I en risiko- og sårbarhetsanalyse gjort i forbindelse med utbyggingen av den nye storhallen på Øya, kommer det frem mulige problemer.

Her kan du lese hele analysen (ekstern lenke)

Les også: Spektrum blir 28 meter høyt

Tilgjengelighet for nødetatene samt konsekvenser ved sabotasje eller terrorhandlinger under store arrangement, er blant hendelsene som vurderes i analysen. Disse to hendelsene eller situasjonene rangeres som «alvorlige» og «sannsynlige» i den versjonen av risikoanalysen som nå ligger ute på høring.

- Det er levert en revidert analyse der dette er justert noe, og det vil vi komme tilbake til. Om nødvendig kommer vi til å kjøre en tredjeparts kontroll på analysen også, sier prosjektleder Kjell Håvard Nilsen i Trondheim Spektrum.

Planforslaget for den nye hallen er vedtatt av formannskapet, og høringsfristen går ut lørdag.

Les denne: Storhallen alle vil ha, men ingen klarer å plassere

Ramser opp tiltak

Klostergata må til enhver tid være åpen for nødetater, står det i analysen. Det vurderes som sannsynlig at gata kan bli så full av biler at nødetatene ikke kommer frem, og derfor legges det ikke opp til at publikum skal kjøre til hallen ved større arrangementer. Det påpekes for øvrig at også de to gangbruene over Nidelven kan benyttes for mindre utrykningskjøretøy.

Tiltak som foreslås for å hindre at trafikken hoper seg opp, er blant annet god skilting, informasjon til publikum når billetter selges, kollektivtransport inkludert i billetten og sperring av gater på Øya med vakter som siler beboerne gjennom. «Hvis tiltakene iverksettes vil tilgjengeligheten for utrykningskjøretøy bli akseptabel,» konkluderes i analysen som er ført i pennen av arkitektfirmaet Pir II, på vegne av Trondheim Spektrum AS.

Dette er Øya velforening mildt sagt uenig i:

- En rekke av tiltakene er allerede blitt prøvd, for eksempel under Trondheim classic car show, hvor de oppfordret folk til å reise kollektivt og hadde en vakt i krysset. Likevel ble det kaos, sier Jørg Høyland ved Øya velforening.

Les Adresseavisens leder: Nidarø er feil sted for kulturens og idrettens storstue

Må veien bli bredere?

Nilsen i Trondheim Spektrum kommenterer innvendingene:

- Hele hensikten med en plansak er at den legges ut til offentlig høring, og at det kommer inn slike innspill. Vi vil ta dem opp og vurdere dem samlet i forbindelse med sluttbehandlingen av planen. Det vil bli laget en egen logistikkplan for bruk av anlegget, der man viser i detalj hvordan man tar inn gående og syklende publikum. Man vil måtte gå fra Ila eller fra Elgseter gate under store arrangement, sier Nilsen.

I analysen konkluderes det også med at kjøregatene bør ha kjørefeltbredder på 3 meter og 0,25 meter skulderbredde for å ha plass til større kjøretøy, som utrykningsbiler.

- Innebærer dette at man må utvide Klostergata?

- Nei, sier Nilsen.

Les også: Øya-beboere vil ikke ha «Dora 3» i nabolaget

Politiet «svært bekymret»

Høringsfristen i denne saken går ut på lørdag, og politiet er blant dem som allerede har levert sitt svar. De er «svært bekymret» for trafikksituasjonen i Klostergata, og mener at den ikke er tilfredsstillende, verken ved arrangement eller i den daglige bruken av Trondheim Spektrum.

Politiet forventer også en økning i trafikken ved utbygging/rehabilitering, og skriver i uttalelsen at de fortsatt er svært bekymret for trafikksikkerheten og fremkommeligheten i området. Samlet sett anser politiet at adkomstforholdene til hallen, særlig for myke trafikanter og bevegelseshemmede, er så dårlig at dette må ivaretas i detaljplanen. Derfor mener de at Klostergata og adkomstvegene må tas inn i planen.

- Hva tenker dere om politiets bekymring?

- Vi tar alle innspill på alvor og vil vurdere dem. Er det riktig å gjøre noe med det, så gjør vi det i sluttbehandlingen, sier Nilsen i Trondheim Spektrum.

Les også: Slik blir nye Trondheim Spektrum

Terror som scenario

Også sannsynligheten for sabotasje og terrorhandlinger trekkes frem i risikoanalysen. Øya velforening er bekymret:

- Vi synes det er bekymringsverdig at de skyver alt ansvaret over på arrangøren. Arrangøren skal kontrollere vesker osv., men det forandrer ikke det faktum at et område har så dårlig tilgang for nødetater, sier Høyland.

Nilsen i Trondheim Spektrum kommenterer:

- Det er Trondheim Spektrum som har ansvaret, ikke den enkelte arrangøren. Dette blir tatt på det største alvor, sier Nilsen.

Tidligere har Adresseavisen skrevet at også Statens vegvesen og NTNU er kritisk til trafikksituasjonen.

- Vi håper at prosessen videre vil gi nye analyser slik at vi kan drøfte konsekvensene av trafikken på et mer realistisk grunnlag, sa avdelingsdirektør i Statens vegvesen Eva Solvi.

Også de mener Klostergata og tilstøtende veier må med i planprosessen.

Les også: Foreslår gondol fra Gløshaugen

Les også: Venstre vil heller ha boliger på Øya

I den 14 siders risiko- og sårbarhetsanalysen som er gjort i forbindelse med detaljregulering av Nidarø, påpekes mulige problemer ved utbygging. Foto: faksimile
Ett av spørsmålene som naboene er opptatt av, er i hvilken grad Klostergata må utvides. Foto: Morten Antonsen