Tall fra Vegamot (tidligere Trøndelag Bomveiselskap) viser at trafikken gjennom bomringen i Trondheim økte med 2,1 prosent i første halvår sammenlignet med samme periode i fjor.

Etter flere år med betydelig nedgang i personbiltrafikken, fra 2010 til 2014 var nedgangen på hele 19 prosent, viser de siste tallene et tydelig trendbrudd.

Økningen i biltrafikken begynte i 2015 med en økning på 2,6 prosent og fortsetter i år.

I årets seks første måneder i fjor passerte 45,6 millioner kjøretøyer gjennom bomringen. I år er dette tallet økt til 46,6 millioner kjøretøyer.

Elbiltrafikken opp nær 60 prosent

Antallet elbiler i trondheimstrafikken har hatt en eksplosiv vekst fra 2015 til 2016. Det siste året har antall elbilpasseringer økt med nærmere 60 prosent, fra 1,7 millioner passeringer i perioden januar - juni i fjor til 2,7 millioner passeringer i samme periode i år.

Mens andelen elbiler i første halvår i 2015 utgjorde 3,84 prosent er andelen i år vokst til 5,92 prosent.

På tross av den kraftige veksten i elbiltrafikken gir de nye trafikktallene politikerne i Trondheim en miljømessig hodepine.

Årsaken er ordlyden i den nye bymiljøavtalen som ble undertegnet 12. februar i år.

I avtalen forplikter Trondheim kommune seg på å treffe tiltak som sikrer at veksten i persontrafikk tas med kollektiv, sykling eller gåing.

En økning i personbiltrafikken er derfor stikk i strid med forpliktelsene i bymiljøavtalen.

Avtalen gir ikke noe unntak for elbiler.

Leder: Nye tiltak trengs for å bremse biltrafikken

- Feil vei

- Tallene fra bomringen bekrefter at utviklingen i personbiltrafikken går feil vei for andre år på rad. Vi vet fra tidligere år at det kan være store variasjoner i trafikktallene fra måned til måned, blant annet som følge av spesielle værforhold. De tallene vi ser nå viser imidlertid en tydelig økning over halvannet år. Da er det ingen tvil lenger om at det er skjedd en negativ utvikling, sier Henning Lervåg, leder av sekretariatet i Miljøpakken.

Miljøpakken avgir hvert år i januar en rapport til bystyret og fylkestinget om virksomheten siste år. I februar behandles et forslag til handlingsprogram for neste fireårsperiode.

- I grunnlagsrapporten for arbeidet med Miljøpakkens trinn 3 omtalte vi trafikkøkningen over bompengesnittene, en økning på vel to prosent i 2015, men det ble ikke lansert spesielle tiltak i handlingsprogrammet for å møte denne utviklingen. I handlingsprogrammet for 2017-2020, som vi begynner arbeidet med nå, vil jeg anta at det vil bli reist spørsmål om behovet for tiltak, sier Lervåg.

Restriktive tiltak

De mest brukte tiltakene for å redusere personbiltrafikken er å øke takstene i bomringen, endre parkeringsbestemmelsene i sentrum og å gi økte overføringer til kollektivtransporten.

I forbindelse med behandlingen av Miljøpakken trinn 3 i juni i år vedtok bystyret å søke Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet om å få øke grunntaksten i bompunktene med to kroner pr. passering fra 2018.

Bystyret ba også rådmannen om å "utrede mulige restriktive tiltak for personbiltransport. Det er behov for å ta opp til vurdering en revidering av Trondheim kommunes parkeringspolitikk i tråd med målene i bymiljøavtalen. Bystyret ønsker at det legges spesielt vekt på tiltak som reduserer bruk av bil til og fra jobb", het det i vedtaket.