Strekningene skal elektrifiseres, men når de nå legges ut på anbud, vil det være med dieseltog.

- Diesel til Dovre faller

Dette bekrefter samferdselsminister Solvik-Olsen i et svar til stortingsrepresentant Karianne Tung (Ap): «Konkurransegrunnlaget for trafikkpakke 2 vil ta utgangspunkt i dagens trafikkmønster, som er basert på bruk av dieselmateriell på Trønderbanen og Meråkerbanen », heter det.

- Solvik-Olsen setter Trønderbanen 40 år tilbake i tid. Fylkeskommunene i Trøndelag har forskuttert deler av prosjekteringen. Det har vært jobbet i 40 år for dette. Nå risikerer vi å kjøre på diesel til Dovre faller, sier Tung.

- Det høres lenge ut?

- Ja, det er å dra det litt langt. Poenget mitt er at når man først konkurranseutsetter strekningene, trodde jeg at man ville benytte anledningen til å oppgradere materiellet. Men nei, det skal man visst ikke, her skal det kjøres på dieseltog i flere år fremover.

- Utsatt to-tre år

- Hvor lang tid anslår du at går før strekningen reelt sett er elektrifisert?

- Det siste svaret fra ministeren sier 2023. Men jeg føler meg ikke trygg, allerede er prosjektet forsinket to-tre år. Solvik-Olsen sier i sitt svar til representanten Abid Raja at Trønderbanen skal være ferdig elektrifisert i 2020, Meråkerbanen i 2021. I statsbudsjettet for 2016 skriver de planlagt ferdigstilling i 2023.

- Solvik-Olsen påpeker i sitt svar til deg at det har vært jobbet i 40 år for dette, men at det er han som viser handlekraft og sørger for at det skjer?

- Ja, gjør han virkelig det? 2023 er lenge etter at han har gått av som minister. Og det på en sak hvor han tidligere har vært høy og mørk, sier Tung og viser til at Fremskrittspartiet i sine kommentarer til Nasjonal Transportplan (2014–2023) var veldig utålmodige: «Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet understreker viktigheten av å elektrifisere Trønderbanen og Meråkerbanen i perioden, fordi dette sammen med andre utbedringer vil gjøre det mulig å styrke kollektivtilbudet inn mot Trondheim».

Lokalt press

- Men er det noe som helst som tyder på at dette ville vært annerledes med en rødgrønn regjering?

- Ja, det mener jeg. Prosjektet lå inne i Nasjonal Transportplan og presset fra Rita Ottervik i Trondheim og Aps fylkestopper i sør- og nordfylket ville sikret det, mener Tung.

Stortingsrepresentanten spurte også Solvik-Olsen om planer for innfasing av såkalte Flirt-tog (NSBs nye togtyper) på hele eller deler av Trønderbanen. Da svarer Solvik-Olsen at det er naturlig å se nærmere på muligheten for innfasing av nytt togmateriell i løpet av avtaleperioden. «Jeg kan i den forbindelse nevne at to hybridtog av typen Flirt er bestilt for å bli testet på Trønderbanen før det blir besluttet hvilket togmateriell som skal brukes».

Det beroliger ikke Tung.

- To togsett er ikke mye når det går 14 togsett på Trønderbanen, sier Ap-representanten.