Adresseavisen har i reportasjeserien «Kamskjelldykkerne» skrevet om fire menn som døde på jobb utenfor Frøya.

Tre av dykkerne var tilknyttet selskapet Atlantic Discovery, som har Seashell som hovedeier. Seashell kjøper og selger kamskjellene videre. I 2014, et snaut år før den siste dødsulykken, kjøpte HitraMat seg inn (se eierkart).

Anton Fjeldvær er største eier av HitraMat, og eier dermed også deler av Atlantic Discovery, som fikk foretaksbøter etter de to første ulykkene. Den siste ulykken er fremdeles under etterforskning, og flere personer er siktet. Fjeldvær vil svare på spørsmål på e-post:

- Det er vondt når noen dør på jobb, uansett hva grunnen er, skriver Fjeldvær, som håper politietterforskningen vil avdekke hvorfor ulykken skjedde.

- Da HitraMat kjøpte seg inn, hadde det vært to dødsulykker i underliggende eierstruktur. Stilte dere spørsmål rundt driften?

- HitraMat gjorde en grundig evaluering av Seashell og diskuterte sikkerhet da vi kjøpte oss inn. Forut har vi samarbeidet i 20 år. Vi var klar på at Seashell måtte tilby bistand til leverandørene, for både å ha bedre oversikt, samt sikre at HMS og lovkrav ble etterfulgt på en bedre måte. Både Atlantic Discovery og båtselskapene ble tilbudt bistand, som de aksepterte, skriver Fjeldvær, som også er styreleder i Seashell.

Seashell ansatte en kvalitetskoordinator sommeren 2014, og det ble holdt en HMS-workshop høsten 2014.

Under politietterforskning

- Så skjedde nok en dødsulykke i november 2014. Tok dere noen grep?

- Vi stoppet alt kjøp av kamskjell. Jeg var aktivt med for å støtte ansatte i båtselskapene, i Atlantic Discovery og Seashell. Vi deltok mot kriseteamet, med juridisk hjelp og oppfølging av pårørende. Vi tilbød blant annet bistand om forbedring av kommunikasjonsutstyr i båtene, og engasjerte eksternt selskap for å forbedre HMS-systemet, skriver Fjeldvær.

- Når man kjøper seg inn i et selskap med alvorlige arbeidsulykker i underliggende eierskapsstruktur – hvor det ble avdekket mange regelbrudd og brudd på Arbeidsmiljøloven – har man noe ansvar selv?

- Vi har et klart ansvar i et mottaker-leverandørforhold å legge til rette for at aktiviteten i næringen vi er en del av utøves på en forsvarlig måte. Over 200 fiskefartøy leverer til HitraMat, og vi bruker klart mest ressurser mot kamskjellnæringa, skriver Fjeldvær.

- Eks-kamskjelldykkere hevder Seashell var klar over at de daglig brøt sikkerhetsregler for å plukke så mye kamskjell som mulig. Kjente dere til dette? Dette er også fra tiden etter at dere tok over – og frem til siste ulykke?

- Vi kjenner oss overhodet ikke igjen i de beskrivelser Adresseavisen gjengir fra dykkerne. Vi vil hevde at i dag utøves aktiviteten på en forsvarlig og sikker måte.

Fjeldvær mener Adresseavisens fremstilling av kamskjellnæringen er ensidig. Han mener det gis inntrykk av at bransjen opereres av «utlendinger», men påpeker at mange av dykkerne er blitt norske statsborgere og er en del av lokalsamfunnet. Ifølge politiet er også Seashell under etterforskning. For Fjeldvær var dette ukjent, og han påpeker at verken han som styreleder eller daglig leder er avhørt.

Les også: Dette vet vi om hva som skjedde da de fire døde

Witzøe-familien eier også

Kjøpte seg inn: Helge Moen (t.v.), daglig leder i Kverva, uttaler seg i saken om kamskjellnæringa, der Witzøe-familien, her ved Gustav Witzøe, eier en stor andel gjennom sine selskaper.

Witzøe-familien eier gjennom sine selskaper ca. 40 prosent av HitraMat (se eierkart). Adresseavisen ønsket intervju med Gustav Witzøe, som henviste oss til daglig leder i Kverva, Helge Moen. Moen ønsker kun å svare via e-post.

- Jeg tenker at det er trist at dykkere har mistet livet i arbeidet med å sanke kamskjell, skriver Moen.

- Som minoritetsaksjonær støttet vi beslutningen om å investere i Seashell. Vi ble orientert om ulykkene hos leverandøren, og gjort kjent med HMS-arbeidet som var igangsatt. Styret vurderte at HitraMat med sin erfaring og kompetanse kunne styrke arbeidet ytterligere.

- Så skjedde en dødsulykke til etter at dere hadde kjøpt dere inn. Hvilke tanker gjorde dere dere?

- Da dette ble kjent, ble det diskuterte hvordan HitraMat kunne bidra ovenfor Seashell og leverandørene. Styret i HitraMat fikk tillit til at kamskjelleverandørene tok nødvendige grep. Det må ikke være tvil om at HMS-ansvaret hører hjemme hos den daglige ledelsen i de enkelte selskapene.

- Når man kjøper seg inn i et selskap med alvorlige arbeidsulykker i underliggende eierskapsstruktur – hvor det i begge tilfeller ble avdekket mange regelbrudd og brudd på Arbeidsmiljøloven – har man selv noe ansvar?

- Som minoritetsaksjonær forholder vi oss til beslutninger og vurderinger som HitraMat tar i selskapene de eier.

Adresseavisen har intervjuet en rekke eks-kamskjelldykkere som hevder Seashell var klar over at de daglig brøt sikkerhetsregler. Ifølge eks-kamskjelldykkerne skjedde regelbruddene også etter at HitraMat kom inn i bildet og etter at det ble tatt HMS-grep.

- Vi kom inn på eiersiden i HitraMat i januar 2014, og da ble det umiddelbart startet en ytterligere styrking av HMS-arbeidet. Arbeidstilsynet fant ingen avvik under en uanmeldt kontroll i oktober 2014. Ledelsen i de enkelte selskapene har ansvaret for HMS-rutiner og oppfølging i det daglige. Spørsmål må rettes til leverandørselskapenes ledelse og eiere, skriver Moen.

Styreleder i båtselskapet Atlantic Strømøyvåg henviser til styreleder i Atlantic Discovery, Morten Welde. Welde har tidligere tilbakevist at selskapet har et arbeidsgiveransvar utover å utarbeide et HMS-system for båtene.

Les også om matminmisteren (Frp) som spiser kamskjell som er plukket ulovlig

Les også om Arbeidstilsynet, som har fått knallhard kritikk for sin oppfølging av kamskjellnæringa på Frøya og generelt for regelverket for innaskjærs yrkesdykking