Hele livet har 83-åringen fra Frøya vært glødende opptatt av båtmotorer. Han fikk interessen inn med morsmelken. Faren drev båtverksted på Norddyrøy.

Men interessen er videre enn bare gamle motorer. Det er kystkulturen i bred forstand som står han hjerte nært. I fiskehallen i Ravnkloa har Olsen et museum for kystkultur, som Adresseavisen fortalte om i fjor høst.

I samlingen har han ikke mindre enn 25 gamle båtmotorer. Noen er utstilt i museet i Ravnkloa, de øvrige står på et lager i Strandveien. Motorene har han plukket fra og skrudd sammen igjen.

Deltar på kystkulturdagene

Flere av motorene tar han med seg på en stor lastebil og viser dem frem på diverse arrangement langs kysten. I helgen deltar Olsen på kystkulturdagene i Bessaker. Første helgen i august står kystkulturdagene i Lysøysund for tur, og i midten av august blir Olsen og motorene å finne på Nor-Fishing i Trondheim.

- Se denne flotte firetaktsmotoren, bygd ved Engstrups motorfabrikk i Molde i 1910. Jeg husker at jeg og min to år eldre bror var med far ut på sjøen. Det var siste turen før han plukket den ut av båten. Mange år senere fant jeg motoren igjen på en låve, der hadde den stått og rustet, forteller Halvor entusiastisk. Lett i kroppen som en ungdom smetter han fra det ene klenodiet til det andre og legger ut i det vide og brede om de ulike motorenes fortreffelige egenskaper.

Båtmotorer og kystkultur er en dyr hobby. Halvor mottar ikke fem flate øre i tilskudd. Alle utgifter må han ta fra egen lomme.

Kari skrur og mekker

- Jeg gjør dette for at ikke kystkulturen skal bli glemt. Den er tross alt grunnstammen i vår historie. Problemet er få noen til å bistå meg. Men nå har jeg vært så heldig at Kari Sala (37) er blitt svært interessert i båtmotorer. Hun skrur og mekker sent og tidlig.

Kari, med norsk mor fra Ålesund og marokkansk far, forteller at hun fikk interessen for gamle båtmotorer da hun ble kjent med Halvor. Han snakker ikke engelsk, så når de er ute på utstillinger og møter utlendinger, er Kari god å ty til.

Halvor er æresmedlem av foreningen Motorkameratene på Sverresborg. På folkemuseet står også noen båtmotorer utstilt.

I lageret viser han stolt frem en original fiskebåt på 18 fot med originalt seil, en såkalt geitbåt fra 1932, bygd på Møre. Den ble rodd og seilt.

- Dette er nok en av de siste båtene, i sitt slag, som ble bygd. På 1930-tallet ble det vanlig med motor i fiskebåtene. Det hendte at disse båtene ble slept etter motorbåtene.

Brunvoll motorfabrikk

Brunvoll motorfabrikk i Molde overtok etter Engstrup motorfabrikk. Olsen fikk en båtmotor fra Brunvoll av tre brødre i Snillfjord, da de hørte han ville sette motoren i stand, og at den skulle delta på diverse arrangement. Det er Kari som har stått for det meste av oppussingen av motoren. Halvor har satt i stand propellen, som han også har tatt vare på.

Flere av motorene har vært gjennom omfattende reparasjoner. Det gjelder ikke minst motoren fra Rapp motorfabrikk i Oslo. Til den måtte en ny ramme lages.

- Vi fikk motoren omsider i gang. Noe av poenget er at motorene skal gå når de deltar på utstillinger. Da strømmer det både gamle og unge fiskere bort til oss for å ta motorene nærmere i øyesyn. Mange er vokst opp med de gamle motorlydene og vekker gamle minner.

Når motorene ble tatt ut av båtene fikk de ofte et nytt liv på land, gjerne som motorer til tresking. De aller fleste går på diesel eller solar som det het før.

Marna bensinmotor

- Men jeg har også en bensinmotor, som denne grønne Marna fra Mandal motorfabrikk. En meget stillegående motor som sto i mindre fiskebåter på Sørlandet på 1950-tallet.

Den største motoren Halvor har i samlingen er en Wichmann-motor på 22,5 hk fra 1939. Den sto på Jomfruland fyr, og dro kompressoren som laget luft til tåkeluren. Videre har Halvor en generator på 90 hk, som sto i Persaunet leir under krigen. Den yter 16–17 kilowatt. Motoren befinner seg i museet på Sverresborg. Generatoren ble brukt til å skaffe leiren nødstrøm. Den har Kari pusset opp.

- Jeg så nylig et bilde i Adresseavisen av fiskebåtene som lå fortøyd i Kanalen. Båtene er for lengst borte, men flere av motorene er tatt vare på. De er alle satt i stand, sier Halvor Olsen.

Skinner: Halvor Olsen forteller at denne propellen fra Brunvoll motorfabrikk har vridbare vinger og gjør 500 o/min på full fart. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Barndomsminne: Denne motoren hadde en gang i tiden stått i en båt far til Halvor Olsen eide. Halvor fant igjen motoren på en låve etter mange år. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Geitbåt: En original fiskebåt med originalt seil fra 1932, bygd på Møre. Maten oppbevarte fiskerne i en kiste om bord i båten. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Ivrig: Kari Sala skrur og mekker på gamle båtmotorer sent og tidlig. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Klenodium:Marna båtmotorer ble laget ved Mandal motorfabrikk. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Gammelt: Rapp motorfabrikk lå i Oslo. Under krigen laget ansatte deler illegalt til Sten gun maskinpistoler, som ble smuglet over til England. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Husker: Sabb båtmotorer vekker minner for mange som vokste opp ved Kysten. Motorene sto i mang en fiskebåt. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen