- Store deler av bygningsmassen på Ørland stammer fra 1950- og 60-tallet. Oppgradering til en fullskala hovedflyplass med mer materiell og personell krever en betydelig oppgradering innen eiendom, bygg og anlegg, sier nestleder i Ørland Arbeiderparti Jens Maseng.
Går utenfor Norge for å sikre veksten
Han viser til at mange bygg krever oppgradering, det mangler tilstrekkelig kapasitet, det mangler militære boliger samt oppgraderte kaserner. Maseng minner om at det norske luftforsvaret står overfor tidenes omstillinger. I den forbindelse har Stortinget vedtatt å kjøpe inn 52 nye kampfly til 68 milliarder kroner og bygge en ny kampflybase til flere milliarder kroner.
Krever store ressurser
- Omstillingen krever store ressurser og en tydelig ledelse. Et bredt politisk flertall står bak omleggingen, men et tungt ansvar ligger på forsvarsministeren for å realisere omstillingen. Statsråden har tydelig kommunisert utfordringene, men pengene og grepene uteblir, mener Maseng.
Bare norske statsborgere bygger kampflybasen
Tomas Flønes, leder for Fellesforbundet på Ørland, sier at dagens organisering og infrastruktur for bakkevedlikeholdet krever en betydelig oppgradering. Dagens organisering av vedlikeholdet av alt bakkebasert utstyr som biler, luftvern og brann baserer seg på 60-tallets premisser. Ørland hovedflystasjon har fått langt flere kjøretøy, men bygningsmassen for disse er ikke økt. Dette gir logistikkmessige utfordringer og er ikke kostnadseffektivt.
Uenig i at Ørland hovedflybase er så sårbar
- Eneste effektive løsning på dette er et nytt bakkevedlikeholdsbygg, sier Flønes.
Han mener dette bør komme inn i langtidsplanen for Forsvaret for 2016 til 2019.
Legg ned i Bodø
Fylkesårsmøtet til Sør-Trøndelag Ap vedtok i helgen at regjeringen må gjennomføre den eksisterende langtidsplanen, og årsmøtet forutsetter at all flymilitær virksomhet på Bodø legges ned når F-16 fases ut, i tråd med vedtaket fra et bredt politisk flertall i langtidsplanen, vedtatt i Stortinget i 2012.
Kronprinsen la ned grunnsteinen
Årsmøtet går også inn for at et nytt vedlikeholdsbygg må realiseres innen kommende langtidsplan. Den fremtidige driften av ubemannede fly og overvåkning bør etter Sør-Trøndelag Aps mening følge samme mønster som for F-35, det vil si Ørland som hovedflybase.
Vedlikehold av F-35
Årsmøtet går også inn for at regjeringen må sikre nødvendige rammevilkår som muliggjør størst mulig deltagelse i utviklingen og vedlikeholdet av F-35-flyene. Man må også bruke sitt eierskap i norsk forsvarsindustri til å utnytte synergieffekter ved å ha F-35-flyene på Ørland.
Samtlige F-16 kan havne i Bodø
- Vi ser med bekymring på at Generalinspektøren for Luftforsvaret ikke ønsker å ha med seg tariffavtalen til de sivile inn i vedlikeholdsorganisasjonen til F-35. Dette personellet danner i dag ryggraden i vedlikeholdet på F-16. Hele innføringen av F-35 kan feile om ikke personell blir tatt med i F-35-organisasjonen, sier Tomas Flønes i Fellesforbundet.