Trondheim Havn ønsker å legge til rette for at skipene kan koble seg til landstrøm og «slå av» de forurensende dieselmotorene.

- Med en investering på mellom fem og ti millioner kroner kan vi forsyne hurtigruteskipene med strøm mens de ligger til kai. Vi ønsker å være en miljøbevisst havn, sier havnedirektør Einar M. Hjorthol.

Havna er i sluttfasen med en søknad til Enova om støtte til etablering av landstrøm. Enova tildelte i mai støtte til 13 landstrøm-prosjekter, og har åpnet en ny søknadsrunde.

- Når skipene får strøm fra land, slipper de å holde dieselmotorene gående. Det er beregnet at sju prosent av klimagassutslippene fra skipstrafikken skjer mens skipene ligger til kai. Lokal forurensning fra skip er kanskje ikke det største problemet i Trondheim, men også på dette feltet vil landstrøm virke positivt, sier Hjorthol.

Havnas beregninger viser at landstrøm til alle hurtigruteskip som anløper Trondheim reduserer utslippene av CO2 like mye som det ett hundre biler slipper ut på et år.

Hurtigruten snart halvveis

Hurtigruten er klar til å knytte seg til landstrøm med flere av sine skip, sier kommunikasjonssjef Stein Lillebo.

- Vi har installert landstrømanlegg på fire av elleve skip. Nå venter vi på havnene. Hvis de kommer etter, er vi åpne for å bygge ut for landstrøm på flere skip, sier han.

Foreløpig kan ingen av havnene som Hurtigruten anløper tilby landstrøm.

- Så lenge vi ikke vet når eller om vi får nyttiggjort oss investeringen, kan vi ikke klargjøre flere skip, sier Lillebo.

Hurtigrutens beregninger viser at landstrøm gir positiv effekt ved liggetider på fra en time og oppover. Lillebo understreker også at Hurtigruten forventer gode strømpriser.

- Vi vil ikke godta at havnene beregner et påslag på prisen de leverer over kaikanten, sier Lillebo.

- En riktig satsing

Stortingsrepresentant Torhild Aarbergsbotten (H) mener Trondheim Havns planer er svært positive.

- Det er flott at Trondheim Havn følger opp politiske føringer og griper muligheten når Enova går ut med en støtteordning. Få maritime klimatiltak vil virke bedre i Trondheim enn overgang til landstrøm. Med havn midt i byen, er det også viktig for Trondheim å redusere utslipp fra skip som kan gi lokal forurensning, sier hun.

For å stimulere til økt utbygging, har politikerne blant annet vedtatt redusert elavgift på landstrøm.

- Økt tilgjengelighet i havnene vil bidra til at flere fartøy bygges om. Landstrøm i mange havner gjør det mer lønnsomt for rederiene å satse, sier Aarbergsbotten.

En fersk studie viser at landstrøm kan redusere CO2-utslippene med 356 000 tonn. Det tilsvarer fem prosent av utslippene fra personbilparken i Norge. Et stort cruiseskip som ligger til kai i åtte timer, slipper ut like mye nitrogenoksider som 10 000 personbiler som kjører fra Oslo til Trondheim.

- Studien viser at landstrøm i havnene er god klima- og miljøpolitikk, sier Aarbergsbotten.

Ett hundre boliger

Trondheim Havn har foreløpig ikke bestemt hvor mye støtte det skal søkes om, og heller ikke om anlegget skal bygges hvis det ikke kommer penger fra Enova. Det kan søkes om opp til 90 prosent i støtte til investeringskostnaden.

- Energiprisen kan bli uforholdsmessig høy hvis vi ikke får hjelp til investeringen fra offentlige støttemidler, sier Hjorthol.

Trondheim Havn har beregnet behovet for landstrøm til to hurtigruteskip som ligger til kai samtidig.

- Energibehovet tilsvarer forbruket til omkring ett hundre eneboliger. Strømnettet vil ikke ha noe problem med å levere det, sier Hjorthol.

Landstrøm til cruiseskipene ligger lenger fram i tid.

- Dette vil kreve mye høyere effekt og investeringer, sier Hjorthol.

Enova satser

Enova fikk 28 søknader i den første konkurransen om støtte til landstrømanlegg, og planlegger flere nye konkurranser. De beste søkerne i hver runde får støtte.

- Dette er et satsingsområde for oss, sier markedssjef Petter Hersleth.

Søknadene blir rangert etter hvor mye energi som kan leveres fra anleggene, målt opp mot støtten det er søkt om.

- Enkelt sagt er det viktigste for oss mest mulig effekt igjen for pengene, sier Hersleth.