Hun bor i Smørblomstveien, som ikke engang står på Trondheim kommunes prioriteringsliste over grusveier som skal få fast dekke. Der står heller ikke nabogata Konvallveien.

- I teleløsningen om våren er det hull på hull i veien, og om sommeren holder vi på å kveles av støv. Det må da være billigere å legge asfalt enn å drive med gjentatt vedlikehold. I stedet holder Trondheim Bydrift på med den evige skrapingen med veihøvel og fylling av grus i hullene. Jeg synes det er dårlig gjort av kommunen å behandle oss på denne måten. Andre steder i byen er det ikke måte på hvor flotte veier og parkanlegg det bygges, legger Hovde til.

Nabo Oddvar Snøfugl er enig, også han har mer eller mindre resignert. I en årrekke har beboerne rettet flere henvendelser til kommunen for å få Smørblomstveien asfaltert. En gang var man nære ved å få gjennomslag for sine krav og ønsker, men nå er veien helt ute fra prioriteringslisten.

Ødelegger støtdemperne

- For ikke lenge siden kom veiskrapen for å utbedre vinterens skader, men i løpet av sommeren blir veien igjen full av hull. Selv om du kjører sakte, går det hardt ut over støtdemperne på bilen, sier Snøfugl.

Etter at Smørblomstveien ble stengt for gjennomkjøring til Dybdahls vei, er trafikken blitt mindre. Det har dessuten ført til at legging av asfalt er blitt enda lavere prioritert.

Trondheim har rundt 320 grusveier med en samlet lengde på 105 km. Det foreligger et program for å asfaltere disse grusveiene. Saken ble behandlet i formannskapet høsten 2005. Avdelingsleder veg i Kommunalteknikk, Sissel Herstad, opplyser at i dette programmet er det satt opp hvilke veier som skal prioriteres når man skal legge asfaltdekke, basert på kriterier som trafikkmengde, stigningsforhold, lengde og antall berørte boenheter.

Mangler penger

Asfaltering av grusveier har ikke vært prioritert gjennom mange år, og det er derfor ikke mulig å følge listen fra 2005.

- Det vil med andre ord ikke bli asfaltert en eneste grusvei i Trondheim i år?

- Det er riktig, det er ikke satt av penger.

- Når ble den siste grusveien asfaltert?

- Som investeringstiltak var det i 2007/2008. Det har blitt asfaltert noen veier i forbindelse istandsetting etter andre gravearbeider, bl.a. på Heimdal. Da er det finansiert over drifts- og vedlikeholdsbudsjettet.

Veien må oppgraderes

- Hva skal til for å få en grusvei asfaltert?

- Det prioriteres ikke å bruke kommunale midler på asfaltering av grusveier. Dersom en grusvei skal bli asfaltert, må beboerne langs veien selv finansiere dette.

- Får dere mange klager?

- Vi får en god del henvendelser, men må stort sett svare nei på spørsmål om asfaltering.

Herstad sier at Kommunalteknikk holder på med å utarbeide et komplett veiregister, som vil gi oversikt over alle veielementer, deriblant alle grusveiene. Se kartet her.

Prioriteringslisten fra 2005 inneholder navn på om lag 50 veier rundt omkring i kommunen. Siden listen ble satt opp, er fem veier helt eller delvis asfaltert.

Av de 50 høyest prioriterte grusveier gjenstår det fortsatt å legge fast dekke på 13 260 meter, og det sogner 1665 boenheter til veiene. Kostnadene ved å asfaltere disse veiene, ble i 2005 beregnet til vel 28 millioner kroner. Dagens kostnad vil være flere ganger det beløpet.

Krever ny behandling

Bystyrerepresentant Svein Otto Nilsen fra Pensjonistpartiet krever at det legges frem en ny sak for politikerne med finansieringsplan og tidsplan for asfaltering av grusveiene.

- Dette må selvfølgelig følges opp med midler i budsjettet og økonomiplanen. Vi snakker så mye om miljø, men det er virkelig miljø å gjøre noe med grusveiene i Trondheim, fremholder Nilsen.

Han legger til at Oslo, Bergen og Stavanger har til sammenligning langt færre grusveier enn Trondheim. Tidligere ble noen grusveier i Trondheim asfaltert ved at beboerne selv betalte deler av utgiftene. Men det ble etter hvert stilt krav til at beboerne også måtte betale for fortau, kantstein etc., og da ble det for dyrt for de fleste.

- Mange får alvorlige helseproblemer på grunn av støv fra grusveien de bor i. Men det ser dessverre ikke lyst ut for alle som går og venter. Det koster 500 000 kroner å asfaltere 500 meter. Politikerne bør nå gjennomgå saken på nytt, slik at det kan settes fortgang i asfalteringsarbeidet, sier Nilsen.

Det er ikke aktuelt å bruke penger fra Miljøpakken til å asfaltere grusveier. Ifølge leder for Miljøpakken i Trondheim kommune Heidi Fossland er miljøpakken en statlig finansiering. Inntekter fra bomringen kan ikke brukes til drift, bare til investeringer.

Dårlig gjort: Eli Hovde synes beboerne i Smørblomstveien behandles dårlig av kommunen, ved at de nektes å få lagt fast dekke på veien. I 60 år har de kjempet og mast, uten å bli hørt. Foto: Kim Nygård