To år på rad er salgssjef Steinar Jonassen (41) ved Kverneland Bil i Trondheim kåret til landets beste volvoselger.

Når Adresseavisen kommer på besøk i lokalene på Tunga klokken ti mandag morgen, har han allerede rukket å skrive to kontrakter. Han selger om lag 250 biler i året, inkludert litt brukt.

Når Volvo Norge skal kåre landets beste selger, ser man ikke bare på hvor mange nybiler vedkommende har solgt, men også tilbakemeldinger fra kundene, forsikring og finansiering. Aller størst vekt legger juryen på hva kundene synes.

- Fallhøyden er stor i denne bransjen. 72 prosent av kundene har allerede bestemt seg for å kjøpe bil når de kommer inn i utstillingslokalene, og flere vet nøyaktig hvilken bil de skal ha. Da kan du ikke sitte på kontoret med beina på bordet og la kunden bare vandre frem og tilbake mellom bilene, sier Jonassen.

Kjemien må stemme

- Førsteinntrykket kunden får er med andre ord viktig?

- Enten stemmer kjemien mellom kunde og selger, eller så stemmer den ikke. Mange kunder har vært inne på nettet og i detalj studert flere modeller og merker før de kommer hit. Det hender kunden vet mer om bilen enn vi selgerne. De påvirkes også av venner, Facebook og annonser.

- Så nå satser du på å vinne for tredje år på rad?

- Jeg vet ikke, det ligger kolossalt mye arbeid bak, og jeg vet ikke om kona mi blir særlig glad hvis jeg bekrefter spørsmålet ditt. Men kampinstinktet henger igjen fra da jeg spilte på Trondheim Ishockey-klubb. Jeg hatet å tape kamper.

Jonassen ligger godt an, så langt i år har han solgt om lag 75 nye Volvo og vel 80 biler totalt. I Volvoavdelingen til Kverneland Bil på Tunga er de i alt tre selgere, som alle selger godt.

For å ha noe å gjøre i tillegg til å være ishockey-spiller startet han og keeper Joakim Wiberg brukt-bilimport. Og da han jobbet i grafisk bransje fikk han en Volvo som firmabil. Fra da av ble 41-åringen frelst på nettopp Volvo.

Volvoselger i fire år

- Du er relativt fersk som bilselger på heltid?

- Jeg begynte her som bilselger for temmelig nøyaktig fire år siden og ble salgssjef to år senere. Det er ingen ni til fire-jobb, men en livsstil. Du er tilgjengelig døgnet rundt, og nå har jeg jobbet fire helger på rad. Overalt treffer du folk som vil prate bil.

- Det er to volvoforhandlere i Trondheim. Konkurransen er tøff?

- At vi og Nardo Bil er konkurrenter, er nok årsaken til at det selges 900–1000 nye Volvo i året. Det er mer eller mindre dødt løp mellom oss, men akkurat nå ligger vi et lite hestehode foran. Det er ikke nødvendigvis prisen på bilen som er det avgjørende. Ofte er det hvordan du som kunde blir møtt og sett og totalopplevelsen, som avgjør hvor man til slutt kjøper bilen. Etter hvert opparbeider du deg en portefølje. Folk kommer tilbake og skal ha en ny bil. De vet at de kan stole på deg.

XC90 er volumselgeren

- Premiummerket Volvo ligger ikke akkurat i nedre prisklasse?

- Den nye XC90, som starter på rundt 800 000 kroner, er blitt volumselgeren. Med ekstra utstyr havner de fleste rundt millionen. Mange kunder har finansieringen i orden og er villig til å bruke f.eks. 700 000 kroner på en XC60.

- Hvor mye blander du deg borti kundens ønsker?

- Minst mulig, men av og til bør du si hva du synes. Ønsker kunden hvitt skinn i setene, så la henne få det.

- Sier du din mening om andre bilmerker?

- Nei, jeg forteller ikke hva jeg synes er dårlig med det og det merket. I stedet fremhever jeg hvor fantastiske produkter vi har, sier Steinar Jonassen.