Trondheim får tre superbusslinjer fra 2019.

AtB foreslår at linjen fra Heimdal og Kattem via Tiller til Ranheim skal gå langs Sivert Thonstads vei, et boligområde med rundt 70 familier.

- Å legge superbusslinje 1 gjennom Jernbanebyen vil føre til en kraftig trafikkøkning i en gate og et boligområde som allerede er belastet med mye gjennomgangstrafikk, sier Kirsti og Jim Lyng og datteren Tanita Lyng, en av de nærmeste naboene til Sivert Thonstads vei.

Familien frykter økt fare for trafikkulykker og mer støy og forurensning. – Mange barn krysser veien på vei til og fra skole, lekeplass, barnehage og trenings- og andre fritidsaktiviteter i og ved Heimdalshallen, forteller Kirsti Lyng.

Det endelige trasévalget for de tre linjene blir gjort denne uken når fylkestinget og bystyret behandler superbussutredningen.

SE MER: Dette kan bli Trondheims nye superbuss

Les også: Hver passasjer får 0,2 kvadratmeter ståplass i superbussene

En buss annethvert minutt i rushtiden

Det er planlagt totalt 252 bussavganger på linje 1 fra klokken 05.30 til klokken 00.30.

I rushtiden fra klokken 07–09 og klokken 14–17 vil det kjøre en superbuss fra eller mot sentrum gjennom boligområdet annethvert minutt.

- Sammenlignet med dagens trafikksituasjon betyr det nye superbusstilbudet en økning i antall busser langs Sivert Thonstads vei på mer enn 60 prosent, sier Anette Gabrielsen i beboerforeningen.

Rister i husene

Beboerne i flere av husene langs Sivert Thonstads vei, merker allerede i dag kraftige vibrasjoner som følge av trafikken.

Årsaken er at mange av de eldre tomannsboligene er bygd på peler.

- Når det passerer tunge kjøretøy, rister det i huset. Vi frykter at superbussene vil være så tunge at dette problemet øker. Når bussene kjører fra klokken 05.30 til klokken 00.30 er vi redd det også vil gå ut over nattesøvnen, sier familien Lyng.

Superbussmodellen som ble prøvekjørt i Trondheim i desember i fjor har et akseltrykk på 12 tonn.

Krever trase i Bjørndalen

Jernbanebyen Beboerforening krever at traseen for superbusslinje 1 i stedet blir lagt gjennom Bjørndalen.

- En endring av traseen har ingen betydning for kundegrunnlaget og avstanden til holdeplasser, som skal ha en gjennomsnittsavstand på 550 meter. En mindre matebuss i området kan frakte passasjerer til knutepunktene på Heimdal stasjon og Tillerterminalen.

Kjørelengden på de to traseene er omtrent lik, mens kjøretiden via Sivert Thonstads vei er cirka ett minutt lenger. Bjørndalen har 60 km/t sone og er raskere og tryggere å kjøre. Det er også plass til framtidig utvidelse til kollektivfelt, påpeker Gabrielsen.

- Vi har vurdert Bjørndalen som trasévalg, men en slik trase bryter med målsettingen om å velge den korteste veien, og vil også innebære en tilbakekjøring til Tillerterminalen. Den viktigste innvendingen er likevel at det, i motsetning til Sivert Thonstads vei, ikke er noen bebyggelse langs Bjørndalen.

I Bjørndalen vil man heller ikke få tilført passasjerer fra øst eller vest da adkomst til boligområdene er bratt og med få gangmuligheter. I vest er også jernbanen en tydelig barriere med bare to mulige gjennomganger. Å legge superbusstraseene i områder med bymessig preg, er en villet utvikling, sier plan – og driftssjef Harald Storrønning i AtB.

Dette er bymiljøavtaler (PDF)

Etterlyser konsekvensutredning

Beboerforeningen etterlyser også en konsekvensutredning av den sterke økningen i busstrafikken i boligområdet.

- AtB har i superbussutredningen ikke vurdert konsekvensene for trafikksikkerheten eller støy- og støvsituasjonen. Utredningen sier heller ingenting om hvilke tiltak som må settes inn ved en så omfattende trafikkøkning, påpeker Gabrielsen.

En telling beboerforeningen har gjort viser at Sivert Thonstads vei har 70 direkte ut- og innkjøringer fra boligenheter langs veien.

I tillegg kommer innkjøring fra Heimdal Helsehus og Heimdal kiropraktorsenter, samt påkjøring fra fem tilførselsveier fra naboområdene.

- Trafikken fra alle utkjørsler og sideveier vil være til hinder for busstrafikken og bryte med målsettingen om å få bussen hurtig fram, sier Gabrielsen.

- Infrastrukturplanleggingen av busstrafikken gjennom området vil bli utredet etter at trasévalget er fastsatt. Fremkommelighet og trafikksikkerhet vil naturlig inngå og da vil blant annet plassering av holdeplasser bli bestemt.

Det er ingen tvil om at Sivert Thonstads vei må utbedres og dagens innsnevringer fjernes for å tåle økt busstrafikk. For å sikre en smidig trafikkavvikling kan det ikke utelukkes at dette blir en ren bussvei, stengt for all annen gjennomkjøringstrafikk, men det blir opp til planleggere og myndigheter å bestemme, sier Storrønning.

HEIMDAL: Beboerforening protesterer på ny superbusstrase på Heimdal. Kirsti og Jim Lyng og datteren Tanita Lyng, og Anette Gabrielsen i beboerforeningen. Foto: RICHARD SAGEN, Adresseavisen, +47 95198665 Foto: Richard Sagen
Harald Storrønning Foto: Geir Tønset