Miljøgatetilhengere i Innherredsveien har fått et nytt tilbakeslag etter kontaktutvalget mellom fylkeskommune, kommune og stat denne uka.

Formannskapet i Trondheim vedtok 3. mai å etablere forsøksprosjekt med miljøgate, det vil si bare to felt med biltrafikk, i Innherredsveien. Et halvt år skulle man prøve ut to felt, og det neste halvåret legge til rette for at strekningen langs Lademoen park forbeholdes buss i rushtida.

Problemet var bare at fylkesutvalget i Sør-Trøndelag sa seg uenig i vedtaket samme dag, med ordfører Tore O. Sandviks dobbeltstemme. Veien eies av fylkeskommunen.

LES OGSÅ KOMMENTAREN: Politisk krøll om Innherredsveien

Ordfører Rita Ottervik var likevel optimistisk og sa i formannskapsmøtet at hun hadde god tro på at saken skulle løse seg i kontaktutvalgmøtet denne uka. Slik ble det ikke.

- Overrasket over staten

- Det kom nye signaler fra staten, som kom overraskende på meg. Staten var tydelig på at den ikke aksepterer to felt med blandingstrafikk – der bil og buss konkurrerer om plassen. De viser til at vi har forpliktet oss til en bymiljøavtale om superbuss, der superbussen skal gis full prioritet. Dette var en ny opplysning som vi er nødt til å forholde oss til og derfor vil jeg be om en ny sak fra rådmannen så snart som mulig. Vi er åpenbart nødt til å ta en ny diskusjon og se hvilket handlingsrom vi nå har, sier Ottervik.

- Hvis det er uaktuelt med blandingstrafikk, kan det likevel bli aktuelt å stenge av for biltrafikk og bare la bussene gå?

- Bystyret avviste å stenge for privatbilister i sitt vedtak. For Ap har det vært viktig å tenke trafikksikkerhet, vi ønsker ikke å sette skolebarns sikkerhet på spill, ved å få inn trafikk i sidegatene. Nå det er sagt så må vi ta innover oss det staten nå sier. Det er en ny situasjon og Ap er villig til å diskutere løsninger. Men jeg ser at det er krevende, sier Ottervik.

Hun vet ikke nå hvor raskt en ny behandling kan komme.

-Ikke forenlig

Direktør i Vegdirektoratet, Lars Aksnes, bekrefter det Ottervik sier.

- Vi har nå skrevet en bymiljøavtale med et superbusskonsept der bussen må gis prioritet. Staten skal betale halvparten av dette, og til gjengjeld har Trondheim og Sør-Trøndelag forpliktet seg til en trasé som gir bussene prioritet, sier direktør i Vegdirektoratet, Lars Aksnes.

- Mener du at vedtaket i formannskapet i Trondheim ikke er forenlig med det?

- En slik miljøgategreier er ikke forenlig med det, nei. Et superbussystem krever at bussen har prioritet – det ligger i konseptet, svarer Aksnes.

SVs kommunalråd, Ottar Michelsen, har ikke gitt opp miljøgate ennå.

- Jeg synes dette er unødvendig firkantet av Statens vegvesen. Dessuten skal jo ikke superbussene i drift før 2019, og forsøket var tenkt å starte kommende høst. Hvis Vegvesenet faglig sett mener at det ikke vil gi trafikale problemer dersom vi har to felter for kun kollektivtrafikk, så får vi gjøre en ny vurdering om å prioritere bare kollektivtrafikken. Da er kortene i så fall lagt på nytt, og SV kan være villig til å gå med på en slik løsning.

- Men Ap i Trondheim har vært imot å stenge biltrafikken?

- Hvis Ap på fylket sier ja til dette, da er vi tilbake til situasjonen at Ap må snakke med Ap. Jeg har jo registrert at Ap i byen har vært veldig imot en løsning der kun bussen skal kjøre, ja. Men jeg vil ikke utelukke noe nå. Det er også viktig å huske på at det kun er snakk om én sidegate på denne strekningen, og det er derfor ikke sikkert at de fryktede problemene med trafikk i boligområdene vil bli reelle. Dessuten viser tallene at mye av trafikken kan styres inn i Strindheim-tunnelen, sier Michelsen.

Styreleder Jan Olav Straume i Lademoen velforening kaller siste nytt for «nedstemmende». Likevel vil han ikke gå med på at løpet er kjørt.

- Kollektivtrafikken kan ikke gå i Innherredsveien. Det må på plass en ny superbusstrasé mellom Leangen og Nyhavna. Og det må skje raskt, før det kommer enda flere folk i Østbyen.

Straume kaller imidlertid statens krav for et midlertidig tilbakeslag.

- Men nå er jeg lei av argumentet om trafikk i sidegatene, det er bare sprøyt. Det kommer fordi «alle» i bystyret bor på Byåsen og ikke har fått med seg at gatene langs Innherredsveien er stengt med bommer. Sett fra Ugla er nok dette vanskelig, men her er det ikke det, fastslår han.