- Disse pengene kommer i tillegg til det beløpet vi får over statsbudsjettet i belønningsmidler. 60 millioner er mye penger, og nå kan vi kutte prisen på månedskort med 100 kroner. Da vil enda flere sette igjen bilen hjemme, sier Gunnes.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) er uenig.

- Disse pengene har vi allerede bestemt skal brukes til å dekke ekstrakostnadene for at bussene kjører på biogass. Jon Gunnes kan ikke bruke disse millionene to ganger, sier Sandvik.

De 60 millionene som Trondheim nå er tildelt kommer på toppen av de faste avtalene landet største kommuner har med regjeringen om tilskudd for å minke bilbruken.

I statsbudsjettet er det avsatt 1380 millioner kroner til belønningsordningen. 980 av disse er bundet gjennom inngåtte avtaler. Nå fordeles de 400 millionene som ikke omfattes av faste avtaler, men gjennom egne søknader som kommunene har sendt inn.

400 millioner fordelt

Oslo/Akershus får 150 millioner av denne potten, Bergen og Trondheim 60 millioner hver. Stavanger 40 millioner, Kristiansand 30 millioner, Buskerud 15 mill, Grenland 15, Nedre Glomma 15 og Tromsø 15 millioner.

- Vi står nokså fritt til å bruke disse 60 millionene som vi vil. De er riktignok tildelt etter søknad dere flere prosjekter er nevnt, men regjeringen sier at så lenge pengene brukes til å redusere biltrafikk ytterligere, så kan vi bruke dem på det vi vil. Nå må bystyret i Trondheim og Sør-Trøndelag fylkeskommune bli enige om hva pengene skal brukes til. Jeg mener det blir feil å tømme dem inn i det store sluket til Miljøpakken. Disse pengene bør brukes til å gjøre bussen og trikken billigere, sier Gunnes.

100 kroner billigere

Han mener at det bør brukes 25–30 millioner av pengene til å sette ned prisen på månedskort. Det kan redusere månedskortet fra 750 kroner til 650 kroner. Det vil belønne de mest lojale kundene som har valgt å sette igjen bilen hjemme når de reiser til og fra jobb og skole.

- I fjor fikk vi 30 millioner. Da brukte vi pengene til å subsidiere prisdifferansen mellom såkalt LNG-gass og biogass på bussene. Men nå blir prisen på de to gassene lik fra 1. juni. Dermed kan vi bruke pengene på en annen måte. Antallet som bruker buss og trikk har stagnert i det siste, setter vi ned prisen vil flere begynne å ta bussen, og det gjør oss bedre rustet til å kjempe om enda mer pengene neste år. Vi måles på hvorvidt vi klarer å redusere biltrafikken, og får vi flere over på, sier Jon Gunnes.

Reiser en ny debatt

I søknaden fra Trondheim nevnes biogass til bussparken, snarveier og tiltak for gående, innfartsparkering, sykkelbru på Bjørndalen og økt frekvens på busshovedrutene. Men samtidig understrekes det fra samferdselsdepartementet at pengene også kan disponeres til andre tiltak. Jon Gunnes tar nå til orde for en ny debatt om bruken av pengene.

- Miljøkameratene (partiene som står bak Miljøpakken) og fylkespolitikerne må bli enige om bruken av disse 60 millionene. Vi bruker så mye penger gjennom Miljøpakken på å bygge sykkelveier og slikt. Nå er det på tide at vi bruker penger på å gjøre bussen billigere, og ikke bare bygger sykkel- og gangstier, sier Gunnes.

- Det er en klar sammenheng mellom pris og hvor mange som bruker kollektivtrafikk. I 2011 satte vi ned månedskortene med 100 kroner. Det ga en umiddelbar positiv effekt. Nå trenger vi nok en økning i kollektivtrafikken, det er på tide å sette ned prisen igjen, sier Venstres kommunalråd.

Må gå til biogass

Fylkesordfører Tore O. Sandvik mener Gunnes tar feil, og at pengene fortsatt må brukes til å betale biogassen som brukes som drivstoff på bussene.

- Det er ikke sånn at biogassen nå blir billigere, det er de andre drivstofftypene som blir dyrere. Derfor må disse pengene først og fremst brukes til å betale for biogassen. Det er vel ikke slik at Jon Gunnes ønsker at bussene skal slutte på kjøre på biogass? sier Sandvik.

Sandvik sier at hensikten med disse pengene er å finansiere investeringer, og mener at billigere månedskort, vil være feil bruk av pengene.

- Det er å redusere driftsinntektene, og vi risikerer at vi må øke prisene igjen neste år fordi vi ikke vet hvor mye penger som kommer da. Skal bussene fortsatt kjøre på biogass så må vi bruke disse pengene til å betale for den. Resten må gå til park & ride anlegg og andre investeringer som gir oss noe varig, sier Tore O. Sandvik.