Ny kamp: Striden om bygging av Gråkallen vinterpark har igjen blusset opp. Denne gangen vil slaget stå om vinterparken er nødt til å investere i offentlig infratruktur som etableringen vil fremtvinge. Det kan fordyre anlegget med over 100 millioner kroner. Foto: Vegard Eggen

Styreleder Dag Herrem i Gråkallen vinterpark mener det er helt urimelig at de skal betale for gang- og sykkelsti til Skistua og parkeringsplass. Herrem mener det er naturlig at politikerne gir vinterparken dispensasjon fra såkalte rekkefølgebestemmelser.

Slike bestemmelser har bystyret lagt inn som en del av reguleringsplanen. Der heter det at vinterparken må bekoste byggingen av gang- og sykkelsti fra Ferista til Skistua og parkeringsplass ved det planlagte anlegget før vinterparken kan åpnes. Disse investeringene kan ha en prislapp på 100 millioner kroner.

Etableringen av selve skianlegget er kostnadsberegnet til 60 millioner kroner. Det skal finansieres gjennom tippemidler, kapital fra utbyggerne – Trondhjems Skiklub, Freidig og NTNUI – og tilskudd og lånegarantier fra Trondheim kommune.

En nøtt å knekke

Planene om et alpinanlegg i Gråkallen engasjerer og opprører mange. Dag Herrem har tidligere antydet at det ligger an til byggestart til høsten, men erkjenner at det forutsetter at kommunen gir dispensasjon fra kravet om å sørge for gang- og sykkelsti og parkeringsplass. En slik søknad er nå sendt kommunen, men saken er foreløpig ikke lagt frem til behandling.

- Dette er en nøtt som må knekkes. Det er ingen andre idrettsanlegg som må betale for slik offentlig infrastruktur når de bygger anlegg. Jeg føler at dette er lagt inn som en forutsetning av våre motstandere for å hindre at vi klarer å gjennomføre planene. Dersom kommunen vil ha gang- og sykkelsti må de betale for det selv. Det er ikke økonomi i vårt prosjekt til dette, og jeg tviler på om det lar seg gjøre å bygge en slik gang- og sykkelsti langs veien heller, sier Dag Herrem.

Redusert hastighet

I stedet for en gang- og sykkelsti til 60 millioner kroner ser Dag Herrem for seg at fartsgrensen i Fjellseterveien kan reduseres til 40 kilometer i timen og at det etableres gruslagte gangstier fra Ferista til Fjellseter for folk som vil inn i Bymarka.

- Kravet om en gang- og sykkelsti ble lagt inn i saken helt på tampen av saksbehandlingen. Den vil medføre et så stort inngrep i marka at jeg tviler på om den lar seg bygge. Det er så bratt mellom Fjellseter og Skistua at dette blir nesten umulig. Det finnes bedre løsninger. Dette kravet må legges vekk, sier Herrem.

Styrelederen i Gråkallen vinterpark vil heller ikke legge kostnadene for parkeringsplass inn i sitt prosjekt. Herrem mener parkeringsanlegget må inngå som en del av de offentlige parkeringsplassene i Bymarka, og at det må være kommunen som betaler og drifter dette.

- Vi kan bygge parkeringsplassen samtidig som vi bygger vinterparken, men vi kan ikke finansiere den. Det må være grenser for hvor mye ekstrautgifter politikerne kan legge på en utbygger. Dette lar seg ikke gjennomføre verken praktisk eller økonomisk, sier Herrem.

Avventer rådmannen

Høyres kommunalråd Yngve Brox er tilhenger av en vinterpark i Bymarka. Men Brox vil ikke konkludere nå på spørsmålet om Bymarka vinterpark skal slippe å bygge gang- og sykkelsti eller betale for etableringen av en parkeringsplass ved anlegget.

- 60 millioner kroner til en gang- og sykkelsti er en voldsom investering å pålegge vinterparken. Det er jo litt forskjell på å pålegge kommersielle utbyggere slike krav sammenlignet med ideelle lag og organisasjoner. Men i prinsippet er det slik at utbyggere skal finansiere dette. Det er ikke utenkelig at bygging av gang- og sykkelsti langs denne veien er noe vi trenger uavhengig om det bygges en vinterpark eller ikke. Jeg vil avvente en sak fra rådmannen før jeg sier mer om hva jeg og Høyre vil ende opp på i denne saken. Jeg mener fortsatt dette er et godt og viktig prosjekt for byen, sier Brox.

Utenkelig

KrFs Geirmund Lykke er en av de største motstanderne av en vinterpark i Bymarka. Han mener det er utenkelig at parken skal få dispensasjon fra kravene som et enstemmig bystyre står bak.

- Jeg kan ikke forstå at det skal skje. Det er to valg i denne saken. Enten må hele planen skrinlegges, ellers så må utbyggerne oppfylle de kravene de er pålagt. Å tro at det er politisk flertall for å bruke 100 millioner kroner på våre budsjetter er utenkelig etter mitt skjønn, sier Lykke.

LES OGSÅ (MENINGER:) Gråkallen vinterpark - Trondheims nye «Rock City»?