- I min tid sa vi at de som fikk seksere begynte på NTNU, de som fikk femmere begynte på NHH, og de som fikk firere begynte på universitetet, sier omdømmeekspert Trond Blindheim.

Fra hele Norge

Blindheim sammenligner NTNU med MIT i Boston, da Trondheim blir assosiert med tunge tekniske utdannelser, ung befolkning, og en romslig atmosfære.

- Ofte er det sånn at teknologifag har aller høyest status innen utdanning, sier Blindheim som mener NTNU har den sterkeste merkevaren innen utdanning i Norge.

Omdømmeekspert Trond Blindheim sier NTNU har den sterkeste merkevaren inen utdanning i Norge. Foto: NTB SCANPIX

Der Oslo har klengenavnet «tigerstaden», kjennetegnes Trondheim som en undervisningsby med godt studiemiljø.

Oppmerksomhet fagmiljøene på NTNU trekker til seg smitter over på byen, spesielt da NTNU fikk to nobelprisvinnere i May-Britt og Edvard Moser.

- Nobelpris er den største anerkjennelsen innen vitenskap, og ingenting henger høyere. Vi vet jo også at nobelprisen innen økonomi er ikke henger like høyt som innenfor de evidensbaserte fagene.

De tusener ambassadører

Direktør for Visit Trondheim, Stig Hillestad, forteller at universitet er en helt unik markedsføringsmaskin for byen.

- NTNU forteller hvem vi er og knytter det historiske og nye til ett, sier Hillestad.

Byens 36 000 studenter er ifølge Hillestad en av de beste måtene Trondheim markedsfører seg selv.

- Studentene snakker til familie og venner om opplevelsene de får i Trondheim, og tar med seg familien på besøk gjennom året.

På toppen kommer arbeidslivsreiser tilknyttet NTNU som foregår gjennom året. De reisende er innom byen over kortere perioder, men ønsker ifølge Hillestad å oppleve byen når de først er her.

Slik spres historiene om Trondheim til hele Norge, og gjør at de fleste kjenner til kulturtilbudene byen har å by på.

Inntrykket deles av Blindheim som trekker fram at høyt utdannede har god kjennskap til byen, og at mye av dette skyldes historiefortellinger fra studietiden.

Slik bidrar NTNU til å løfte hele byens merkevare, og supplementene inntrykket av Trondheim som en idretts- og rockeby.