter vært så dårlig at Mesta har fått bøter, de største på 200 000 kroner. Totalt er det gitt bøter på flere hundre tusen kroner.

Iversen ønsker ikke å opplyse om antall merknader og avvik eller de totale bøtene som Mesta har fått. – Dette er kontraktsrettslige forhold mellom Statens vegvesen og Mesta, sier Iversen.

Vegvesenet har også en femårskontrakt med Trondheim Bydrift for kommunale veier, men Statens vegvesen har så langt i vinter ikke gitt Trondheim Bydrift noen merknader eller avvik for mangelfullt veivedlikehold.

- Brøytingen en "stor skam"

Det er flere år siden Statens vegvesen har mottatt så mange klager på for dårlig brøyting og strøing i Trondheim som i vinter.

En av dem som er meget misfornøyd med standarden er Kjell Helland på Tiller. Stortingspensjonisten karakteriserte på et frokostmøte med tema "Framkommelighet" i nettverket "Aldersvennlige byer" i rådhuset tidligere i uken, brøytingen av fortauene som "en stor skam".

- Jeg har ingen vansker med å skjønne at de som skal rydde fortauene ikke rekker det om natten eller morgenen. Men jeg kan ikke akseptere at fortauene fortsatt ikke er ryddet samme ettermiddag og kveld. Både jeg og kona er sprek nok til å komme oss fram selv om det er masse snø på fortauet, men hva med eldre med stokk eller rullator? De har også en rett til å komme seg ut om vinteren, men blir i stedet sittende isolert, tordner Helland.

Vegvesenet beklager

- Vi beklager de ulempene den manglende brøytingen og strøingen har medført for trafikantene. Vi jobber hver dag for å sørge for at vinterstandarden på veinettet er på det nivået vi har bedt om fra entreprenøren, sier Iversen.

Etter hva Adresseavisen forstår har misnøyen vokst seg stadig større gjennom vinteren fordi Mesta, selv etter at selskapet har fått økte bøter for hver værhendelse (brøyting og/eller strøing), fortsatt ikke oppfyller kontraktsvilkårene.

- Vi forstår at det kan være innkjøringsproblemer i forbindelse med at kontrakten er fersk. Derfor har vi lagt opp en klagepraksis hvor entreprenører som bryter kontrakten først får et "mangel"-varsel, noe som gjør at de får tid til å rette opp feilene før neste værhendelse.

Dersom bruddene fortsetter, blir dette rapportert som avvik, noe som innebærer bøter, sier Iversen.

Bøtene begynner på 10 000 kroner ved første avvik og blir deretter økt fra avvik til avvik. Den høyeste boten som er tillatt å gi er 200 000 kroner.

- Vi har nå nådd bøtetaket på 200 000 kroner, men er fortsatt ikke fornøyd med hvordan Mesta oppfyller kontraktsvilkårene. Vi er i kontinuerlig dialog med Mesta om hvordan vintervedlikeholdet skal utføres, understreker seksjonssjefen.

- Er det ikke rimelig å forlange av en kontraktør at alle vilkår i kontrakten blir oppfylt når mer enn halve vinteren har gått?

- Jeg har ingen vansker med å si meg enig i en slik konklusjon, sier Iversen.

Ny og strengere standard

De nye vedlikeholdskontraktene innebærer en strengere standard enn tidligere.

- Mens vi tidligere hadde ulike snødybder på de forskjellige typene veiene for når brøytingen skulle begynne, betyr de nye reglene at brøyting og strøing skal begynne straks en værhendelse inntreffer.

Det skal brøytes så lenge det snør og til brøytemannskapene har oppnådd den standarden kontrakten sier.

Entreprenøren eller underentreprenøren skal på eget initiativ følge med på været og prognosene og rykke ut tidsnok, forteller seksjonssjefen.

- Ved minst to anledninger i vinter har det kommet svært store snømengder på kort tid. Er det ikke forståelig at det tar tid å rydde bort flere titalls centimeter med snø?

- Vi har ikke hatt noen ekstreme snøfall i vinter. At det kommer noen titalls centimeter snø i løpet av noen døgn, er klart innenfor normalen. Det kan virke som det er så lenge siden vi har hatt en vinter med normale snømengder, at vi har glemt hvordan vintrene pleier å være, sier Iversen.

Ingen kommentar

- Vi forholder oss til de kontraktene vi har inngått med Statens vegvesen. Dialog om kontraktene tar vi direkte med vegvesenet og ikke i avisen. Ut over dette ønsker vi ikke å kommentere saken, sier kommunikasjonsrådgiver Eskil Sand i Mesta.