Han tror ikke på forbud mot privatbiler. Men ny teknologi vil kunne åpne for en helt annen mobilitet enn vi er vant til i dag.

Sandvik er ganske sikker på at om ti år vil Trondheim ha betydelig færre privatbiler. Det vil finnes nye løsninger som vil gjøre det lettere å forflytte seg fra et sted til et annet.

Helsingfors har klare planer om at innen 2025 skal det være unødvendig å kjøpe og eie egen bil. Den finske hovedstaden arbeider med å gjøre om tradisjonell kollektivtransport til transportløsninger du kan benytte når du trenger det, bestilt direkte fra mobiltelefonen.

Konkurrerer med privatbilen

Tilbudet skal bli så billig, fleksibelt og så godt koordinert at det vil kunne konkurrere med privatbilen.

- Man kan sy sammen kollektivtrafikken med taxinæringen, bilutleie, bilpooler og bysykler. Via applikasjonen på smarttelefonen kan du bestille tjenesten direkte, der du samtidig kan betale. Det kan også innføres ulike abonnementsordninger, sier Sandvik.

Han sammenligner det med å reise som Spotify eller Netflix. Få kjøper i dag musikk eller filmer for å ha stående i hylla. I stedet går man inn på nettet og abonnerer på musikken eller filmene.

I Göteborg har 70 familier deltatt i en abonnementsordning på transport, som inkluderte et bestemt antall km med taxi, buss, leiebil osv. Behovet for egen bil falt bort. I Trondheim koster det i gjennomsnitt 300 kroner dagen å eie en bil. Den står i ro 96 prosent av tiden og legger beslag på 1,5 millioner m² Bilene binder opp 20 milliarder kroner i mineraler, metaller og teknologi.

50 000 flere innbyggere

- Privatbilen binder kapital, tar plass og gir en uproduktiv reisetid. I 2030 vil Trondheim ha 50 000 flere innbyggere. Også her kommer diskusjonen om vi kan sette av så store arealer for at folk skal få ha privatbilen stående det meste av døgnet, selv om større byer med større befolkningsvekst kommer til å lede denne diskusjonen.

Sandvik tror neste generasjon ikke vil bruke 300 kroner dagen på en bil som nesten ikke brukes. Dessuten tar færre ungdommer førerkort enn før. I Trondheim blomstrer bilkollektivene. Trenger du bil, kan du leie en for 300 kroner dagen.

- I fremtiden blir mobilitet en tjeneste du abonnerer på. Om noen år vil folk lure på hvorfor vi alle sammen eide hver vår bil. På samme måte som barn og barnebarn spør om hvorfor vi har hyller fulle med CD-plater eller vinylplater all den stund du kan abonnere på musikk på nettet.

Selvkjørende biler

Om noen år vil det finnes selvkjørende biler og busser, og da vil kostnadene for transport gå ytterligere ned.

Fylkesordføreren understreker at offentlig transport må ligge i bunn. Flere kvier seg for å reise kollektivt, fordi det kan være problematisk å komme seg dit kollektivtilbudet går, og likedan komme frem til det endelige bestemmelsesstedet. I utlandet snakker man om «last mile». Her kan minibusser eller drosjer brukes. Førerløse minibusser, som går på elektrisitet, er under utvikling til bl.a. slike transportoppdrag.

Sandvik vil også utfordre taxinæringen til å finne nye løsninger. I dag står drosjene mye i ro og kjører strekninger uten passasjerer. Han ser for seg abonnementsordninger eller kjørepool og bruk av intelligente datasystemer som gjør drosjekjøringen mer effektiv.

Sykkelleie og togreise

- I de nye transporttilbudene kan man også inkludere leie av bysykler og togturer på lengre strekninger. Alt bestilles og betales med app på mobilen.

Han mener Trondheim vil være spesielt godt egnet, ettersom hver sjette person er student. Trondheim er også teknologihovedstaden. For øvrig er Trondheim i gang med å planlegge et helt nytt kollektivtilbud. Det etableres knutepunkt der flere ruter møtes. Superbusser vil kunne ta flere passasjerer og binde bydelene sammen.

I Helsingfors har man planer om å ta i bruk nye apper til bestilling av transport. Minibusser som ikke er i ordinær rute, kan kjøre hjem til folk. En rekke øvrige byer i Europa og USA jobber for fullt med å løse fremtidens transportoppgaver.

Finnene er klare på at målet er ikke en hovedstad helt fri for privatbiler. Også i Finland har folk hytter og stoler på at de kan bruke bilen. Men i byen skal forholdene innen transportsektoren bli så gode at behovet for at hver innbygger eier egen bil faller bort.

Kapitalkrevende: - Privatbilen binder kapital, tar plass og gir en uproduktiv reisetid. I 2030 vil Trondheim ha 50 000 flere innbyggere, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik. Foto: jens petter søraa