Politiadvokat Kjersti Hegerberg og politistasjonssjef Arve Nordtvedt er opptatt av at barna skal få en så normalisert skolehverdag som mulig. Foto: Morten Antonsen

Politiet ville ikke gå i detaljer på foreldremøtet torsdag.

LES PÅ PLUSS: NRK overrasket over at Newton kan ha inspirert til krenkelser

Stasjonssjef Arve Nordtvedt sier foreldrene er velkomne til å snakke med politiet om sitt eget barn.

- Det virket som foreldrene satte pris på vår orientering, sier Nordtvedt. Politiet orienterte foreldrene på trinnet under et foreldremøte torsdag.

- Det er mange detaljer vi ikke kan komme inn på i et sånt fellesmøte. Vi må unngå stigmatisering som gjør ting vanskeligere for barn fremover. Derfor har vi invitert foreldrene som ønsker å vite mer om sitt eget barn, om å ta kontakt med oss. Så langt har vi ikke fått noen henvendelser, sier Arve Nordtvedt.

Påkjenning for mange

- Møtet med politiet var oppklarende, forteller en av foreldrene til Adresseavisen.

- Jeg tror folk var fornøyd med å få informasjonen, og er glad for at omfanget er mindre enn fryktet. Denne saken har vært et stressmoment og en påkjenning for barn, foreldre og sikkert også for lærere. Jeg tror at de fleste av barna nå opplever at har en vanlig skolehverdag, mens det samtidig ikke er så greit for andre.

Politiet avdramatiserer krenkelsessaken (PLUSS)

Bred undersøkelse

Trondheim kommune jobber med sine egne undersøkelser av krenkelsessaken.

- Vi har et bredere fokus enn politiet. Kommunen ser på hele læringsmiljøet på trinnet, sier Erlend Moen, seniorrådgiver i Trondheim kommune.

- Vårt hovedfokus er læringsmiljøet på trinnet. Vi må se på skoleløpet til barna og se hva skolen og kommunen har gjort, og ikke gjort. Opplæringsloven gir klare føringer hva skolen skal gjøre hvis læringsmiljøet er utrygt. Norge har skoleplikt og alle har rett til en trygg skolehverdag som fremmer helse, trivsel og læring. Blir barn krenket på en eller annen måte, skal skolen og kommunen reagere.

PLUSS: Trondheimsskolen skal ha opplegg mot vold og seksuelle overgrep

Kommunen har bedt foreldrene om tilbakemeldinger, og har fått det. Reaksjonene er ulike, sier Moen.

- Noen er kritiske, andre har uttrykt støtte til ting som er gjort. Det er forståelig at foreldre opplever dette som vanskelig. En del kan nok senke skuldrene litt etter politiets redegjørelse. Det er veldig bra at politiet arbeidet så raskt og var så grundig. Kanskje er det et skritt på veien. Men foreldrenes bekymring er rettet mot en bredere bilde enn politiet har sett på. Kommunens førsteprioritet er å sikre barna en mest mulig stabil skolehverdag. Samtidig har vi brukt ressurser på å undersøke tidligere henvendelser som har kommet på trinnet.

En viktig moment i kommunens undersøkelse er å gå gjennom hva skolen har gjort i forbindelse med det aktuelle trinnet. En sentralt spørsmål er hvordan den seksualiserte adferden og krenkelser kunne foregå uten at skolen oppdaget det.

Skal lære

- Regjeringen har nå ute til høring endringer i opplæringslovens kapittel 9a om elevenes skolemiljø, blant annet fordi loven skal bli enklere å forstå og bruke. Dette er en oppfølging av Djupedalutvalget som foreslo omfattende endringer i lovverket. Som skoleeier vil vi finne ut hva som har skjedd, ta lærdom og overføre den til hele trondheimsskolen, sier Erlend Moen, som også var medlem i Djupedal-utvalget.

Ifølge seniorrådgiveren er kommunens ambisjon at klassetrinnet skal være stabilt og oppleves som godt å være på.