Det sier Jon Gunnes og Marthe Strickert foran landsmøtet i Venstre førstkommende helg. Venstre i Sør- og Nord-Trøndelag vil jobbe for at partiet skal gå inn for å gi Trønderbanen et massivt løft, og vil legge bort planene om elektrifisering med dagens teknologi – til fordel for dobbeltspor og nye grønne løsninger for jernbanen.

Opp til fem millioner

- I dag trafikkerer Trønderbanen 1,2 millioner reisende i året. Det er bare litt mer enn Gråkallbanen i Trondheim gjør alene. Vi må opp på fem millioner reisende hvert år. Og da er det bare dobbeltspor mellom Trondheim og Værnes som gir en slik virkning. Det kommer ikke til å bli flere passasjerer av å bygge strømmaster langs sporet for å bytte ut dieseltogene. Det må gå flere tog på strekningen. Da vil folket begynne å sette igjen bilen når de skal til Værnes for å fly, sier Jon Gunnes.

Trenger ikke ledninger

Venstre i Trøndelag mener tanken om å elektrifisere strekningen er for gammeldags, og vil heller gjøre som tyskerne. Der satses det på hydrogen som energikilde for tog.

- I Tyskland har jernbaneselskapet bestilt 50 nye hydrogenlokomotiv. For å produsere hydrogenet trengs det fortsatt mye strøm, men togene kan «tanke» opp hydrogen på endeholdeplassene. Det er ikke lenger nødvendig å strekke strømførende ledninger langs hele skinnegangen. Kravet om elektrifisering, slik mange ønsker seg, er utgått på dato. Vi vil heller bruke pengene på å bygge dobbeltspor, og utvikle løsninger med hydrogenstasjoner der togene kan fylles opp, sier de to.

For mye vei

Venstre mener bevilgningene som er planlagt til jernbane i Trøndelag er altfor lavt. Det er avsatt 26 milliarder til vei, og nesten ingen ting til tog de kommende årene. Samtidig undrer Venstre seg over at det nye veiselskapet Nye Veier AS skal bygge ut E6 mellom Ranheim og Åsen for å håndtere fremtidig trafikkvekst.

- Det er mye å si om veiselskapets beregninger av trafikken. Men i dag passerer 18 000 biler på denne strekningen. På grunn av tunnelforskriften – som setter en grense på 20 000 biler i døgnet for dagens vei – sier de at det er denne veien som må prioriteres. Men dette blir feil løsning. Målet må heller være å flytte mye av biltrafikken mellom Trondheim og Stjørdal over på tog, slik at trafikken på E6 går ned. I dag teller veiselskapet bare volum, og ikke hva slags trafikk som kjører der. Jeg er sikker på at halvparten av trafikken mellom Trondheim og Værnes er folk som skal med fly. De er det lett å flytte over på toget dersom avgangene blir langt oftere. Ved å satse på toget vil vi løse mange av de utfordringene vi står overfor i dette området, sier Jon Gunnes.

Kjempe for trøndertog

Trønderske venstrefolk reiser i helga til landsmøte i Tønsberg. Med seg har de et samlet krav om mer satsing på jernbane. De har sendt inn forslag til en uttalelse som både sikrer full gjennomføring av Inter City-prosjektet på Østlandet, men som også stiller krav til betydelige investeringer i dobbeltspor mellom Trondheim og Værnes.

- I Nord-Trøndelag ønsker de selvsagt dobbeltspor helt til Steinkjer, men vi er blitt enige om at vi må starte et sted. Vi skal bruke landsmøtet til å kjempe for at våre konkrete krav når det gjelder Trønderbanen også blir med, sier kommunalråd for Venstre i Trondheim–Jon Gunnes–og lederen i Sør-Trøndelag Venstre, Marthe Strickert.