I en pressemelding kaller Høyres stortingsgruppe oppslaget i Dagens Næringsliv (DN) fredag om at de borgerlige skulle ha blitt enige om å forby av salg av fossildrevne biler fra 2025 som «misvisende».

Andre nestleder i energi- og miljøkomiteen Tina Bru sier regjeringen og samarbeidspartiene er enige om et nytt steg på vei mot lavutslippssamfunnet når stortingsmeldingen om energipolitikken nå nærmer seg sluttbehandling i Stortinget. – Høyre, Frp, Venstre og KrF er derfor enige om at regjeringen må sette måltall for hvor mange lav- og nullutslippsbiler vi trenger på norske veier i 2025 for å nå klimamålene når Nasjonal transportplan for 2018–2029 legges frem neste år, sier Bru.

Men hvordan man skal nå de målene er man ikke blitt enige om.–Måltallene er ambisiøst beskrevet i fagetatenes rapport. Dette krever virkemidler som også ligger utenfor det energimeldingen skal gi svar på, sier leder i energi- og miljøkomiteen, Ola Elvestuen fra Venstre.

Til DN sier Elvestuen at det i 2025 blir bare salg av nullutslippsbiler. Folk skal være trygge på at det skal være vesentlig billigere med nullutslipp enn tradisjonell bil. Han får langt på vei støte av Frps Øyvind Korsberg.

Ambisiøst mål

I Norsk Elbilforening jubler man. Generalsekretær Christina Bu beskriver det som en fantastisk nyhet at Stortinget setter som mål at det bare skal selges elbiler og andre nullutslippsbiler fra 2025.–Dette er et ambisiøst mål, men fullt ut mulig å få til, sier hun.

Bu legger til at nå må målet følges opp med konkrete tiltak. Man kan ikke svekke ambisjonene og samtidig svekke elbilpolitikken som har fungert utmerket så langt.

Hva skal bilkjøperne nå gjøre? Bør de først som sist gå over til elektrisk. Er investering i bensin- eller dieselbil et tapsprosjekt?

- Dette dreier seg om en ren avgiftssak, der vi ikke har noen rolle. Det skal skje en gang i fremtiden, og per i dag vet man ikke om bensin- og dieselbiler en gang blir forbudt å selge. Det er mulig et slik vedtak kan komme, men i dag er grunnlaget for tynt til at vi kan gi noe råd, sier Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Senk skuldrene

Kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i Norges Automobil-Forbund (NAF) ber bileierne senke skuldrene. Hun tolker stortingspolitikerne slik at det ikke blir innført et forbud mot salg av bensin- og dieselbiler, men en stopp i salget.–I mange år etter en eventuell stopp i nybilsalget, vil det fortsatt selges brukte bensin- og dieselbiler, sier Sagedal.

Når folk skal kjøpe bil, må man ta hensyn til hvor man bor, økonomi, miljø og bruken. Skal bilen brukes til og fra jobb? Til fritidsaktiviteter? Til hytta i helgene?

- Folk skal ikke trenge å gå rundt og bekymre seg. Det er politikernes jobb å legge til rette for at vi når de utslippsmålene som er satt. I det ligger det at folk skal kunne kjøpe de mest miljøvennlige bilene til enhver tid.

Kommunikasjonssjefen legger til at med hensyn til elbiler må det bygges flere hurtigladere på strekninger bilistene ferdes. Teknologien er under stadig utvikling, ved at rekkevidden på elbilene blir lengre. NAF ønsker også mer satsing på hydrogenstasjoner.

Trenger fritak

- Men er ikke tiden inne for å fase ut de mange fordelene elbileiere har?

- Nei, da når vi i hvert fall ikke målet om nullutslipp. Det må fortsatt være momsfritak og fritak på engangsavgift ved kjøp. I bomringen bør det være gratis eller minste takst. Insentivene må beholdes helt til elbiler og hydrogenbiler er konkurransedyktige med fossilt drevne biler. Når det vil skje, vet vi ikke i dag.

-Skal folk fortsatt velge bil ut fra sine behov?

- Ja, det er vårt råd. Politikerne bør unngå forbud mot fossilt drevne biler, men heller legge forholdene til rette for at folk kan kjøpe miljøvennlige biler, sier Inger Elisabeth Sagedal.

Flere hurtigladere

Elbilforeningen har etterlyst konkrete mål i Energimeldingen på utslippskutt fra transportsektoren og på utbygging av hurtigladestasjoner for elbiler.–Et anslag med dagens elbilpolitikk tilsier at det vil være 250 000 elbiler i 2020. Det tilsvarer ti prosent av personbilparken i Norge. Behovet for ladeinfrastruktur tilsier at det må bygges ut minst 5000 normal- og hurtigladere hvert år fremover, sier Christina Bu.

Synker: Generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening konstaterer at andelen elbiler er på vei ned. I mai var andelen på 11 prosent, mens ladbare hybrider hadde en markedsandel på 15 prosent. Hun vil derfor videreføre fordelene. Foto: Norsk Elbilforening, NTBTema - Brukes kun etter avtale
Senk skuldrene: Kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF mener folk bør tenke seg godt om før bestemnner seg for hvilken type bil de skal kjøpe. Hun har ingen tro på forbud mot bensin- og dieselbiler. Foto: Scanpix NTB