- Det synes å være bred enighet om at antall drosjeløyver i Trondheim ikke bør økes. Men jeg tror ikke kundene vil få et bedre tilbud med f.eks. tre nye drosjesentraler, sier Stig Klomsten (Ap).

Han leder komité for kollektivtrafikk og regional utvikling i Sør-Trøndelag fylkeskommune. Komiteen skal igjen se på retningslinjene for drosjeløyver og drosjesentraler i Trondheim når den møtes 13. april. Saken har vært utsatt siden desember, men nå er det meningen at fylkestinget 27. april skal bestemme fremtiden for drosjenæringen i Trondheim. Det er fylkeskommunen som utsteder drosjeløyver og bestemmer antallet sentraler i Sør-Trøndelag.

Siden 1999 har TrønderTaxi hatt konkurranse fra Norgestaxi, og nå har også Trondheim Taxi, Nidaros Taxi og Christiania Taxi søkt om å få starte drosjesentral i Trondheim. Både Bergen og Stavanger har i dag seks drosjesentraler hver. Men i likhet med Trondheim er den opprinnelige monopolsentralen fortsatt dominerende. I Trondheim har Trøndertaxi vel 70 prosent av løyvene.

Ny teknologi på vei

Klomsten mener det er krevende at alle nye drosjesentraler skal ligge i Trondheim. Ny teknologi er på vei, og det er derfor ikke lenger avgjørende hvor sentralen ligger. Han tror flere søkere ønsker drosjesentralen plassert utenfor Trondheim. Klomsten fremholder at drosjemarkedet i Sør-Trøndelag skal preges av like konkurransevilkår, akseptable arbeidsvilkår for de ansatte og akseptable priser for kundene.

Fylkesdirektør for samferdsel Erlend Solem viser til at Konkurransetilsynet vil åpne for at det ikke skal være noen begrensning på antall drosjesentraler. – Samtidig er det viktig å sikre kundene riktige priser og gi sjåførene gode lønns- og arbeidsvilkår, understreker han.

Solem legger til at drosjenæringen står foran store endringer i årene fremover, og endringene kan skje raskt. Det viser ikke minst den verdensomspennende virksomheten Uber.

- Derfor tar vi ikke sikte på å avklare absolutt alt nå. Men det må legges en grunnstein, tjenesten må kvalitetssikres og det må tas noen veivalg, sier Solem.

Tak på 274 løyver

Fylkesrådmannen går inn for at antall hovedløyver i Trondheim begrenses til dagens 274. Én sentral skal maksimalt kunne ha 60 prosent av hovedløyvene eller 164 løyver. I Bergen og Stavanger er tilsvarende begrensninger henholdsvis 60 og 50 prosent.

I en overgangsperiode utvides antall hovedløyver med 36, som tilsvarer det antall hovedløyver som TrønderTaxi har over taket på 60 prosent. Fylkesrådmannen vil ikke at antall sentraler i Trondheim skal begrenses. Det vises til at sentralene får stadig økt konkurranse fra mer eller mindre lovlige appbaserte løsninger uten løyve.

Løyvehaverne må organisere driften på en stadig mer effektiv måte, samtidig som de skaper grunnlag for sunn konkurranse innen næringen, heter det i innstillingen. Og på sikt mener fylkesrådmannen at ingen sentral bør ha over halvparten av løyvene.

Lønna for drosjesjåfører er provisjonsbasert. Utfordringen er til enhver tid å tilpasse tilbudet til etterspørselen. Ved manglende konkurranse fastsetter Konkurransetilsynet maksimalpriser. Men erfaringene fra Oslo er at prisene de siste årene har økt langt mer enn konsumprisindeksen, på tross av tilsynelatende sterk konkurranse. Det er derfor ingen automatikk i at flere sentraler fører til lavere priser for passasjerene.

Sier opp løyvene

Norgestaxi i Trondheim har de tre siste årene hatt en passasjervekst på fire prosent, mens TrønderTaxi har hatt en nedgang på tre prosent. Likevel er ikke Norgestaxi i nærheten av å kunne konkurrere med TrønderTaxi om etablerte løyvehavere, heller ikke nye løyvehavere. Tvert om har flere drosjeeiere sagt opp sine løyver i Norgestaxi, for å kunne søke seg over i de nye sentralene.

Fylkesrådmannen påpeker at gis det tillatelse for ytterligere tre sentraler, kan man ende opp med fem sentraler med 55 hovedløyver hver som ytterpunkt, og to sentraler hvor den ene har 164 og den andre har 110 hovedløyver som det andre ytterpunktet. I desember foreslo komité for kollektivtrafikk og regional utvikling at det åpnes for at drosjeløyver kan drives som aksjeselskap.

Fylkesrådmannen vil at drift av drosjeløyve i Trondheim skal være hovederverv. Men hvis det er særlige grunner for det, kan fylkeskommunen etter søknad gi samtykke til at drosjeyrket kombineres med annet verv inntil 40 prosent.

Konkurranse: Drosjenæringen står overfor store utfordringer de nærmeste årene, ikke minst fra Uber. Fylkesrådmannen i Sør-Trøndelag vil ikke sette tak på hvor mange drosjesentraler Trondheim skal ha, bare antall løyver. Foto: Reuters
Økt konkurranse: Direktør for samferdsel i Sør-Trøndelag Erlend Solem er opptatt av å sikre drosjekundene riktige priser og samtidig sørge for at sjåførene har gode lønns- og arbeidsvilkår. Foto: Håvard Haugseth Jensen