Elsyklene er i ferd med å slå gjennom for alvor.

Hulda Tronstad, seniorrådgiver i avdeling for elektrisk mobilitet i Norsk Elbilforening, anslår at elsykkelsalget vil dobles i 2016, i praksis omkring 35 000-40 000 sykler. Det totale sykkelsalget er 400 000, inkludert trehjulsykler og sparkesykler.

- Folk har virkelig oppdaget elsykkelen. Mange av dem som fikk øynene opp i fjor, har tenkt seg om og kjøpt sykkel i år. Modellutvalget øker voldsomt. Terrengsyklene har slått veldig an og har skapt et nytt publikum for elsykkel. Syklene utvikler seg med bedre motorer og kraftigere batterier, forteller Tronstad.

Rådgiveren sier utviklingen er helt i tråd med trenden i Europa, men at utviklingen kom senere til Norge.

- I Nederland er hver tredje sykkel som selges en elsykkel. Vi ser at tradisjonelle sykkelland konverterer til elsykkel, og land med lite sykkelkultur er i ferd med å få en elsykkelkultur, sier Hulda Tronstad.

Forsker Aslak Fyri i Transportøkonomisk institutt utelukker ikke at Tronstads anslag er riktig, men sier det er usikkerhet rundt salgstallene.

Nær tredobling

Ifølge Arnt Sandvik Nilsen, produktgruppesjef i Gresvig (G-Sport, G-Max, Intersport) har salget økt med 270 prosent fra i fjor. Gresvig-butikkene selger 90 000 sykler i året, men Nilsen vil ikke røpe hvor stor andel som er elsykler.

- Vi tror at dette ennå er et umodent marked. Fortsatt er det mange som ikke har prøvd elsykkel. I en del europeiske land står elsykler for halvparten av omsetningen på sykkelsalget, sier Nilsen.

Obs økte med 15 prosent

I Trondheim har Obs Lade og City Syd økt salget med 15 prosent i 2016. Syv prosent av syklene som selges er en elsykkel.

- Vi har holdt på lenge og hadde et svært godt år i fjor, derfor er ikke økningen så sterk i prosenter, sier kategoriansvarlig Per Joar Jensen i Coop Midt-Norge.

- Før var elsykkel, gjerne i unisexversjon, for de godt voksne. Ofte de som jobber på kontor i sentrum. Nå er modellutvalget og kundespekteret betydelig utvidet.Barnefamilier som vil ha drahjelp til sykkelhenger, eller folk som vil ha terrengsykkel til røffere bruk, er nye grupper. Jeg er spent på hvordan det slår ut på salget når elbilbilistene må begynne å betale for parkering i Trondheim sentrum, sier Jensen.

Ny butikk

Fosen elsykkel har holdt på i syv år i Leksvik og utvidet i år med butikk i Trondheim.

- Vi tredobler nok salget med den nye butikken, sier innehaver Terje Lutdal.

- Elsykkel pleide å være for godt voksne og spesielt interesserte. I dag vurderes elsykkel mer og mer som et transportmiddel for folk som sykler mye og vil fort frem. Vi har minst like mange kvinnelige kjøpere som mannlige. En trend som kommer er eltransportsykler, for barn eller varer.

Bilforhandleren Carpoint i Trondheim har opplevd en nedgang i salget. Jan Petter Kamark tror det har sammenheng med at mange flere selger elsykkel.

- Utenom butikkene har det også kommet på markedet billige sykler av ukjente merker som kjøpes inn i containere, sier Kamark.

Én av tre er en elsykkel

- Salget eksploderte i fjor, og vi klarer en liten økning i år også, sier daglig leder Svenn Roar Olsen ved Axel Bruun Sport. En av tre sykler som triller ut av butikken er en elsykkel.

- Det totale elsykkelsalget i byen har nok økt mer, men vi er blitt flere om beinet. I forhold til før har kundene nå lest seg opp om motortyper, batterikapasitet og plassering av batterier. Nye kundegrupper har kommet til, ikke minst barnefamilier og jobbsyklister, sier Olsen.

Elsyklene selges i sportsforretninger, spesialforretninger, på nett, hos bilforhandlere og i kjedebutikker som Clas Ohlson, Europris og Biltema.

Åpnet egen avdeling

Sportsbua har satt av en hel etasje for elsykler i år og opplyser at de selger 74 prosent bedre enn i fjor. Elsykler står for en tredjedel av sykkelsalget. Blant kundene har småbarnsforeldre og pendlere kommet for fullt. Bestselgeren er en sykkel til 32.000 kroner. For noen sykler er det ventelister. En tendens er at pendlerne i økende grad velger terrengsykler som kan takle vinterforholdene bedre enn hybridene. Butikken går i år over til å selge elsykler hele året, opplyser daglig leder Anders Waarum.

Ifølge en undersøkelse gjort av Transportøkonomisk institutt synes folk som får tilgang til elykkel at det er en svært positiv opplevelse. De sykler mye mer enn de ellers ville gjort og betalingsvilligheten for en elsykkel øker når man har erfart fordelene.

Hulda Tronstad i Norsk Elbilforening sier at Norge følger den europeiske trenden med sterk økning i elsykkelsalget.