Sjøbunnen i sentrale deler av havneområdet i Trondheim var svært forurenset. For å sikre et rikt maritimt liv og biologisk mangfold er det blitt ryddet opp.

Anleggsarbeidene i prosjektet Renere havn startet i mars i fjor, og vil være helt avsluttet i løpet av mai. Det er ryddet i forurenset sjøbunn i Kanalen, Brattørbassenget, Nyhavna og Ilsvika.

Prosjektleder Silje Salomonsen sier arbeidene har vært krevende, og det har vært nødvendig å gjøre justeringer underveis. Tirsdag vil formannskapet få en orientering om prosjektet.

Et område på 400 000 kvadratmeter er rensket ved at sjøbunnen er delvis mudret dekket til med et tykt lag av ren, knust kalkstein.

Lagres i deponier

Noen steder, som i Kanalen, Brattørbassenget og Nyhavna, måtte den forurensede sjøbunnen graves opp (mudres) før tildekkingen kunne starte. Det gjøres for at farvannet skal bli dypt nok for båttrafikken etter at kalken har lagt seg på bunnen.

Til sammen 75 000 kubikkmeter forurenset sjøbunn er mudret og deretter forsvarlig lagret i to deponi, et sjødeponi på 50 000 kbm og et strandkantdeponi på 25 000 kbm, begge ved Nyhavna.

I Ilsvika er det på grunn av vanskelige grunnforhold og bratt, skrånende sjøbunn dekket til med rene masser ned til 20 meters dyp. I Kanalen, Brattørbassenget og Nyhavna er det lagt et tykkere lag for å hindre oppvirvling fra båttrafikk. I disse delene av havna er sjøbunnen mudret for å gi dyp nok seilingsdybde. Mudringsmassene er lagt i deponiene ved Nyhavna.

Billigere enn antatt

Kostnadsrammen for prosjektet var på 221 millioner kroner, men ifølge Salomonsen viser de siste prognosene 213 millioner kroner. Miljødirektoratet støtter miljøtiltakene med 75 prosent, mens 25 prosent av kostnadene finansieres av Trondheim Havn og Trondheim kommune i fellesskap. I tillegg måtte kanalveggene i Gryta stabiliseres, og det har kostet 32 millioner kroner, som kommunen selv må betale.

Småbåtene er flyttet rundt i Kanalen tilpasset fremdriften. I tillegg er 110 båter midlertidig flyttet til Grilstad Marina. For ikke å hindre Kystekspressen, ble det løst med nattarbeid mellom siste og første avgang.

For å opprettholde småbåthavn i kanalen, måtte kanalveggene i Gryta stabiliseres. 180 meter ny spuntkai ble anlagt i fjor. Gammelt treverk under Lusparken gjorde ramming av spunt svært vanskelig. I tillegg måtte området avlastes underveis da det gamle bolverket knakk og ga risiko for utglidning av masser. Ramming av spunt tok dobbelt så lang tid som antatt.

Fra parkering til grønt

Parkeringsplassene i Lusparken er avviklet, og Trondheim kommune skal oppgradere parken til et grønt byrom nær Kanalen.

På Nyhavna har byggingen av deponiet ført til at noe av området ikke lenger kan brukes til havneformål. Eksisterende kaifronter er bygget inn i deponikonstruksjonen. Deponiet kan gi fem–sju mål nytt kaiareal.

De store funnene av eksplosiver fra krigens dager og marinarkeologiske kulturminner i Nyhavna og Kanalen er uteblitt. Sjøbunnen er skannet med spesialutstyr.

- Miljødirektoratet stiller krav til krav til vedlikehold og overvåking av deponiene i opptil 30 år. Hva dette vil koste er ennå ikke klart, men det kan forventes økonomisk støtte fra staten til denne overvåkingen, forteller prosjektleder Silje Salomonsen.

Deponi: Ved Nyhavna er det anlagt et sjødeponi med plass til 50 000 kubikkmeter forurenset masse. I tillegg et strandkantdeponi på 25 000 kbm. Her blir massen fra sjøbunnen liggende i minst 30 år. Foto: Trondheim Havn
Dekker til:Kalkstein er sprøytet i Brattørbassenget for å dekke forurenset sjøbunn. I tillegg er Kanalen, Nyhavna og Ilsvika også spørytet og delvis mudret. Foto: Frank Lervik