- Personlig økonomi har for dårlige vilkår i skolen, sier Arman Vestad i Nav. Han gir råd om personlig økonomi til folk som har mistet kontrollen over privatøkonomien sin.

- Jeg vet at det står i læreplanen, men det betyr ikke at det legges til rette for at dette utnyttes i skolen, sier Vestad. H

an leder interesseorganisasjonen Økonomiske rådgivere i Norge, som samler økonomirådgivere i Nav og kommunene.

I dag er personlig økonomi en del av læreplanen både i grunnskolen og videregående skole i fagene matematikk og samfunnsfag. I fjerde klasse skal elevene ifølge læreplanen undersøke pengebruken til jenter og gutter og samtale om forhold som påvirker forbruk. Ifølge læreplanen for matematikk skal eleven etter tiende årstrinn kunne gjøre beregninger om forbruk, bruk av kredittkort, inntekt, lån og sparing, og sette opp budsjett og regnskap. Men en rundspørring Adresseavisen har gjort på ulike skoler, tyder på at det er ulikt hvordan og hvor mye skolene underviser i emner rundt personlig økonomi.

Overflommes av reklame om kreditt

- Det kan se ut som om dette ikke har lyktes godt nok. Derfor er det kanskje på tide å skille det ut. Statistikken over betalingsanmerkninger viser at mange av oss har problemer med dette, sier Arman Vestad. Organisasjonen hans mener det ikke er så rart at mange nordmenn får betalingsproblemer når vi overflommes av tilbud om å handle på kreditt. I tillegg slår organisasjonen fast at vi blir premiert ved å handle med penger vi ikke har når vi får ekstra rabatt ved å bruke kredittkort framfor et vanlig betalingskort.

- Det er en tung og systematisk markedsføring fra bankene om fordelene med å handle på kreditt. Men vi mangler den systematiske satsingen for å bygge kunnskap om personlig økonomi, slår Arman Vestad fast.

Adressa har tidligere omtalt Vestad som Navs svar på Luksusfellen. Han driver økonomisk rådgiving etter modell fra fjernsynsprogrammet Luksusfellen.

LES OGSÅ KRONIKKEN: Billig mat er ikke det samme som «søppelmat»

Nei til eget skolefag

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har derimot ikke tro på å gjøre personlig økonomi til eget skolefag.

– Personlig økonomi er godt dekket i dagens læreplaner, både i samfunnsfag og matematikk, og bidrar til å gjøre disse fagene mer praktiske for elevene. Jeg vil advare mot tendensen at alle viktige temaer skal få egne fag i skolen. Timeplanen er allerede full. Vi kan ikke skvise ut det som er skolens kjerneoppdrag, nemlig utdannelse og dannelse.

Kunnskapsministeren mener at det aller viktigste er at alle barn får gode grunnleggende ferdigheter i matematikk.

- Det er helt avgjørende for at elevene på sikt skal forstå og styre sin egen personlige økonomi på en fornuftig måte. Kan du ikke prosentregning, klarer du heller ikke å vurdere tilsynelatende fristende tilbud om forbrukslån eller kredittkort.

Personlig økonomi i flere skolefag

Både Sverresborg ungdomsskole og Breidablikk skole forteller at de underviser i personlig økonomi.

Lise Møller Holst underviser både i matematikk og mat og helse på Sverresborg ungdomsskole. I begge fag tar hun opp personlig økonomi.

- I mat og helsefaget er det naturlig og viktig for meg å drive opplæring i økonomisk forbruk. Elevene lærer å ta vare på rester av ferdig mat, de lærer å bruke matvarer med kortest holdbarhet først, de lærer om å erstatte dyre ingredienser med rimeligere i ulike oppskrifter, og ikke å sløse med råvarer.

Lise Møller Holst forteller at mange elever kjenner prisen på en frossenpizza, men aner ikke hva en porsjon hjemmelaget lapskaus eller fiskegrateng koster.

- I matematikk lærer elevene om personlig økonomi når vi jobber med temaer som lønn, skatt, innskudd og renter, og jeg prøver å gjøre dette så konkret som mulig. Når de regner på nedbetaling av et boliglån over 20 år, for eksempel, så får de vite at dette er den vanligste måten foreldrene deres har skaffet seg bolig på, og den mest sannsynlige måten de selv kommer til å betale for egen bolig.

Ikke plass til mer i ungdomskolen

Lise Møller Holst mener elevene trenger å lære mer om privat økonomi, men er usikker på om det skal inn som eget fag i skolen.

- Skolen kan ikke ta ansvar for all opplæring i livet, og jeg mener sterkt at hvis noe nytt skal inn må noe annet ut. Vi har ikke mer tid enn vi trenger i ungdomsskolen.

På Breidablikk skole forteller rektor Berit M. Midttun at de jobber med personlig økonomi på tvers av fagene samfunnsfag, historie og matematikk i 4. trinn. Hun nevner ulike spørsmål rundt lommepenger, som hva det er og hvorfor vi får lommepenger og om det er forskjell på før og nå.

Arman Vestad er økonomisk rådgiver i Nav. Foto: MARIANN DYBDAHL