- Jeg tror få personer vet hvor mye man faktisk sparer ved å velge buss i stedet for bil. Når man betaler for et busskort ser man hvor mye man betaler som et engangsbeløp, mens man ikke legger like godt merke til alle utgiftene man har når man pendler med bil, sier prosjektmedarbeider Hans Kringstad i Miljøpakken i Trondheim.

Pendler du fra Malvik til Trondheim kan du spare 50 000 kroner i året ved å ta buss i stedet for bil, viser tall fra Miljøpakken. Pendlere sparer mer ved å velge buss jo lenger unna byen man bor. Man kan spare omtrent 45 000 kroner i året hvis man bor i Melhus og omtrent 40 000 kroner i året hvis man bor i Klæbu. Miljøpakken har brukt statens satser for kilometergodtgjørelse og bompengesatsene når de har regnet ut kostnadene for bil. De har ikke regnet med kostnader til parkering.

LES OGSÅ (PLUSS): Klæbyggen betaler mest i bomringen

LES OGSÅ (PLUSS): Droppet bilen – pendler med elsykkel fra Rissa til Trondheim

De fleste pendler med bil

Omtrent 10 000 personer pendler fra Malvik, Melhus og Klæbu til Trondheim hver dag. Omtrent 75 prosent av disse personene pendler med bil, viser tall fra Miljøpakken.

- Hvorfor velger ikke flere pendlere i dag kollektivtransport?

- Mange kjører bil av gammel vane. Andre velger bil foran buss fordi kollektivtilbudet ikke er godt nok utbygd der de bor eller jobber, sier Kringstad.

Klimaforliket i Stortinget sier at biltrafikken i storbyene, som Trondheim, ikke skal øke, selv om byene vokser. Det er en utfordring at flere pendlere må bruke kollektivtilbudene for at man skal nå målet.

- Parkeringsplasser der man kan kjøre til bussen i randkommunene er et tiltak for at flere skal kunne benytte seg av kollektivtransport. Det er også en utfordring at det er fristende å kjøre bil når man har gratis parkeringsmuligheter i byen, sier Kringstad.

Det er i dag 900 gratis innfartsparkeringsplasser i Malvik, Melhus og Skaun. Det er foreslått å etablere innfartsparkering på Tonstad i Trondheim og på Være de neste fire årene.

- Må tilrettelegge

Hvis kollektivtrafikken fra nabokommunene til Trondheim øker, må Atb også ha nok busskapasitet til å frakte de som velger kollektivt fremfor bil.

- Vi må følge med for å tilpasse tilbudet der det trengs. Vi jobber også med å utarbeide en ny rutestruktur for Trondheim. Dette vil også påvirke kommunene rundt. Da vil vi ta hensyn til målet om at biltrafikken ikke skal øke, sier kommunikasjons- og markedssjef, Grethe Opsal, i Atb.

Hun mener at man må tilrettelegge bedre for at flere pendlere skal velge bussen.

- Det må være enkelt å reise kollektivt. Kommunene jobber med å gjøre innfartsparkeringen enda bedre, som gjør det lettere å velge buss. Vi jobber også med å synliggjøre at man kan utnytte reisetiden på en annen måte hvis man reiser kollektivt, sier Opsal.

LES OGSÅ (PLUSS): Varaordføreren vil ha bilfri Midtby

- Må bli dyrere bomring

Professor Tor Medalen ved Institutt for byforming og planlegging ved NTNU mener at det ikke er tilstrekkelig å styrke kollektivtilbudet hvis man skal nå målet om at biltrafikken i Trondheim ikke skal øke.

- For å nå dette målet må man fjerne parkeringsplassene ved arbeidsplassen. Det er et tiltak som hjelper for å få flere til å bruke kollektivtransport. I tillegg må man øke prisene i bomringen. Prisene i dag skremmer ingen fra å kjøre når man pendler. Tall fra Bergen viser at biltrafikken ble redusert med 10 til 15 prosent da man økte prisene i bomringen i rushtiden fra 19 kroner til 45 kroner, sier Medalen.

Professoren sier at et godt utbygd kollektivtilbud vil kunne få flere til å ta buss, men at dette ikke er nok for å nå målet om at biltrafikken ikke skal øke.

- Man velger bort bussen dersom det tar mye lengre tid enn å kjøre bil eller om det er mer tungvint. Må man, for eksempel, gå et stykke for å komme seg til jobb eller bytte buss så tar man heller bil hvis man har mulighet til det, sier Medalen, som opplyser at det vil være nødvendig med restriktive tiltak for at biltrafikken i Trondheim skal gå ned.

- Man har fått til en viss nedgang i Trondheim, men det må tiltak, som høyere bompriser og færre parkeringsplasser, til for at man skal nå målet, sier han.

Professor Tor Medalen ved NTNU mener at man blant annet må kutte parkeringsmulighetene ved arbeidsplassen for å nå målet om å ikke øke biltrafikken i Trondheim. Foto: Vegard Eggen