Fire reparatører fra sportskjeden XXL justerte gir og bremser og smurte kjeder. En billig forsikring når sykkelsesongen nå starter for fullt.

- Veldig nødvendig, syklene kommer jo rett fra kjeller og garasje og kan være litt rustne. Derfor er det lurt å få syklene sjekket, sier Åsne Lønnebakken Norberg (11), elevrådsleder ved Singsaker skole.

François Venn (13) og Peter Sleire Aasgard (8) er begge enige med Åsne. François sykler også litt om vinteren, men da bruker han piggdekk. Han sykler gjennom NTNU og Øvre Allé, til sammen ca. én km. Selv om flere biler kjører fort, er han ikke redd. Peter går stort sett til skolen. Åsne sykler, men ikke fredag for da skulle hun rett på kino etter skolen.

- Jeg sykler opp en bratt bakke og når det er så mye grus, er det lett å falle av sykkelen, sier Åsne.

I god stand

Mattis Håklev, verkstedsjef ved XXL på Tiller, sier at elevenes sykler jevnt over er i bra teknisk stand, faktisk i bedre stand enn syklene til foreldrene. – Og det er jo bra. Det viktigste på en sykkel er bremsene. Finner vi ut at bremsene må skiftes, ber vi ungene gi foreldrene beskjed, sier Håklev.

Han og kollegene strammet bremser, smurte kjeder og fylte luft i dekkene på harde livet. Det var tydelig at elevene satte pris på den ekstra servicen.

Reiserådgiver Roy-Inge Sivertsen i Miljøpakken i Trondheim kommune sier det foregår et pilotprosjekt på de fire skolene Singsaker, Eberg, Charlottenlund og Hallset. Målet er å få flere av elevene til å gå eller sykle til skolen, fremfor å bli kjørt i bil av foreldrene.

- Det er vanskelig å få ideelle organisasjoner og foreldre til å stille på dagtid, derfor er XXL hyret inn. Men vi skal kjøpe inn utstyr, som skolene kan leie, og hvor nevenyttige lærere og foreldre gjennom FAU kan sjekke sykler på ettermiddagstid, sier Sivertsen.

Deltar i pilotprosjekt

En slik servicedag koster mellom 10 000 og 15 000 kroner og finansieres gjennom Miljøpakken. Rektor Sten Frode Solvang ved Singsaker er svært glad for at skolen er med i pilotprosjektet til Miljøpakken. Fredag var det elever fra 4. til 7. klassetrinn som fikk tilbud om en gratis vårsjekk på sykkelen.

- Stadig flere av skolens 400 elever går eller sykler til skolen. Vi deltar i «Gå- og sykleaksjonen» i kommunal regi. I den forbindelse blir læreplanen i trafikkopplæring viktig. Vi har fått flere sykkelstativer på skolen, og vi ser at færre foreldre bringer og henter barna med bil. Det er viktig å skape gode holdninger tidlig, sier Solvang.

Det er foreldrene som avgjør om elevene får sykle på skoleveien eller ikke, har Kunnskapsdepartementet bestemt. Miljøpakken foretar tellinger ved 15 skoler i Trondheim. I 2013 ble 21 prosent av elevene kjørt i bil til skolen, mens andelen i 2015 var sunket til 18 prosent. Det nasjonale målet er at 80 prosent skal sykle eller gå. Sivertsen sier at i Trondheim bør andelen ligge høyere fordi avstandene er små.

Mye unødvendig bilkjøring

En kartlegging i Trondheim viser at tre av fire elever i barneskolen har mindre enn 15 minutter å gå til skolen. Hele 95 prosent har mindre enn 15 minutter å sykle til skolen.

- Tallene tyder på mye unødvendig bilkjøring. Foreldrenes egen kjøring er det største trafikksikkerhetsproblemet ved mange skoler, sier reiserådgiver Roy-Inge Sivertsen.

Bystyret vedtok for tre år siden at det gjennom Miljøpakken skal sørges for at alle skoler har tilstrekkelig med sykkelstativ, både for ansatte og elever. Økningen i sykkelbruken ved de 15 skolene som blir telt, viser at 1251 parkerte sykler i 2014, mot 493 i 2013. Økningen er på 153 prosent. I samme tidsrom ble om lag 1000 barn kjørt i bil til de 15 skolene.

Får hjelp: Oliver Lutdal og Frida Moen Dyrendal ser at syklene deres blir satt i trafikksikker stand. Miljøpakken har hyret XXL til å ha sykkelverksted på Singsaker skole. Foto: Morten Antonsen
Rektor Sten Frode Solvang ved Singsaker skole. Foto: Morten Antonsen
Reiserådgiver Roy-Inge Sivertsen i Miljøpakken i Trondheim kommune. Foto: Morten Antonsen