I løpet av juli regner daglig leder i Christiania Taxi, Hasnat Ahmad, med at den første drosjen kan være i drift i Trondheim.

Han lover konkurrentene kamp om passasjerene. Men det innebærer ikke sosial dumping blant sjåførene. De skal imidlertid få så gode kontrakter at de ser på Christiania Taxi som en attraktiv sentral. Blant annet vil selskapet kreve en lavere avgift enn de øvrige sentralene, påstår Ahmad.

Christiania Taxi håper på konsesjon fra løyveutsteder Sør-Trøndelag fylkeskommune i løpet av uken. Innen året regner Ahmad med at Christiania Taxi vil ha 40–50 drosjer i drift i Trondheim.

Nye vedtekter for drosjedrift

Fylkesdirektør for samferdsel, Erlend Solem, sier at det er opp til de nye drosjesentralene selv når de vil komme i gang. Men først må de underskrive de nye vedtektene. Også de eksisterende selskapene TrønderTaxi og Norgestaxi må skrive under. Etter ett år vil samferdselsmyndigheten sjekke om kravene etterleves.

Rådgiver i samferdselsadministrasjonen, Torbjørn Finstad, sier de ikke blander seg borti hvor fort løyvehavere kan skifte fra én sentral til en annen. Det er en sak mellom den enkelte løyvehaver og sentralen han er tilknyttet. I utgangspunktet er oppsigelsestiden tre måneder. Ifølge Finstad gjenstår bare formaliteter før de nye drosjesentralene kan komme i gang.

- Flere ledige løyver er nå lyst ut, og de første vil bli besatt fra midten av august, sier Finstad.

Frykter ikke konkurransen

Tidligere har TrønderTaxi og Norgestaxi uttalt at de ikke frykter konkurransen fra de nye sentralene Trondheim Taxi, Nidaros Taxi og Christiania Taxi.

Hasnat Ahmad forteller at de søkte fylkeskommunen for flere år siden om å få starte drosjesentral i Trondheim, men da var det ikke aktuelt for fylkespolitikerne å gi TrønderTaxi og Norgestaxi konkurranse. Han forteller om en voldsom interesse fra løyvehavere om å få gå inn i sentralen. De fleste er tilknyttet Norgestaxi.

Christiania Taxi er tidligere blitt kalt inn på teppet til Forbrukerombudet etter at de i Oslo og Bergen gikk ut og sa de skulle være billigst. Forbrukerombudet etterlyste dokumentasjon.

- Vi er i dialog med Forbrukerombudet og venter å komme til enighet ganske snart, sier Ahmad. Han hevder mange drosjesentraler bruker utdaterte taksameterløsninger.

- Vi har brukt tid og penger på en tablet-løsning, som gir oss større handlingsrom, og som vil komme passasjerene til gode i form av mer differensierte takster.

Kjører passasjerer gratis

Ahmad legger til at selskapet har som mål å være best på pris, kvalitet og tilgjengelighet. Som en del av markedsføringen har en bil med selskapets logo fraktet folk gratis i Trondheim en ukes tid.

Drosjeeier Sana Ullah forteller at han har sagt opp løyvet i Norgestaxi og venter på å få gå over til Christiania Taxi. Sjåfør Asad Ullah har søkt om å bli tildelt løyve i Christiania Taxi. De forteller at 18–20 løyvehavere ønsker en overgang.

- Christiania Taxi er best i test, sier Sana Ullah, og viser til at etter hver tur oppfordres passasjerene til å evaluere turen.

Rekker ikke fiskerimessen

- Vi rekker ikke å starte til fiskerimessen i midten av august. Foreløpig har vi sikret oss for få løyvehavere, sier Geir B. Lerdahl. Sammen med Ole-Andreas Norum står han bak Trondheim Taxi.

Begge er tilknyttet Norgestaxi, men har sagt opp tilknytningen til sentralen. Nå tror ikke Lerdahl at Trondheim Taxi vil være operativ før i løpet av høsten.

- 24 løyvehavere med til sammen 45 løyver var interessert i å gå over til oss da vi i september i fjor gjorde kjent at vi kom til å søke om å få starte ny drosjesentral i Trondheim. Men vedtaket i fylkestinget ble utsatt flere ganger, og flere løyvehavere torde ikke si opp avtalen de hadde med enten Norgestaxi eller TrønderTaxi før fylkestingets vedtak om ikke å sette tak på antall drosjesentraler i Trondheim var et faktum, sier Lerdahl.

Dessuten ble nytt reglement for drosjesentraler i Trondheim ikke vedtatt i fylkesutvalget før 21. juni. Oppsigelsestiden er vanligvis tre måneder. Per i dag har Trondheim Taxi kontrakt med bare 12 løvehavere. Ifølge Lerdahl og Norum trenger de minst 20 løyvehavere i starten for å kunne bli konkurransedyktige og drive sentralen økonomisk forsvarlig.

Kan inngå samarbeid

Drosjeeier Bjørn Blomsø i Norgestaxi hadde planer om å starte Nidaros Taxi, men har ikke søkt samferdselsmyndighetene. Han har tidligere uttalt at han neppe kom til å drive egen sentral, men i stedet inngå samarbeid med en annen. Blomsø har åtte løyver og 14 ansatte sjåfører.

TrønderTaxi er desidert størst med 279 løyver. Fylkestinger har bestemt at det totale antall løyver i Trondheim ikke skal øke, selv om det er frislipp på antall sentraler.

Fylkesutvalget har bestemt at 36 nye hovedløyver skal erstatte eksisterende reserveløyver. Løyvene skal bidra til å utjevne størrelsen på sentralene og bidra til å gjøre det lettere for nye sentraler å etablere seg. Ingen sentral får ha mer enn 250 løyver. Løyvehavere som har nådd dette taket gis derfor ikke adgang til å søke på nye løyver ved denne utlysningen.

Under 250 løyver

Bare løyvehavere tilknyttet sentraler som ikke har nådd taket på 250 løyver eller løyvehavere som søker om overføring til sentral med færre løyver enn taket på 250 løyver, tillates å søke på de 36 nye løyvene.

Løyvene tildeles bare de som er villige til å innlevere et reserveløyve per hovedløyve. Høyeste antall reserveløyver prioriteres først. Den løyvehaver som søker om å få bytte inn flest reserveløyver, prioriteres først, har fylkesutvalget vedtatt.

Overgang: Drosjeeier Sana Ullah (t.h.) har sagt opp løyvet i Norgestaxi for å kunne begynne i Christiania Taxi. Sjåfør Aasad Ullah har søkt om å få løyve, tilknyttet Christiania Taxi. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Billig: Daglig leder i Christiania Taxi i Trondheim, Hasnat Ahmad, vil utfordre TrønderTaxi og Norgestaxi. Selskapet vil drive så lønnsomt som mulig for å lave priser. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen