For første gang siden bomringen i Trondheim ble innført i 2010 har biltrafikken økt. En stor andel av trafikkøkningen på 2,6 prosent i 2015 skyldes elbiler.

Nå står bymiljøavtalen, som sikrer Trondheim 3,76 milliarder kroner fra staten de neste årene for å hindre vekst i biltrafikken, i fare for å bli helt eller delvis annullert. At økningen i biltrafikken for en stor del skyldes miljøvennlige kjøretøy som ikke slipper ut skadelige avgasser, har ingen betydning for forpliktelsene i bymiljøavtalen. Avtalen skiller ikke mellom personbiler som går på bensin eller diesel kontra elektrisitet.

Mulig å redusere bilbruken

Det synes Christina Bu er både feil og merkelig. – I Elbilforeningen synes vi det bør tas hensyn til at elbilbruken øker på bekostning av bruk av vanlig bil. Det er imidlertid mulig å få ned den totale bilbruken, samtidig som bruken av elbiler og kollektivtransport øker, sier Bu.

Hun synes det er viktig at det også tas ansvar lokalt for at transport går over til nullutslipp. Elbilsalget er høyest i områder som har gode lokale fordeler ved bruk av elbil.

I Trondheim kan ikke elbiler nå stå lenger enn tre timer på offentlig parkeringsplass i Midtbyen, mot fem timer tidligere. Bilen må flyttes eller det må betales avgift. Fra kommende nyttår må også elbiler betale p-avgift. I dag bruker mange elbil til og fra jobb. Politikerne ønsker at folk i stedet reiser kollektivt, samtidig som p-plasser frigis til de handlende.

Beholdes ut 2017

Regjeringen foreslår at de aller fleste fordelene ved kjøp og bruk av elbil beholdes ut 2017. Den går inn for at man ved kjøp av elbil skal være fritatt for engangsavgift også etter 2017, i første omgang frem til 2020. Elbilene skal fortsatt konkurrere på pris. Men samtidig vil regjeringen at det skal bli mer opp til den enkelte kommune å avgjøre om det f.eks. skal kreves p-avgift, tilgang til ladestasjoner og om elbiler skal kunne kjøre i kollektivfeltene.

Oslopolitikerne har vedtatt at elbiler kan stå gratis parkert i inntil to timer i sentrum. I Oslo er trafikken så stor at det er innført midlertidig forbud for elbiler i deler av kollektivfeltene. Men i Trondheim har ikke det vært vurdert så langt.

Elbiler har fortsatt gratis passering i alle landets bomstasjoner. I bomringen i Trondheim i 2013 var andelen elbiler på beskjedne 0,05 prosent, mens den i 2014 var steget til 2,49 prosent. Fra januar 2015 til desember samme år steg andelen elbiler fra 3,5 prosent til 5,4 prosent. Om elbiler må betale i bomringen etter 2017, er ennå ikke bestemt. Men hvis så skjer, er det grunn til å anta at elbilsalget vil synke betraktelig.

Nedgang i elbilsalget

I april i år ble det på landsbasis for første gang registrert flere ladbare hybrider enn elbiler. Og det bekymrer elbilforeningen, opplyser generalsekretæren. Ladbare hybrider kan kjøre elektrisk kun få mil før bensin- eller dieselmotoren kobles inn.

Årsavgiften for elbiler er i dag kun 445 kroner, mot 3135 og 3655 kroner for bensin/dieselbiler. Elbiler har gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner. Ved kjøp av elbil er man fritatt for engangsavgift og moms, og det er 50 prosent rabatt på firmabilbeskatningen. Ved transport på riksveiferjer må bare føreren betale, mens det er gratis for bilen.

Vil innføre årsavgift

Regjeringen vil fra 2018 innføre årsavgift for elbiler og hydrogenbiler, men i første omgang med halv sats. Full sats blir det først fra 2020, går det frem av forslaget. Regjeringen foreslår videre å erstatte momsfritak på elbil med en tilskuddsordning som gradvis trappes ned. Fritaket for engangsavgift på kjøp av elbil skal altså beholdes til 2020.

På nyåret trådde en ny avgiftsordning for elbiler i Danmark i kraft. Det førte nærmest til full stopp i det danske elbilsalget. Engangsavgiften trappes gradvis opp frem til 2020. Da vil Danmark som det første land i verden kreve full engangsavgift på elbiler. Første kvartal sank elbilsalget i Danmark med hele 65 prosent fra 2015 til 2016.