- Gjerne på ski, men det er viktigere å motivere alle til å delta fremfor å tviholde på den tradisjonelle skidagen. Barn må oppleve at alle aktiviteter er like mye verdt, sier Hans Lieng, fylkesleder i Utdanningsforbundet i Sør-Trøndelag.

Lieng viser til en kronikk i Dagbladet der far og førsteamanuensis i idrettssosiologi ved NTNU, Arve Hjelseth, tar til orde for å avskaffe de tradisjonelle skidagene. Kaller man skidagen heller uteaktivitetsdag der elevene oppfordres til å ta med f.eks. akebrett eller ski om de vil, tror Hjelseth oppslutningen kan komme til å øke. Til Adresseavisen viste Hjelseth til at antallet skigåere har gått ned de siste årene på grunn av snøfattige vintre.

Vil nå flere

Lieng mener at en aktivitetsdag med ulike aktiviteter, som ski (langrenn og alpint), akebrett, snøhulelaging og skøyter vil nå flere. En positiv opplevelse på en slik dag kan ha stor betydning for at barn og ungdom fortsetter med lekbetonte aktiviteter.

- Vi må lete etter muligheter i skolen til å skape positive opplevelser knyttet til uteaktiviteter og fysisk aktivitet, understreker Lieng. Som kroppsøvingslærer var han selv med på å arrangere aktivitetsdager. Hans egen erfaring er at det er viktig å lete etter ulike aktiviteter som kan nå flest mulig. Målet må være å gi ungene en positiv opplevelse.

Skøyter og aking

Ifølge Lieng er det blitt mer vanlig å tilby ulike aktiviteter. Noen kaller det vinteraktivitetsuke og tilbyr ulike aktiviteter hver dag. Det kan være skilek, skøyter, aking, friluftsaktiviteter og andre forskjellige lekeaktiviteter. Elever kan også velge hva de vil være med på.

Fylkeslederen foreslår at skolene bør selv sørge for å ha noe utstyr, som kan lånes ut. Det minsker faren for at en slik dag oppleves som ekskluderende. Flere skoler har god erfaring med slike depot, der bl.a. skøyter kan lånes. Nå i vinter er det anlagt skøytebaner en rekke steder, men ikke alle elever har egne skøyter.

Mindre ekskluderende

- Ikke alle lærerne liker å gå på ski, men de aller fleste ønsker å være med. En aktivitetsdag er mindre ekskluderende for lærere som har ulik erfaring med skigåing. En aktivitetsdag kan i større grad gjennomføres uavhengig av været den aktuelle dagen, sier Hans Lieng i Utdanningsforbundet.

Vinteraktivitet: Leder i Utdanningsforbundet i Sør-Trøndelag, Hans Lieng, foreslår at skolen selv bør sørge for å ha noe utstyr som kan lånes ut. Det minsker faren for at skidagen eller uteaktivitetesdagen blir ekskluderende. Foto: Vegard Eggen