Nå mener rådmannen prosjektet koster mer enn det smaker og konkluderer med at det blir for mye å bruke 240–290 millioner kroner på et slikt lokk over jernbanen i Leangen senterområde.

Han anbefaler politikerne i stedet å jobbe videre med ei bru, som kan være med på å løse trafikkutfordringene i området. Saken skal behandles i formannskapet tirsdag.

Lokket på 9000 m² var tenkt bygget over jernbanen mellom Sirkus Shopping og Lade Arena. Ved fratrekk av veiareal skulle lokket bli på 7100 m², hvorav et parkareal på 1900 m².

Det bygges nå boliger på begge sider av jernbanelinjen. Lokket skulle skjerme beboerne mot støy fra togtrafikken. Som erstatning for lokket vil rådmannen bygge ei veibru over jernbanen på samme sted. Den får to kjørefelt og er i første rekke beregnet på lokaltrafikken.

Planene må sees i sammenheng med at Leangen stasjon skal flyttes over til motsatt side. Jernbaneverket starter nå arbeidet med detaljplanleggingen, og den nye stasjonen skal stå ferdig høsten 2018. Jernbaneverket har for øvrig planer om å elektrifisere Meråkerbanen/Trønderbanen og bygge dobbeltspor på Trønderbanen.

Ytre ringvei og godsterminal

For snart 50 år siden sikret Trondheim kommune seg arealer i området med tanke på utbygging av Ytre ringvei. Senere var området aktuelt for bygging av ny godsterminal. Reguleringsplanen for godsterminalen ble vedtatt for 15 år siden.

I kommunedelplanen for Lade, Leangen og Rotvoll legges det til rette for å endre området med industri og lager til et tettere og mer mangfoldig byområde med bydelspark og ny infrastruktur. Får å knytte bydelene Leangen/Strindheim og Lade tettere sammen ble det foreslått å legge et lokk over jernbanen og bygge ny jernbanestasjon.

På lokket skulle det føres opp bygninger, anlegges bydelspark og ha en gjennomgående lokalvei (Peder Falcks vei) samt gi delvis plass til den nye stasjonen. Lokket skulle skjerme bebyggelsen bedre mot støy fra jernbanen og knytte senterområdet på tvers av jernbanen.

Knytter bydelene sammen

For to år siden åpnet Leangbrua i Bromstadveiens forlengelse, og brua har vært med på å knytte Leangen og Lade tettere sammen. En kostnadsanalyse viser at lokket over jernbanen kunne være selvfinansierende, ved at kostnaden ved etablering skulle være lavere enn tomteverdien av arealene oppå lokket.

Det ble laget forslag til avtale mellom Jernbaneverket og Trondheim kommune om bygging av lokket over jernbanesporene og nytt stasjonsområde. Avtalen ble stoppet av Jernbaneverket sentralt, og arealene på lokket ble lagt ut for salg på det åpne markedet. Men ingen private aktører meldte sin interesse, og ideen om lokk ble skrinlagt av Jernbaneverket.

I kommuneplanens arealdel 2012–2024 er det planlagt omfattende boligutbygging i østområdene. Det er planlagt for en vekst på 35 000 nye innbyggere i de østlige bydelene. Leangen–Strindheim er et av de viktigste knutepunktene for byutvikling langs jernbanen i Trondheim.

Koster altfor mye

Å bygge et lokk over jernbanen ble konkludert med å være den beste løsningen på en tidligere fase i planarbeidet. Men løsningen koster mye. Rådmannen påpeker i saksfremlegget til formannskapet at kommunen ved en utbygging må sette av en investeringsramme på 369 millioner. Det vil generere et tomteareal verdt 75 millioner kroner. Bykassen vil måtte ut med opp mot 294 millioner kroner for å få bygget loket.

LES OGSÅ: Bygger flere småhus for rusmisbrukere i Trondheim

Ei kjørebru er beregnet å koste 42 millioner kroner. Kostnadene kan fordeles på alle grunneierne i området. På grunn av økt avstand til jernbanesporet vil kommunen miste et tomteareal til en verdi av 25 millioner kroner.

Mindre areal å bebygge

Bygges det kjørebru i stedet for lokk over jernbanen, blir utbyggingspotensialet 20 000 m² lavere. Den totale utbyggingsmuligheten i Leangen senterområde er på 75 000 m² Brualternativet vil gi en redusert utnyttelse på 26 prosent i henhold til områdeplanen.

Rådmannen viser til at det er ønskelig med fortetting i Trondheim, men det finnes betydelige utbyggingsarealer de kommende 30–40 årene. Kostnadene ved å bygge et lokk over jernbanen vil derfor ifølge rådmannen ramme andre tjenester i kommunen.

Leangbrua: Bromstadveien ble forlenget med bru over til Lade for to år siden. Nå kan det komme ei parallellbru. Foto: Morten Antonsen
Støy: Jernbanesporet er delvis nedsenket mellom Leangen og Lade, men et lokk ville ha redusert støyen ytterligere. Foto: Rune Petter Ness