Det viser Norsk elbilforenings årlige spørreundersøkelse blant norske elbileiere.

- 19 prosent har valgt elbilen sin i stedet for å fly. Elbileierne elsker elbilen sin og ønsker å bruke den også utenom hverdagsturene, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Hun legger til at med et stadig bedre utbygd hurtigladenettverk er det også i økende grad mulig å dra på langtur med elbil. Elbilen er svært billig i drift, og elbileierne sparer minst en femkrone per mil bare i drivstoffutgifter. Men fortsatt krever det noe mer planlegging og litt lengre reisetid.

Støttes av Zero

Denne utviklingen støtter miljøstiftelsen Zero.

- Utviklingen går i riktig retning. Det er viktig å få ned antallet flyreiser. Men skal elbilen virkelig få gjennomslag, er ladenettverket helt avgjørende, sier daglig leder i Zero Marius Holm.

Det må bygges hurtigladestasjoner, ikke bare langs hovedveiene, men også på andre trafikkerte veier. Holm sier at målet må være at uansett hvor man kjører elbil, skal man slippe å måtte sitte og være engstelig for om man kommer frem dit man skal.

- Nå har elbilen også blitt et alternativ til fly for mange, og da snakker vi om store utslippsbesparelser, fremholder Christina Bu.

Rekkevidde på 50 mil

Det er særlig eiere av Tesla Model S – med markedets lengste rekkevidde og eget utbygd hurtigladenettverk i hele Europa – som velger elbil i stedet for fly. 68 prosent av Tesla Model S-eierne oppgir at de har valgt å kjøre elbilen i stedet for å fly. Og det kan de gjøre når toppmodellen har en rekkevidde på rundt 50 mil.

Bu sier at med stadig større rekkevidde for flere bilmodeller og bedre utbygd ladenettverk vil elbilen kunne erstatte fossilbilen fullt ut, og i mange tilfeller være et alternativ til å fly.

Ifølge Elbilforeningen blir mange så glad i elbilen sin at de drar på god, gammeldags bilferie i Norge og Europa for øvrig. Elbilen er billig i drift og gir en mer behagelig og morsom kjøreopplevelse, hevder foreningen. Innlagte ladestopp på turistdestinasjoner gjør at kjøreturen blir en del av ferien.

Flere på sommerferie

I spørreundersøkelsen til Elbilforeningen svarer 31 prosent at de har brukt elbilen på ferietur med minst én overnatting. I fjor svarte 26 prosent at de brukte elbilen på ferietur.

Blant eierne av Tesla Model S er det 87 prosent som oppgir at de har brukt elbilen på ferietur med minst én overnatting.

For andre elbileiere enn Tesla krever det litt mer planlegging før man drar på langtur. Ulike hurtigladeoperatører har forskjellige betalingsløsninger. Nå tilbyr Elbilforeningen en felles ladebrikke for medlemmene, som gir enkel tilgang til de største hurtigladeoperatørene i Norge. På sikt vil ladebrikken også kunne fungere hos flere ladeoperatører i Sverige, Finland og Danmark.

- Det må bli like enkelt å fylle strøm som bensin, mener Christina Bu.

Sparer klimaet

Forskningsprosjektet Tempo har regnet ut at dersom en familie på fire kjører elbil tur-retur Oslo-Trondheim i stedet for å fly, gir det en utslippsbesparelse på over ett tonn CO2. Ifølge Tempo gir innenlandske flyreiser en total klimaeffekt tilsvarende 340 gram CO2 per personkilometer. Med en elbil som kjører på fornybar strøm, sparer man for eksempel klimaet for et utslipp på 266 kg CO₂ per person tur/retur Oslo til Trondheim.

For korte utenlandske flyreiser er den totale klimaeffekten tilsvarende 287 gram CO2 per personkilometer. En elbilferie fra Oslo til Italia vil tur/retur gi en utslippsbesparelse på rundt 1,2 tonn CO₂ per person eller nesten fem tonn CO₂ for en familie på fire personer. Hvis man kjører med strøm fra europeisk strømmiks, blir utslippsbesparelsen redusert til rundt halvparten.

85 000 elbiler i Norge

Det triller rundt 85 000 elbiler i Norge. Det tilsvarer ca. tre prosent av landets 2,6 millioner personbiler. I årets undersøkelse fra Norsk Elbilforening har 3422 elbileiere fra hele landet svart på spørsmål om hvorfor de valgte elbil, hva de bruker den til og hva de synes om sin elbil.

Etter Hordaland og Oslo er Sør-Trøndelag det fylket i landet med størst elbilandel. Per 22. juni var det flest elbiler av Nissan Leaf med 22 716 biler. Deretter fulgte VW e-Golf med 14 190 biler, Tesla Model S med 10 954, VW e-Up med 6116, BMW i3 med 5566, Renault Zoe med 2974, Peugeot iOn med 2170, Citroën C-Zero med 2143 og Mitsubishi i-MiEV med 1153 elbiler på norske skilter.

Til ferieturer: I en undersøkelse til Elbilforeningen svarer 31 prosent at de har brukt elbilen på ferietur med minst én overnatting. I fjor svarte 26 prosent at de brukte elbilen på ferietur. Blant eierne av Tesla Model S er det 87 prosent som oppgir at de har brukt elbilen på ferietur med minst én overnatting. Foto: Ole Martin Wold, OLE MARTIN WOLD
Kjører i stedet: I en undersøkelse svarer 19 prosent av medlemmene i Elbilforeningen at de har valgt å kjøre elbilen sin i stedet for å fly. For miljøet har det mye å si at man flyr mindre. Foto: Marianne Tønset, Adresseavisen