Under all arealplanlegging skal gåstrategien legges til grunn. Det skal tas mest mulig hensyn til de gående.

Og det skal legges vekt på å øke andelen gående som bruker mellom en halvtime og en time på å komme frem til målet.

Gåstrategien skulle etter planen ha vært behandlet i bystyret torsdag 26. mai, men er utsatt til junimøtet. Ikke mindre enn tre ulike komiteer skal si sitt før bystyret bestemmer seg for hvordan man skal få flere trondhjemmere opp fra godstolen og la bilen stå i garasjen.

Tidligere bystyrestyrerepresentant, nå vara Kjetil Utne fra Høyre, ble en ivrig talsmann for mer gåing da han før kommunevalget i 2015 gikk samtlige gater og veier i Trondheim kommune. Han er i dag vara til komité for kultur, idrett og friluftsliv. Sammen med partifelle, bystyrerepresentant Sindre Nilsskog, har han engasjert seg i utformingen av gåstrategien.

Vil prioitere studentene

Nilsskog har som medlem av byutviklingskomiteen foreslått noen endringer i vedtaket som komiteen skal fatte. Han vil at studenter og de som i dag er minst aktive skal prioriteres som målgrupper i oppfølging av gåstrategien.

- I tillegg til miljø skal folkehelseperspektivet ligge til grunn for arbeidet med å få flere til å gå, påpeker Nilsskog.

Utne fremholder at 20 prosent av alle nordmenn oppgir at de ikke er fysisk aktive. Dette fører til både dårligere fysisk og psykisk helse. - Det er et viktig mål at gåstrategien skal bidra til å redusere andelen lite aktive, legger han til.

Begge sier de vil bruke attraktive byrom, gode møteplasser, utsmykninger og opplevelser som engasjerer, og involvere og aktivisere forbipasserende som virkemidler for å øke andelen gående.

Opp av sofaen

- Gåstrategien som rådmannen har utarbeidet, inneholder mange gode forslag, men har nesten bare fokusert på miljø og glemt folkehelseperspektivet. Fra mine vandringer før valget i 2015 gjorde jeg meg mange tanker om hvordan vi kan få flere til å gå. Ikke minst er det viktig at de som er minst aktive kommer seg opp av sofaen. Da er det ikke nok å argumentere med miljø. Vi må spille på andre strenger også, mener Utne.

Nilsskog er opptatt av at fortetting, som på Nyhavna, kan bidra til at flere går til sentrum.

- Det må ikke være demotiverende å være fotgjenger. Å anlegge flere snarveier kan utgjøre forskjellen på om du går eller tar bilen. Byutforming er her et nøkkelord, sier Nilsskog.

I saksfremlegget viser rådmannen til at Trondheim på mange måter allerede er en gåby. Ifølge den nasjonale reiselivsundersøkelsen skjer hele 27 prosent av alle reiser blant folk over 12 år til fots. Bare Oslo har en bedre gåandel blant storbyene.

Biltrafikken øker

Ifølge bymiljøavtalen mellom Trondheim kommune, Sør-Trøndelag fylkeskommune og staten er målet at all vekst i persontransporten i Trondheim skal skje med kollektivtransport, sykling og gange. Men i og med at biltrafikken igjen øker, er avtalen i fare og Trondheim kan miste flere milliarder kroner i tilskudd de kommende årene.

I 2012 vedtok bystyret og fylkestinget en egen satsing for å øke andelen gående gjennom Miljøpakken. Gåstrategien er en strategi for gangtrafikk, og ikke en strategi for gåing i forbindelse med friluftsliv.

Målet er at i Trondheim i 2025 skjer 30 prosent flere av de daglige turene til fots. Antall fotgjengere inn og ut av Midtbyen er doblet. Gånettet henger sammen og er enkelt å orientere seg i. Det oppleves trygt å gå, og det skal være god fremkommelighet langs gangveiene hele året.

Bygg snarveier

Gåstrategiens mål er «Gå mer - kjør mindre». Det er særlig innenfor en gangavstand på 0- 2 km at gangandelen er størst, og der man har størst mulighet til å få flyttet trafikk fra bil til gange.

Ifølge rådmannen er det viktig å få raske, synlige resultater ved å bygge nye eller oppgradere eksisterende, godt brukte snarveier. Studentene ses på som en viktig målgruppe, særlig dersom NTNU samles i en ny campus ved Gløshaugen.

Det skal etter rådmannens oppfatning være lett å velge å gå. Det betyr at gående må prioriteres i trafikken.

Vandrer: Tidligere bystyrestyrerepresentant, nå vara Kjetil Utne fra Høyre, ble en ivrig talsmann for mer gåing da han før kommunevalget i 2015 gikk samtlige gater og veier i Trondheim. Foto: Morten Antonsen
Snarveier: - Det må ikke være demotiverende å være fotgjenger. Å anlegge flere snarveier kan utgjøre forskjellen på om du går eller tar bilen. Byutforming er et nøkkelord, sier Sindre Nilsskog Foto: Morten Antonsen