- Utvalg, kvalitet og tilgjengelighet til butikken teller aller mest, sier forsker Randi Lavik i Forbruksforskningsinstituttet Sifo.

Omkring 40 prosent av de spurte i Sifos undersøkelser svarer at prisen er viktig. nn

- Det er et stort lavprismarked, og mange butikker reklamerer med lave priser. Det gjør at mange forbrukerne nærmest tar det for gitt at prisene er lave der de handler. Økt realinntekt kan også ha ført til at forbrukerne er blitt noe mindre opptatt av pris. Den er ikke uviktig, men trenden siden midten av 1990-årene peker mot at prisen betyr mindre, sier Lavik.

Ut på handletur

Pensjonistparet Torhild og Henning Holås fra Meråker skyver handlevogna foran seg gjennom den store Coop-butikken i City Lade.

- Vi ser på prisen, men vi er like opptatt av kvaliteten på varene. Det er også trivelig å handle i en butikk med så stort utvalg. Vi liker spesielt godt det store utvalget i frukt og grønt, sier Torhild.

De har ikke tatt turen til Trondheim bare for å handle matvarer, men kombinerer mathandling med andre innkjøp. Paret kjøper det meste av maten i Meråker, men med kort avstand til Sverige blir det også noen handleturer til den andre siden av grensen.

- Vi drar ikke dit bare for at maten er rimeligere, men i Sverige finner vi en del varer som vi ikke kan kjøpe i Norge. Det er alltid spennende å handle i butikker med større utvalg enn det man er vant til. Vi kunne ha ønsket oss et bedre utvalg i nærområdet, men i Meråker er det et veldig godt tilbud av ferske kjøttvarer, sier Torhild.

Ekteparet ser ikke spesielt etter norskproduserte matvarer.

- Vi stoler like mye på det utenlandske som det norske. Også i Norge er det mer og mer masseproduksjon av mat, sier Henning.

Mat, helse og miljø

Sifo-forsker Randi Lavik sier forbrukerne generelt har blitt mer opptatt av mat og helse.

- I undersøkelser svarer over 20 prosent at de unngår matvarer med mye sukker og fett, men en stor gruppe tar bare delvis hensyn til dette, sier Lavik.

Sukkerholdig leskedrikk topper listen over hva forbrukerne ønsker å begrense inntaket av. Salget har gått ned de siste par årene. Forbrukerne oppgir også at de ønsker økt inntak av fiber og det er betydelig nedgang i salget av fine, lyse brødtyper. Sukkerforbruket blant nordmenn er nesten nede på det helsemyndighetene anbefaler.

Sifo har også undersøkt hvor miljøbevisste forbrukerne er i dagligvarebutikken. Undersøkelsen ble gjort i 2005. Den mest miljøbevisste gruppen forbrukere utgjorde i underkant av 20 prosent, men langt flere svarer at de tenker miljø av og til. I en senere undersøkelse svarte 13 prosent at de har redusert forbruket av kjøtt av miljøhensyn.

Mange ønsker å kjøpe økologisk produsert mat. I 2015 svarte 40 prosent at de kjøper økologisk mat noen ganger når den er tilgjengelig, mens 14 prosent gjør det ofte. Fire prosent svarte at de alltid handler økologisk.

En undersøkelse gjort av analyseselskapet Nielsen viser at norske forbrukere er vanemennesker. Bare tre av ti handlet noe nytt siste gang de var i butikken.

- Dette er også vårt inntrykk. Vi holder oss i stor grad til merkevarer vi kjenner. Min hypotese er at Lidl ikke klarte å etablere seg i Norge blant annet fordi de norske forbrukerne ikke var kjente med vareutvalget, sier Lavik.

Mat til en feiring

Lill Mari Magnussen studerer varene i reoler og disker i mathallen i Trondheim. Hun har først vært i den faste dagligvarebutikken, og bærer på tunge handleposer.

- Jeg har handlet det meste av maten vi trenger, men jeg er på utkikk etter noe spesielt til en bursdagsfeiring. Her tenkte jeg å finne noe god ost eller skinke, sier Magnussen.

I den faste dagligvarebutikken finner hun det aller meste, og er fornøyd med den. Men det hender hun handler i mathallen, eller i en annen butikk med et utvalg hun ikke finner i butikken hun bruker til daglig. Familien har også avtale med Godtlevert.no, som bringer råvarer til døra.

- Det skal ikke underslås at det er litt dyrere å handle her. Vi er en familie på fem, og er nødt til å tenke pris også. Men kortreist og norsk mat er spennende. Jeg er opptatt av ernæring og variasjon i kostholdet, og utvalget av frukt og grønt betyr mye. Jeg liker også å handle i ferskvaredisker. Kvalitet på maten er viktig for oss, sier Magnussen.

Daglig leder Anne Morkemo i Mathall Trondheim har merket seg at stadig flere kunder ønsker råd og tips.

- Kunden skal kanskje ha et selskap eller et annet arrangement, og ønsker hjelp med en oppskrift eller en anbefaling for tilberedningen. Mange kunder spør også om hvordan maten er produsert og hvor den kommer fra. Helse og bærekraft er blitt stadig viktigere, men fortsatt er det en ting som trumfer alt, og det er smaken. Den er fortsatt viktigst, sier Morkemo.

Mathallen: Dagligvarebutikken er bra, men noen ganger vil vi ha noe mer, sier Lill Mari Magnussen. Foto: Terje Visnes, adressa
I matbutikken: Vi ser på prisen, men kvalitet betyr like mye for oss, sier Torhild og Henning Holås fra Meråker. Foto: Terje Visnes, adressa