Politiet på Heimdal etterforsker fortsatt dødsulykken på mandag, hvor Paul Martin Grindskar fra Hitra døde. Årsaken er ikke klar. Det er imidlertid ikke første gang det skjer ulykker i den såkalte Solundasvingen i Hangerslettveien på fylkesvei 831.

- Vi har ikke hatt dødsulykker i denne svingen før, men det skjer rett som det er ulykker med materielle skader. Det er flere år siden jeg første gang kontaktet Vegvesenet om dette, sier Ingfrid Vevik.

- Alt kommer brått på

Inntil for fire år siden eide hun grunnen og berget som Solundasvingen skjærer gjennom. Og siden det er Statens vegvesen som har ansvaret for fylkesveiene her i landet, tilbød hun dem grunn, slik at de kunne sprenge bort berg og utbedre svingen, forteller hun.

I dag er det Kåre Vevik som er grunneier, og han tilbyr det samme.

- Svingen er skarp, smal og uoversiktlig. Man kan ta hensyn til andre som ferdes på veien når du vet at de er der, men problemet er at man ikke ser noe. Alt kommer brått på, og du har brukt opp marginene når du er inne i svingen, sier Kåre Vevik.

- Hva mener dere bør gjøres?

- Berget bør sprenges ut. Veien ble bygget i 1949. Det eneste som er gjort siden, er at stabbesteinen er tatt opp og erstattet med vanlig autovern. Men den gangen var bilene både smalere og kortere - samtidig var det mye mindre trafikk enn det er nå. I og med at de fikk til bergskjæring den gangen, må de vel kunne få det til i dag også, sier de to, og legger til at det i dag også ferdes mange flere syklister på fylkesveien enn tidligere.

- Vanskelig å nå inn

Det ble for noen år siden satt opp to speil i svingen. Dette er til noe hjelp - spesielt på kveldene da man kan se lysene til møtende trafikk, forteller de to Byneset-beboerne. Etter Ingfrid Veviks gjentatte kontakt med Vegvesenet, ble det også for en tid tilbake satt opp fareskilt før svingen. De mener imidlertid at dette ikke er nok for å hindre trafikkfarlige situasjoner.

- Før jeg tok kontakt med Vegvesenet om dette, var det ikke noe skilt før svingen. Men jeg synes det har vært vanskelig å nå inn. Jeg tror ikke de som jobber i Vegvesenet har møtt bussen oppi der selv, sier Vevik, og ser opp på Solundasvingen.

Både Ingfrid og Kåre Vevik er oppvokst på Byneset, og svingen har vært et tema blant beboerne i alle år.

- Alle som bor her på Byneset snakker om denne svingen, og det gjør også gjestene våre - de har jo angst for den. Det er ikke bare farlig å kjøre gjennom svingen, det er også farlig å gå. Allerede som unger ble vi opplært til å gå på feil side av veien fordi den er så uoversiktlig. Ingen får meg til å gå på innsiden hvor man normalt skal gå. Gjør man det, så er det med livet som innsats, sier Ingfrid Vevik.

De to forteller at det er aller verst å kjøre svingen på vinterføre.

- For smal

I forbindelse med at Adresseavisen har tatt turen til Solundasvingen, stiller også transportleder Loyd Jacobsen hos selskapet Nik. Haugrønning med en lastebil, for å synliggjøre hvor trangt det er i svingen. Selskapet kjører blant annet buss i området.

- Jeg har selv kjørt en del buss her. Det går stort sett bra, men det er ingen marginer i denne svingen. De som bruker å kjøre her, de vet hvordan den er. Det største problemet er vel de som ikke er så godt kjent, og som ikke kjører så fornuftig som de bør, sier Jacobsen.

Med en tommestokk måler Kåre Vevik opp veibredden i svingen til fem meter. Altfor smalt, mener han.

- Lastebilene er gjerne to meter og 55 centimeter brede. Om to skulle møtes her i svingen, er det ikke noe plass mellom dem. En tolv meter lang lastebil er heller ikke som en banan når den kommer gjennom svingen. Den tar hele veibredden, beskriver han.

Ingen planer om tiltak

Statens vegvesen i Sør-Trøndelag har imidlertid ingen umiddelbare planer om tiltak for å utbedre fylkesveien.

- Ulykkesanalysegruppa i regionen (UAG) etterforsker alle dødsulykker på veiene i fylket. UAG-rapporten kan eventuelt komme med forslag til strakstiltak og langsiktige tiltak på strekningen, opplyser Helge Stabursvik og Svein Ivar Lykke fra Plan- og trafikkseksjonen i Statens vegvesen Sør-Trøndelag.

- Det er fareskilt som varsler skarpe svinger i begge retninger før Solundasvingen, men det er en utfordrende strekning, som det ofte er på fylkesveier med lav trafikk. På de siste ti årene har det vært to ulykker med lettere skade i nærheten av svingen. Én 250 meter før svingen og én like etter. Når det gjelder sprengning må vi ha midler fra fylkeskommunen og de må ville prioritere strekningen før noe kan gjøres, opplyser de to.

Døde: En syklist i 70-årene døde da han kolliderte med en traktor i Solundasvingen på Byneset. Politiet har uttalt at det kan virke som om syklisten kom for langt ut til venstre i kjørebanen da ulykken skjedde. Foto: Kristian Helgesen