Adresseavisen presenterte fredag Statens vegvesens mange og alvorlige merknader og innsigelser mot den storstilte utbyggingen på Overvik. Vegvesenet mener at områdereguleringen ikke legger til rette for kollektivtrafikken. De er også sterkt bekymret for at en så massiv utbygging vil strupe trafikken, særlig i utsatte kryss på Moholt og Skovgård – og har varslet innsigelser til planen. Det betyr i praksis at det blir nye runder med departementet, om partene ikke enes på forhånd i meglingsmøter.

LES: Derfor sier Vegvesenet nei til utbygging nå

Aps kommunalråd, Marek Jasinski, tar forbehold om at han ikke har lest selve høringsuttalelsen, bare Adresseavisens oppslag. Han sier han er enig med Statens vegvesen om at det må legges til rette for kollektivtrafikk, syklende og gående.

- Men Statens vegvesen sier at denne planen bryter med bymiljøavtalen. Hvor alvorlig ser du på det?

- Vi må være sikre på at vi ikke gjør det. Derfor har vi bedt om en ekstern trafikkfaglig vurdering som må foreligge før vi sluttbehandling. Vi må sikre nullvekst i trafikken.

Skeptisk til fire felt

- For bymiljøavtalen og milliardene der er viktige for Ap?

- Definitivt, ja. Vi må sikre at all trafikkvekst kommer på gang- sykkel og kollektiv. Men jeg er skeptisk til en firefeltsvei gjennom området, slik Statens vegvesen krever. Da vil man risikere å få mer biltrafikk.

- Hva om den eksterne vurderingen konkluderer likedan som Statens vegvesen – at denne planen vil føre til økt biltrafikk?

- Da må vi se hvilke andre tiltak vi kan sette inn.

- Er det forsvarlig å bygge ut en så stor bydel uten at infrastrukturen er på plass, i det minste planlagt ferdig, i forkant?

- Jeg mener det er sunt å få faglige innspill i en høringsrunde. Så må vi se nøye på innsigelsene, og finne ut hvordan dette kan løses.

Håper å unngå forsinkelse

- Statens vegvesen krever også at Brundalsforbindelsen må være klar før Overvik kan bygges?

- Det er et så omfattende krav at det må vi se nærmere på.

- Vil disse innsigelsene forsinke utbyggingen?

- Jeg håper ikke det, men det er vanskelig å si.

- Må få konsekvenser

Varaordfører for De Grønne, Hilde Opoku, er glad for at innvendingene kommer så tydelig frem.

- Denne høringen må vi ta på det største alvor. De Grønne har ikke ønsket denne utbyggingen, men jeg vil tro det er uaktuelt for flere enn oss å være med på å bryte bymiljøavtalen. Det må ikke skje.

- Hvordan kan innspillene tas på det største alvor?

- Det viktige blir å ha på plass trafikkløsningene først. At kollektivtrafikken sikres før man er klar til å bosette folk. En så klar uttalelse som dette må få konsekvenser, mener Opoku.

- Sunt med tenkepause

KrF-topp i Trondheim, Geirmund Lykke, kaller Statens vegvesens høring virkelig alvorlig. Lykke er selv mot utbyggingen.

- Vegvesenet har helt rett i at dette bryter med bymiljøavtalen.

Han er glad vegvesenet leverer innsigelse, noe som vil kunne kreve ny behandling hos departementet.

- Det vil bli en tenkepause og det kan være sunt, fastslår han.

Varaordfører Hilde Opoku mener innsigelsene må få konsekvenser. Foto: Morten Antonsen
Geirmund Lykke (KrF) håper på tenkepause. Foto: ©RICHARD SAGEN;Adresseavisen
Aps kommunalråd Marek Jasinski avventer en ekstern utredning om trafikken. Foto: Charlotte Sundberg