Fra neste år vil den enkelte kommune kunne kreve parkeringsavgift fra elbiler. Da kan Trondheim kommune kunne bli tilført mellom tre og fem millioner kroner i året.

Det synes nå å være politisk flertall i bystyret i Trondheim for å innføre avgiftsbetaling fra elbiler fra januar 2017.

- For et par år siden gjorde vi en beregning og fant ut at kommunen hvert år kunne ha fått mellom 12 og 15 millioner kroner i inntekter hvis elbiler hadde måttet betale parkeringsavgift på lik linje med fossilt drevne kjøretøy, sier direktør i Trondheim Parkering, Stein Løberg.

Slutt på jobbkjøring

- Innfører Trondheim p-avgift også for elbiler, velger vel de fleste som i dag bruker elbilen til jobben å parkere elbilen hjemme?

- Det blir nok tilfelle. Da vil elbiler bli brukt til handleturer og i forbindelse med andre ærend i Midtbyen. Kommunen vil, hvis våre estimater slår til, bli tilført tre–fem millioner kroner i parkeringsinntekter i året fra elbileiere.

Fra 1. februar er det lov å stå parkert gratis i bare tre timer for elbiler på gateplan i Midtbyen, Møllenberg og Øya, mot fem timer tidligere. Fra samme dato kan elbiler parkere til redusert pris i de tre p-husene Leüthenhaven, Sentralbadet og på Brattøra. Men det er per nå solgt bare 27 elbil-abonnement.

Løberg sier det er plass til flere. Elbilistene kan kjøpe langtidsparkering for 1250 kroner i måneden, om lag halvparten av hva andre bilister må betale.

Politisk flertall

Gjennom et forlik på Stortinget er det gjort en endring når det gjelder såkalt vilkårsparkering i veitrafikkloven. Endringen innebærer at fra 1. januar 2017 kan kommunene selv bestemme om de skal kreve parkeringsavgift fra elbiler og hydrogenbiler.

Overfor NRK har både ordfører Rita Ottervik (Ap) i Trondheim og gruppeleder Yngve Brox (H) signalisert at de vil foreslå å kreve betalt også fra elbiler.

Kommunalråd Geirmund Lykke (KrF) sier til Adresseavisen at han støtter kravet om at elbiler fra neste år må betale p-avgift. Rådmannen ønsket å kreve betalt for lading av elbil på kommunalt eide ladestasjoner fra siste årsskifte. Men Lykke sørget for å få politisk flertall for å stoppe forslaget.

- De foreslåtte takstene var altfor høye. Dessuten bør man se det i sammenheng med endringen som gjør at kommunen kan kreve p-avgift fra elbiler.–Timesprisen på plasser med lademulighet kan settes noe høyere enn andre p-plasser. Jeg har tidligere uttalt til Adresseavisen at jeg tror bystyret vil kreve betaling fra elbiler, og det ser ut til at jeg får rett.

Går for samme pris

- Bør elbilister betale lavere p-avgift enn andre?

- Jeg har ikke tatt endelig stilling til pris for elbilparkering, men er mest tilbøyelig til å gå for samme pris som andre biler. Det skyldes at jeg tror de andre gunstige forholdene for elbil er tilstrekkelige for å rekruttere nye kjøpere, som bilkjøp uten avgifter, gratis i bommene og lav årsavgift. Og tilgang til kollektivfelt de fleste steder. Vi må fortsatt tilby elbiler plass i p-husene som er billigere enn for andre, sier Lykke.

Kommunene kan beholde fritaket for elbiler. Derfor blir generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening svært skuffet når hun hører at bystyret i Trondheim kan komme til å innføre p-avgift for elbiler fra 2017.

- Det er synd at Trondheim kommune ikke ønsker å beholde betalingsfritaket for elbiler en periode til. Under tre prosent av bilparken er elektrisk, og vi trenger fortsatt insentiver om vi skal øke andelen elbiler og redusere utslippene. Denne utviklingen må også kommunene bidra til. De burde i det minste vurdere en differensiering, sier Bu til Adresseavisen.

Kommunal sinke

Hun legger til at den nye forskriften slår også fast at kommunene har en plikt til å tilby lademulighet for strøm. Bu mener Trondheim kommune er en sinke når det gjelder å tilrettelegge for lading for elbiler. Kommunen burde bidra til utbygging av lading og innføre en støtteordning for boligselskap, slik f. eks Oslo har.

Andelen passeringer med elbil i Miljøpakken økte med 80 prosent fra 2014 til 2015. Elbilene kjører gratis gjennom bomringen. Malvik og Skaun er de store elbil-kommunene i regionen med henholdsvis 38 og 37 elbiler per 1000 innbyggere. Melhus har 20 elbiler per 1000 innbyggere, mens Trondheim har 18.

Beboere i Klæbu betaler mest i bomringen, både per innbygger og per bilist mellom Trondheim og nabokommunene. Ifølge Miljøpakken skyldes det to bommer i Klæbu, som skal finansiere vei i kommunen. Pengene går ikke til Miljøpakken.

Gradvis nedtrapping

En evaluering fra Miljøpakken viser at det er relativt små forskjeller i bompengebelastning per innbygger og per bilist mellom Trondheim og nabokommunene, litt avhengig av hvordan man regner.

I Osloområdet er det innført midlertidige restriksjoner på kjøring med elbil i kollektivfelt på grunn av vedlikeholdsarbeider i veitunnelene. I Trondheim har elbil-kjøring i kollektivfelt ikke ført til nevneverdige problemer. Stortingsflertallet vil beholde dagens insentiver ved kjøp og bruk av elbil ut 2017. Fra 2018 vil det skje en gradvis nedtrapping. Bl.a. kan det bli aktuelt å fjerne momsfritaket ved nybilkjøp og i stedet går over på direktesubsidiering.

På kontroll: Trafikkbetjent Hege Aunås Fosseide sjekker om elbilen er flyttet etter de tre timene elbilen kan stå parkert gratis. Bare 27 elbileiere har benyttet seg av tilbudet om å parkere i p-hus til halv pris. Foto: Morten Antonsen