Det betyr at realiseringen av det omstridte alpinanlegget i hjertet av Bymarka nå rykker nærmere.

Spørsmålet om det blir bygget gang- og sykkelvei langs Fjellseterveien, og hvem som skal betale for dette, er fortsatt uklart.

- Det er urimelig å forlange at vinterparken skal finansiere dette, sier kommunalråd Sissel Trønsdal (Ap).

- Det var en tabbe av bystyret å forlange at vinterparken skulle bruke 60 millioner kroner på dette, sier kommunalråd Ingrid Skjøtskift (H).

Flertallet i Trondheim bystyre har tidligere sagt ja til planene om å bygge Gråkallen vinterpark i Bymarka. Men i reguleringsplanen la bystyret inn bestemmelser om at vinterparken også må finansiere byggingen av gang- og sykkelvei fra Ferista til Skistua før skianlegget kunne åpne. Gråkallen vinterpark har søkt om dispensasjon fra dette kravet, og har ment at en ekstra investering på 60 millioner kroner, som gang- og sykkelveien er kostnadsberegnet til, vil være en for stor investering til at planene kan la seg gjennomføre.

Flertall for dispensasjon

Saken behandles i bygningsrådet tirsdag, og rådmannen har innstilt på å avslå søknaden om dispensasjon. Men partiene som har vært mest positive til skianlegget i marka, Arbeiderpartiet, Høyre og Frp, vil stemme for å gi Gråkallen vinterpark dispensasjon fra kravet om å betale for gang- og sykkelveien. Dermed oppstår det nok en gang en situasjon der Ap søker støtte hos Høyre og Frp, og ikke hos sine samarbeidspartier, i viktige utbyggingssaker i Trondheim. Det samme skjedde da planen om jordvern og Grønn strek ble behandlet tidligere i år.

Rådmannen har innstilt på å avslå søknaden om dispensasjon, noe som i realiteten vil bety at planene om et skianlegg i Gråkallen vil bli umulig å realisere.

ADRESSEAVISEN MENER: Ikke vinterpark i Gråkallen for enhver pris

Bruke bompenger

- Vi har diskutert saken internt i Ap, og kommet frem til at det vil være urimelig for et vintersportsanlegg å være nødt til å opparbeide gang- og sykkelvei som i all hovedsak skal brukes om sommeren. Derfor vil vi stemme for at de får slippe dette kravet, sier Aps Sissel Trønsdal.

Men hun er likevel opptatt av at de trafikkmessige utfordringene langs Fjellseterveien må løses, men ikke på en slik måte at det er Gråkallen vinterpark som skal plukke opp regningen.

- Det er absolutt nødvendig å gjøre noe med veien. Vi må nå vurdere om vi kan bygge ny gang- og sykkelvei til Skistua med penger fra Miljøpakken, sier Trønsdal.

Det betyr at hun vil vurdere om inntektene fra bomstasjonene rundt Trondheim også kan brukes til å bedre trafikkforholdene mellom Ferista og Skistua.

- Vi må få på plass bedre forhold for gående og syklende langs Fjellseterveien, men det skal ikke Gråkallen vinterpark være nødt til å betale for, sier Trønsdal.

Ap vil komme tilbake til det spørsmålet i forbindelse med en trafikkplan for Fjellseterveien der blant annet AtB og politiet skal delta.

En tabbe av bystyret

Kommunalråd Ingrid Skjøtskift (H) mener det var en tabbe at bystyret la opp til en rekkefølgebestemmelse i reguleringsplanen som sa at vinterparken måtte finansiere gang- og sykkelvei.

- Det er et bredt flertall i Trondheim som ønsker at denne parken skal etableres. Dersom vi pålegger dem ytterligere investeringer på 60 millioner kroner så betyr det at planene må skrinlegges. Det er helt urimelig å pålegge vinterparken en slik bestemmelse. De må enten få dispensasjon, eller så må bystyret behandle saken på nytt og fjerne bestemmelsen om at de skal betale for denne gang- og sykkelveien, sier Skjøtskift.

I likhet med Ap mener Høyre at utfordringene langs Fjellseterveien må løses, men ikke gjennom å pålegge vinterparken å betale for det.

LES OGSÅ LEDEREN: Ikke vinterpark i Gråkallen for enhver pris

Ikke avklart løsning

Også Frps kommunalråd, Elin Marie Andreassen, vil stemme for at dispensasjon fra kravet innvilges.

- De som bruker Fjellseterveien til å sykle, jogge, gå på rulleski eller spasere gjør ikke dette på vinterstid. Da er det ikke vinterparken som skal betale. Det vil være urimelig å kreve at de da skal investere 60 millioner kroner for å bedre denne veien. Fjellseterveien må vi nok løse på andre måter, men vi har ikke landet på noen løsning, sier Andreassen.

En rekke av småpartiene som Ap samarbeider med i trondheimspolitikken har vært mot etableringen av en vinterpark. KrFs Geirmund Lykke har tidligere sagt at planene må skrinlegges en gang for alle og at det vil være uaktuelt å bruke kommunale midler på å realisere parken. KrFs Espen Agøy Hegge møter i bygningsråden tirsdag i Lykkes fravær. Han mener kommunen må stå bak tidligere vedtak og kreve at vinterparken betaler gang- og sykkelveien.

- Det er ingen tvil om at trafikken langs Fjellseterveien vil øke på grunn av denne utbyggingen. Det blir mindre trygt å bruke veien. Selv om det er færre gående og syklende på vinteren når anlegget er i bruk så må denne veien bygges. Det er den økte aktiviteten som vinterparken skaper som tvinger frem disse investeringene, og da må utbygger betale, sier Agøy Hegge.

Åpning høsten 2017

Gråkallen Vinterpark mener det bare skulle mangle at de slipper å betale for gang- og sykkelvei.

- I utgangspunktet skulle aldri dette vilkåret vært med i reguleringsplanen. Det har jo ingen sammenheng med vinterparken sin virksomhet, sier styreleder i Gråkallen Vinterpark AS, Dag Herrem.

I et brev til kommunen har vinterparken kommet med et alternativ forslag til vei fra Ferista til Skistua. Den tar utgangspunktet i traseer som ligger i skogen fra før, og som han mener vil koste under fem millioner kroner.

- Det er veldig enkelt å få til, og ikke minst blir det hyggeligere å gå på vei i skogen, mener han.

Ta ut skog

Herrem er naturlig nok glad for at politikerne snur, og har nå stor tro på at fremdriftsplanen holdes.

- Vi legger vi opp til å ta ut skog - cirka 80 mål - før nyttår, og gjerne ta det på snødekt mark for å unngå terrengskader. Vi håper på en anbudsrunde før jul slik at byggestart kan skje mai/juni 2017. Åpning av anlegget tar vi sikte på i november/desember 2017, sier han.

Selve byggetillatelsen regner han med blir vedtatt i august. Finansieringen er på det meste klar med en egenkapital på 6,5 millioner kroner, samt 1,250 millioner kroner som fylkeskommunen bevilget tidligere denne måneden.

Parkering

I forbindelse med byggingen er det planlagt parkeringsplass for 240 p-plasser mellom Storsvingen og Fjellseter kapell.

- Vi kan bygge parkeringsplassen samtidig som vi bygger vinterparken. Men det er helt uaktuelt at vi skal finansiere den. Jeg tar det for gitt at kommunen finner penger til parkeringsplassen, sier Herrem.

Gråkallen Vinterpark AS er et prosjekt Freidig, NTNUI og Trondhjems Skiklub eier like mange aksjer.

Kommunalråd Sissel Trønsdal (Ap) er innstilt på å gi dispensasjon til Gråkallen vinterpark slik at de slipper å finansiere gang- og sykkelvei opp til Skistua. Foto: Glen Musk, Adresseavisen
- Det er urimelig å kreve at vinterparken må betale for gang- og sykkelveien, sier kommunalråd Ingrid Skjøtskift (H). Foto: jens petter søraa
Frps kommunalråd, Elin Marie Andreassen, vil stemme for å gi dispensasjon til Gråkallen vinterpark. Foto: Mariann Dybdahl, Elin Marie Andreassen