Glem alt om dagens rutenett, traseer og avgangstider!

Dersom bystyrepolitikere og fylkestingspolitikerne gir grønt lys, får Trondheim fra august 2019 en totalt forandret rutestruktur for busstransporten.

AtB har etter oppdrag fra Sør-Trøndelag fylkeskommune, laget en utredning om det framtidige kollektivtilbudet for Stor-Trondheim.

Anbefalingene i utredningen behandles i bystyret i slutten av mai og på fylkestinget i Sør-Trøndelag i midten av juni.

Det finnes to hovedalternativer i utredningen. AtBs anbefaling (alternativ 2) innebærer de største endringene. Alternativ 1 bygger på dagens stamlinjestruktur med liten grad av omstigning.

De største endringene

Dette er de største forandringene sammenlignet med dagens busstilbud:

* Tre superbusslinjer med avganger minimum hvert tiende minutt store deler av døgnet.

* Tverrlinjer som går utenom sentrum.

* Færre busslinjer, men betydelig flere avganger, også utenom rushtiden.

* Bussbytte for å komme videre til og fra sentrum på over halvparten av linjene.

Les også: Ny superbuss testet sist uke

SE MER: Dette kan bli Trondheims nye superbuss

Passasjertallet øker med 29 prosent

Det som utløser "bussrevolusjonen" er nullvekstmålet.

- Stortinget har bestemt at all trafikkvekst i persontransporten i de store byene skal skje med økt kollektivtrafikk, sykkel og gange, og ikke økt privatbilisme.

Nullvekstmålet betyr at antall bussreisende i Trondheim vil øke fra 26,8 millioner i 2015 til 34,7 millioner i 2029, en økning på 29 prosent, sier plan – og driftssjef Harald Storrønning i AtB.

AtBs plan for å møte den sterke trafikkøkningen er å kutte antall ruter, men samtidig øke antall avganger betydelig og innføre superbusslinjer og tverrgående bussruter.

"For å øke andelen kollektivreiser må kollektivtrafikken gis tilstrekkelig kapasitet og få god fremkommelighet. God komfort og enkle løsninger er viktig for å tiltrekke seg nye reisende", heter det i utredningen.

- Dagens rutetilbud er lagt opp med størst fokus på arbeids- og studiereiser og med høy frekvens rundt rushtidene. Busstilbudet er i det vesentlige rettet mot sentrum, påpeker Storrønning.

Les også: Hver passasjer får 0,2 kvadratmeter ståplass i superbussene

Flere avganger

I det nye busstilbudet legger AtB opp til en kraftig økning i antall avganger. En rekke linjer får også større busser.

- Samlet øker kapasiteten i busstilbudet mot sentrum fra Tiller/Tonstadkrysset, Lade, Byåsen, Dragvoll og Strindheim i rushtiden med mellom 25 og 55 prosent forhold til dagens tilbud.

Også utenom rushtiden blir det betydelig flere avganger helt fram til klokken 20 om kvelden, sier plan – og driftssjefen.

Dette er bymiljøavtaler (PDF)

Basis tre superbusslinjer

Basis for det nye rutetilbudet fra 2019 blir tre superbusslinjer som skal trafikkere områdene med størst passasjergrunnlag. Superbussene vil gå minimum hvert 10. minutt 13 timer i døgnet (kl. 07.00 – 20.00) og hvert 20. minutt seks timer i døgnet (kl. 05.30- 07.00/kl. 20.00 – 00.30).

Den første superbussbevilgningen fra Staten, 90 millioner kroner, ble lagt fram i revidert statsbudsjett onsdag. Totalt skal det brukes 180 millioner kroner på ulike infrastrukturtiltak i 2016.

En annen viktig forutsetning for "revolusjonsalternativet", som AtB betegner forslaget, er tverrlinjer som muliggjør reiser på tvers.

En slik løsning "reduserer også trafikken gjennom sentrum og underbygge en nettverkseffekt", skriver AtB.

En annen årsak til innføring av tverrgående linjer er at kapasiteten i sentrum er i ferd med å nå et tak. Effektiviteten i bussavviklingen forverres fordi trafikken gjennom Sentrumsterminalen blir for stor i rush.

Tverrlinjene, som går utenom sentrum, får like hyppige avganger som superbussene. Også stamlinjene får oftere avganger enn i dag.

Omfattende bytte av buss

Omveltningen av rutesystemet innebærer også omfattende bytte av buss for passasjerer som skal videre fra en rekke bydeler inn til sentrum. Titusener av passasjerer, også fra Stjørdal og Melhus, må enten hele eller store deler av døgnet bytte buss for å komme seg videre til sentrum eller andre knutepunkter.

- Det nye rutesystemet gir mer omstigning, men fordi rutenettet får høyere frekvens og/eller kortere reisetid, er målsettingen at kundene skal oppleve kollektivtilbudet som forbedret, sier Storrønning.

Etter at politikerne har behandlet forslaget til rutestruktur, blir det nye rutetilbudet lagt ut på anbud i desember i år. Det skal inngås nye kontrakter for det nye rutenettet før utgangen av juni neste år.

I den nye bymiljøavtalen har Staten forpliktet seg til å dekke 50 prosent av kostnadene, 1,4 milliarder kroner, til etablering av superbuss.

Driftskostnad på ny rutestruktur er på 690 millioner kroner i året.