Før året er omme vil over 12 600 bilister i Sør-Trøndelag ha fått frontruta ødelagt av steinsprut.

Det betyr rundt 35 bileiere hver dag. Bare i Trondheim må over 8000 ruter skiftes eller reparere til en kostnad av 48 millioner kroner i 2016. I Sør-Trøndelag koster steinsprutskader nærmere 75 millioner kroner på ett år.

- April og et stykke inn i mai er den tiden av året vi har desidert mest å gjøre. Nå skifter vi i gjennomsnitt ti frontruter om dagen, forteller avdelingsleder ved Riis Bilglass på Lade Tor Petter Olsen.

De forsøker å ta skifte av frontrute på sparket. Men må ruta bestilles fra lager på Østlandet eller fra Sverige, kan det gå en dag ekstra. Hvis skaden ikke sitter i synsfeltet til sjåføren og bare er en liten rosett, kan man fylle i et stoff som hindrer at glasset sprekker videre. Rundt halvparten av steinsprutskadene kan repareres på denne måten.

Dekkes av forsikringen

De aller fleste bileiere har gjennom forsikringen også dekket glasskader. Egenandelen er stort sett på et par tusenlapper.

Informasjonssjef i Gjensidige Pål Rune Eklo opplyser at steinsprutskader er det mye av gjennom hele året, men våren skiller seg klart ut. – Når snøen smelter, blir småstein og annet rask i veibanen virvlet opp, sier han.

Det er imidlertid umulig å gardere seg ett hundre prosent mot steinsprut. Det beste rådet Eklo kan gi er at du holder god avstand til bilen foran. Men heller ikke det gir noen garanti mot å få en liten «rose» i frontvinduet.

Rammer 235 000 bileiere

Om lag 235 000 norske bileiere må hvert år ta turen innom et verksted for å reparere eller skifte frontruta. Forsikringsbransjen betaler hvert år ut 1,4 milliarder kroner etter slike skader. Skadene koster fire millioner kroner hver eneste dag, men bilistene slipper stort sett billig unna.

En frontrute koster vanligvis fra 6000 kroner og oppover, bl.a. avhengig av hvor mye elektronikk ruta inneholder. Biler i dag har en mengde elektronikk i frontvinduet, som head up-display, regnsensor, varmetråder og kamera som måler avstanden til forankjørende, gjenkjenning av skilt etc.

- På grunn av store kostnader ønsker vi at kundene velger å reparere ruta fremfor å skifte den. For kunder som har kasko eller delkasko er dette gratis. Må ruta skiftes, betaler kunden normalt en egenandel på 2000 kroner, sier Eklo.

Har ruter på lager

Det tar vanligvis mellom én og fire timer å skifte en frontrute. – Vi har frontruter til de fleste bilmerker og modeller på lageret på Torgård, men kan også få sendt ruter fra hovedlageret i Oslo. Det er sjelden kundene må vente mer enn én dag eller to, som regel får folk skiftet rute samme dag, sier Tor Petter Olsen.

Frontruter som inneholder elektronikk, må få elektronikken kalibrert etter ruteskifte. Det skjer ved hjelp av datautstyr. Hvis ikke, vil bilen kunne gi feil opplysninger.

Hvordan kan man unngå steinsprut? Et råd er å holde god avstand til bilen foran. Er uhellet først ute, bør du få reparert skaden så raskt som mulig. Dekk gjerne til med gjennomsiktig tape for å beskytte skaden til den er utbedret.

Klargjør: Yngve Stein i ferd med å legge i tetningsstoff på nok en frontrute som må skiftes. Foto: Nils H.Toldnes
Må kalibrere: Dagens biler inneholder mye elektronikk i frontrua. Elektronikken må kalibreres eller nullstilles etter at ruta er byttet. Hvis ikke, kan føreren risikere å få feil informasjon. Foto: Nils H.Toldnes
Måleutstyr: Yngve Stein må være pinlig nøyaktig når elektronikken i frontruata skal kalibreres. Her måles høyden på hjulbuen. Kameraet i frontruta gis beskjed om å justere seg etter måleveggen. Foto: Nils H.Toldnes