Når du noterer for hånd, blir større deler av hjernen aktivert. Derfor mener forskerne at du lærer bedre og husker mer enn om du skriver på tastatur. Studien er utført av hjerneforskerne Audrey van der Meer og Ruud van der Weel, begge professorer ved psykologisk institutt. De slår etter denne studien fast at elever og studenter bør ta notater for hånd.

Har funnet ut hva som skjer i hjernen

Denne studien bekrefter det mange har ment og trodd, og den bekrefter funnene i en amerikansk undersøkelse fra 2014 der halvparten av en gruppe studenter noterte på tastatur og den andre halvparten noterte med penn. Tre uker etterpå husket de som noterte for hånd, langt bedre enn de som brukte tastatur. Men denne NTNU-studien viser hva som faktisk skjer i hjernen når folk noterer på ulike måter.

- Vi har funnet ut hvorfor vi husker bedre når vi tar notater for hånd, sier Audrey van der Meer og Ruud van der Weel.

Forskerparet har tidligere studert babyhjernen ved hjelp av elektrodehette. Slik har de funnet ut at det er bra for hjernen at babyen ligger på magen. Slik krabber de tidligere og blir mer stimulert.

Allerede i 2004 tok forskerparet i bruk ny avansert teknologi til å utforske aktiviteten i barnas hjerne.

Testet 20 studenter

De har testet 20 studenter mellom 20 og 25 år. Alle fikk en sensorhette på hodet med 256 elektroder slik at forskerne kunne teste hjerneaktiviteten. I tur og orden fikk de 30 ord opp på skjermen – som «skog» og «familie». Så skulle studentene skrive ordet på tastatur, beskrive ordet på tastatur og tegne ordet. Det siste mener forskerne er sammenlignbart med å ta notater for hånd.

- Å tegne og skrive med penn er like oppgaver som krever like håndbevegelser og sanseoppfatninger, sier Audrey van der Meer.

Håndskriving fører til mer bevegelse

Undersøkelsen viser at studentene nesten mekanisk skrev ordet på tastatur. Når de skulle beskrive ordet, brukte de den frontale delen av hjernen i noen sekunder i idéfasen mens de tenkte på hvordan de skulle gjøre det. Når de tegnet ordet, aktiverte de det sensomotoriske området i hjernen under hele prosessen.

- Så snart det er bevegelse involvert, blir flere sanser involvert. Det skaper aktivitet og kontakt mellom ulike deler av hjernen. Det blir lettere å huske, og vi lærer bedre, sier de to forskerne. De mener funnene deres viser at bruken av penn eller blyant setter hjernen i en tilstand som gjør den mer mottagelig for læring.

- Vi får flere knagger for å huske. Ved å bruke penn er det mye mer aktivitet i de sensomotoriske delene av hjernen, sier Audrey van der Meer. Hun slår fast at pennbruk dermed etterlater et større inntrykk i hjernen, og gjør det lettere å danne koblinger mellom hjernecellene slik at man både lærer og husker bedre.

Bekymret for PC-bruken i skolen

Audrey van der Meer og Ruud van der Weel er bekymret for bruken av tastatur og PC i skolen. De viser til internasjonale forsøk der fireåringer lærer seg å skrive på tastatur fordi det er lettere å lære seg.

- Barn syns det er vanskelig å skrive og en fireåring vil klare å uttrykke seg bedre skriftlig på tastatur, men det er å gjøre barnet en bjørnetjeneste. Ved å hoppe over håndskriving, kaster de bort en mulighet for at større hjerneområder blir aktivert noe som fører til bedre læring.

Anbefaler digital penn

Forskerne mener det spiller liten rolle om notatene blir gjort med penn og papir eller med en digital penn. Dersom skolene tar i bruk notatskriving med digital penn, kan de få det beste av begge verdener.

- Kombinasjonen av PC og digital penn ser ut til å være spesielt godt egnet fordi man både kan lagre notatene elektronisk og samtidig utnytte fordelene man ser ved å skrive og tegne for hånd.

En skriver for hånd og en på PC

Tuva Eide og Isabel Næss er ferske NTNU-studenter og nettopp i gang med masterstudiet i entreprenørskap, innovasjon og samfunn. Den ene skriver vanligvis notatene for hånd, mens den andre bruker PC.

- Jeg skriver på data fordi det er enklere å sortere etterpå. Dersom jeg skriver feil, er det også lettere å rette. Men i dag har jeg med penn og papir fordi jeg regner med at jeg husker bedre, sier Isabel Næss.

Tuva Eide derimot skriver for hånd.

- Jeg skriver så raskt på tastatur at det bare blir som å kopiere det som blir sagt, informasjonen bare går rett inn og ut igjen. Når jeg noterer for hånd, må jeg følge med og tenke over hva jeg skriver. Notatene blir mer gjennomtenkt.

Ny student i Trondheim? Her er 100 tips som gjør studietiden i Trondheim 1000 ganger bedre

Hånd eller PC: Tuva Eide og Isabel Næss er begge masterstudenter i entrepenørskap, innovasjon og samfunn. Tuva tar håndskrevne notater for å huske best. Isabel bruker PC fordi det er lettere å sortere og rette feil. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen