Et tysk ektepar var i juni på norgesferie da ektemannen fikk et illebefinnende. Den 72 år gamle mannen ble flydd til St. Olavs Hospital hvor han ble erklært død. Kona, som er fra Dresden, ønsket å komme seg hjem til Tyskland igjen, men det skulle vise seg å være vanskelig. Rainer Hoppe har skrevet et innlegg til avisa om kvinnens opplevelse.

Stopp ved gaten

- Ektemannen var den som alltid bestilte billetter, og ettersom kvinnen var i sjokk og i sorg bestilte en ansatt ved sykehuset flybilletter for henne, sier Randi Dugstad, som hjalp enken i dagene som fulgte etter mannens død.

- Hun satt seg på flybussen til Værnes, sjekket inn på flyplassen, gikk gjennom sikkerhetskontrollen, og kom frem til gaten sin.

Der sa det derimot stopp.

- Ifølge personellet kunne hun ikke gå ombord grunnet «mistenkelig booking», sier Dugstad.

Gråtende forsøkte kvinnen, som kun prater tysk, å forklare sin situasjon til Norwegian-personellet, men til ingen nytte.

- Hun ble bedt om å bestille ny billett via internett, men hun er ikke internettkyndig og siste fly hadde allerede gått. Hun fikk ikke hjelp fra noen på flyplassen, og ble stående igjen alene. Hun var redd og lei seg da hun ringte oss.

Stopp igjen

Kvinnen hadde tidligere fått nummeret til Dugstad og ektemannen Rainer Hoppe, som var tolk for henne på sykehuset. Enken fikk overnatte hos ekteparet, som samme kveld bestilte en ny billett for henne.

- Denne gangen ringte vi til Norwegian i forkant for å sikre oss at hun ikke skulle oppleve det samme en gang til.

Ifølge Dugstad bekreftet personen på telefon at alt var i orden, og at kvinnen skulle få reise med flyet. Likevel ble det, for andre gang, bråstopp da kvinnen kom frem til gaten. Og igjen var det på grunn av mistenkelig booking.

- Vi synes det virker merkelig at en betaling går gjennom og man får OK fra flyselskapet, men når man står ved gaten får man nei, sier Dugstad.

Hun synes spesielt synd på kvinnen, som midt oppi en personlig tragedie fikk oppleve slik behandling.

- Hun forstår åpenbart ingenting av det som skjer, og likevel er det ingen på flyplassen som hjelper henne. Helt utrolig.

Legger seg flat

- Dette er en svært beklagelig sak og vi er veldig lei oss for at vår håndtering har gått ut over denne passasjeren, sier Astrid Mannion, pressekontakt i Norwegian.

Hun opplyser at mistenkelig booking kan indikere at kredittkortet som brukes for billettkjøp er blitt utsatt for svindel.

- Da blir reisene automatisk kansellert. Hvorfor hun ikke ble informert om dette tidligere jobber vi nå med å finne ut av.

Mannion sier Norwegian beklager på det sterkeste at kvinnen fikk såpass med problemer med å komme seg hjem, spesielt under så triste omstendigheter.

- Hun skulle selvfølgelig fått bedre hjelp av våre representanter på flyplassen.

Pressekontakten sier de nå vil ta direkte kontakt med den berørte og refundere reisen hennes.

- Vi vil gjøre vårt ytterste for unngå at noe lignende skjer igjen.

På det tredje skal det skje

På det tredje forsøket fikk den tyske kvinnen endelig gå ombord i flyet og reise hjem til Dresden. I ettertid har hun skrevet flere takkebrev til Dugstad og ektemannen.

- Hun var veldig takknemlig for hjelpen hun fikk fra oss og av sykehuset, sier Dugstad.

Om Norwegian var hun derimot mer lunken.

- Hun sa til oss at «Jeg fikk i hvert fall noe annet å tenke på».

Faximile: Innlegget fra Ordet fritt 24.07.16 Foto: Adresseavisen
Rystet: Randi Dugstad er lite imponert over Norwegians behandling av den tyske kvinnen som nettopp hadde mistet ektemannen. Foto: Heimdal VGS