Det kjører mye tungtransport i Hitratunnelen, og mange av sjåførene som får førerkortet beslaglagt er utenlandske. Det opplyser lensmann Arild Sollie på Hitra. Tunnelen er dyp, og Sollie forteller at sjåfører av tungtransport har lett for å gi litt ekstra gass når de skal opp på den andre siden.

- Er det nødvendig å holde så høy fart i tunnelen?

- Nei, de mister fort farten opp på andre siden, så det er ikke til stor hjelp, sier Sollie.

Det har ikke vært noen alvorlig ulykker knyttet til fartsbryterne, men lensmannen understreker at et kjøretøy på 40 til 50 tonn har stort skadepotensial om noe skulle skje.

Se oversikt over alle fotobokser øverst i saken.

Sju millioner kroner

Første halvår 2016 har over 3500 blitt knipset av de 14 fotoboksene i Nord- og Sør-Trøndelag. Totalt er det skrevet ut bøter for over sju millioner kroner. Sammenlignet med 2015 er det færre anmeldelser, mens antall forelegg er omtrent det samme, opplyser politiet.

- Men pengene er ikke hovedfokus for oss, det er trafikksikkerhet. Vi ønsker å redusere fart og antall ulykker, og vet at automatisk trafikkontroll virker. Det er det mye forskning på, sier førstekonsulent Hilde Staveli Moan ved trafikkavdelingen i Trøndelag politidistrikt.

Fotoboksen på E39 i Mannsfjelltunnelen har i mange år tronet øverst på listene i Trøndelag når det gjelder fartsbøter. Året hittil er intet unntak. Ifølge tall fra Trøndelag politidistrikt har det vært 727 overtredelser i tunnelen det siste halvåret. Totalt er det skrevet bøter for 1,6 millioner kroner.

Selv om dette er fotoboksen hvor det skrives fartsbøter for høyest sum, havner den kun på sjuende plass over flest kontrollerte kjøretøy.

- Det er en klar indikasjon på at fartsnivået er høyere der enn andre steder, sier politioverbetjent Morten Johnsen ved Trøndelag politidistrikt.

De to fotoboksene med flest overtredelser står på Omkjøringsveien i Trondheim. Hittil i år er det registrert over to tusen overtredelser og gitt bøter for til sammen 2,5 millioner kroner. Hvorav cirka 1,2 millioner kroner i nordgående retning, og cirka 1,3 millioner kroner i sørgående retning. Samtidig kontrolleres flest kjøretøy ved disse to fotoboksene. Til sammen er det kontrollert 1,6 millioner kjøretøy.

Færre ulykker

Automatisk trafikkontroll (ATK), altså fotobokser, reduserer antall ulykker. Særlig er gjennomsnittsmåling svært effektivt. Det viser en rapport utarbeidet av Transportøkonomisk institutt for Vegdirektoratet i 2014. I rapporten ble det konkludert at gjennomsnittsmåling av fart halverer antall drepte og hardt skadde.

I Trøndelag måles gjennomsnitt i Helltunnelen, samt i begge retninger på E6 mellom Åsen og Skatval. De resterende elleve fotoboksene er punktmåling.

Les også denne lederen fra 2015 om gjennomsnittsmålinger.

- Vi setter opp fotobokser for å unngå ulykker. Det er ett av de sterkeste virkemidlene innenfor trafikksikkerhet der det er fartsrelaterte ulykker. Vi vet at det er en klar sammenheng mellom fart og ulykker, sier senioringeniør Ruth Helene Myklebust i Statens vegvesen region Midt.

I Trøndelag har antall trafikkulykker gått kraftig ned, og ATK er én av årsakene.

- Det kommer ikke til å bli færre fotobokser, forsikrer politioverbetjent Johnsen.

I Hitratunnelen ble flest førerkort beslaglagt i automatisk trafikkontroll første halvår. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX
Fotoboksen i Mannsfjelltunnlen soper fortsatt inn mest penger. Foto: Morten Antonsen