Mange mener enkelte strekninger ser ut som en jarlsbergost, hull på hull.

Flere bilister sitter med hjertet i halsen, man vet aldri når et hull plutselig åpenbarer seg og bilen slår nedi.

Ingeniør Hussein Abdullahi Ali i Trondheim bydrift sier at de får noen klager fra bilister som har fått seg en ubehagelig overraskelse. Flere forteller at bilen deres er påført skader.

15 millioner til asfaltering

- Vi har satt opp et asfaltprogram for kommunale veier i 2016. Listen omhandler tre gater i Midtbyen, ti veier på østsiden av byen og ni veier i de vestre bydeler. De første strekningene ble freset og asfaltert for et par uker siden, forteller Ali.

Det er satt av 15 millioner kroner til asfaltering i 2016. Der ny asfalt legges, må fartsdemperne freses bort og legges på nytt. Enkelte steder må det også legges nye kumrammer, sluk og kantstein.

- I tillegg har vi et eget budsjett på 3,5 millioner kroner til løpende drift, som tetting av hull, sier Ali.

Bortkastet arbeid

Han understreker at listen er foreløpig og kan bli endret ved at noen strekninger går ut og andre kommer inn. For eksempel er ikke Lade Allé, Leangenveien og den enveisregulerte delen av Tyholtveien tatt med på listen. Lade Allé har stor gjennomfartstrafikk og har en rekke hull og sprekker i asfalten. Det er stor byggeaktivitet i området, og det skal være årsaken til at veien ikke asfalteres i år.

- Det er registrert tiltak i Lade Allé, som gjør det bortkastet å frese og legge ny asfalt i år. Det samme gjelder i Leangenveien, sier Ali.

Asfaltprogrammet er basert på en tilstandsregistrering Trondheim bydrift har utført. Listen baserer seg på prioriteringer og hvor mye penger politikerne setter av til veivedlikehold. I år er asfalteringsprogrammet på 15 millioner kroner.

- I tillegg må vi tette hull og utføre diverse strakstiltak der det er påkrevet, legger Ali til. Han oppfordrer bilistene til å avpasse farten etter forholdene.

Frustrerte drosjesjåfører

En av yrkesgruppene som til daglig stifter bekjentskap med de mange elendige veiene og gatene rundt omkring i byen, er drosjesjåførene.

- Vi er godt kjent med problemene, og det er ganske stor frustrasjon blant både sjåfører og eiere. Nærmest daglig får vi tilbakemeldinger om ødelagte forstillinger, fôringer og støtdempere. Enkelte har også opplevd totalhavari på bilen etter å ha kjørt seg nedi det man må kunne kalle krater, sier driftssjef Anders Mauring i TrønderTaxi.

Det er spesielt etter store nedbørmengder og hullene fylles med vann at uhellene kan oppstå. Da kan det være umulig å se om vannet skjuler et hull i veibanen. Mauring forteller at også trikkeskinnene kan by på utfordringer når asfalten slites ned og skinnene stikker høyt opp fra veibanen.

Kostbare reparasjoner

- Bilene i dag er proppfulle av elektronikk og koster mye å reparere. Verkstedbesøkene kan bli hyppige, og du får ikke dekket slike skader på forsikringen. For øvrig er egenandelen så vidt høy at det ikke lønner seg å ta skaden på forsikringen, sier driftssjefen.

Mauring har også syklister og ungdom på moped i tankene når han skal beskrive standarden på byens gater og veier. – Man risikerer å få en bråstopp, det er rett og slett livsfarlig. Samtidig må man også ha forståelse for at kommunen har begrensede ressurser og må prioritere hardt. Men det kan virke som om man i stedet for å asfaltere en strekning bare dytter i hullene, og da blir vedlikeholdet gjerne mangelfullt, sier Mauring.

Jakobsli: Jakobsliveien står på listen over hvilke veier på østsiden av byen som skal få ny asfalt i løpet av sommeren. Ikke greit å være tohjuling. Foto: Richard Sagen, Richard Sagen +47 95198665
Haster: I Jakobsliveien har asfalten sprukket opp flere steder, og nødvendig vedlikehold begynner å haste. Foto: Richard Sagen, Richard Sagen +47 95198665
Sprekker: I Bromstadveien har veien sprukket opp flere steder. Bilistene kjører med hjertet i halsen. Foto: Richard Sagen, Richard Sagen +47 95198665
Biler skades: - Nærmest daglig får vi tilbakemeldinger om ødelagte forstillinger, fôringer og støtdempere. Enkelte har også opplevd totalhavari etter å ha kjørt seg nedi veihull sier driftssjef Anders Mauring i TrønderTaxi. Foto: ASBJØRN GRAVÅS
Ny asfalt: Hussein Abdullahi Ali i Trondheim bydrift forteller at det er utarbeidet en liste over hvilke gater og veier i Trondheim som skal få ny asfalt i løpet av sesongen. Foto: Glen Musk, Adresseavisen