Hun oppfatter likevel innstillingen fra rådmannen i Trondheim om E6-utbyggingen annerledes enn det blant annet Høyre i Trondheim gjør.

- Rådmannen avviser ikke reguleringsplanen fra Statens vegvesen og Nye veier om å utvide E6 Øst til fire felt og bygge doble tunnelløp. Han har ikke funnet grunnlag for å konkludere, sier ordfører Aune.

Både Malvik kommune og Stjørdal kommune har sluttet seg til reguleringsplanene om å utvide E6 Øst.

Må raskt bli enig

Ordfører Ivar Vigdenes (Sp) i Stjørdal frykter pengene til E6 Øst kan havne andre steder i landet hvis ikke lokalpolitikerne blir enige seg imellom.

- Det er viktig at vi lokal- og regionalpolitikere nå raskt blir enige, slik at ikke muligheten for den største samferdselsinvesteringen i regionen noensinne blir skuslet bort, sier Vigdenes.

Han legger til at det gjelder både regulering og bomfinansiering. – I en slik sammenheng bærer man som folkevalgt selvfølgelig et mye større ansvar enn mer isolerte fagmiljø i en rådmannsstab, sier ordføreren.

Ordfører Ingrid Aune sier hun forstår godt at folk i Trondheim er opptatt av Bymiljøavtalen. Den skal de nærmeste årene sikre byen 3,76 milliarder kroner i statlige overføringer, men forutsetter ingen økning i personbiltrafikken. Avtalen skal sørge for at all vekst i persontransporten skal skje med kollektivtrafikk eller ved at folk sykler eller går. Avtalen gjelder for perioden 2016–2023 og er i praksis en styrking av Miljøpakken.

Unngå krangling

Aune sier Trondheim kommune her har en jobb å gjøre overfor staten. Hun mener det er viktig at politikerne i Stjørdal, Malvik og Trondheim ikke begynner å krangle seg imellom, slik at bevilgningene går til veiprosjekt helt andre steder.

- Dette sier jeg ikke bare på vegne av Malvik, men først og fremst på vegne av hele regionen og hele Trøndelag, som har en felles interesse av at veimilliardene havner i Trøndelag og ikke andre steder i landet. Konsekvensene er dramatiske, ikke bare for Trondheim øst, Malvik og Stjørdal. Jeg hører fra folk som ferdes til flyplassen, fra næringsliv i hele regionen, f.eks. fra Steinkjer, at noe må gjøres. Statens vegvesen har dokumentert at det er sterk økning i trafikken og tallet på ulykker, og at det er behov for en utbedring av veien. Denne strekningen kan ikke fortsette å være en trafikkfarlig propp i veisystemet rundt Trondheim.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har sagt at ny E6 Øst skal bygges?

- Ja, og det tyder på at han er løsningsorientert slik at vi kan sikre både Bymiljøavtalen og E6 Øst. For folk fra Trondheim, Malvik og Stjørdal er det ut fra et trafikksikkerhetsperspektiv viktig å få rustet opp veien. Det har de siste årene vært en økning i køer og antall dødsulykker på dagens E6. Nye veier har uttalt at en opprusting av E6 Øst er et av de mest samfunnsøkonomiske veiprosjektet i landet å bygge ut, sier Aune.

Hovedveien gjennom Norge

Stortingsrepresentant og medlem av formannskapet i Malvik, Lill Harriet Sandaune (Frp), sier hun synes det er merkelig at Bymiljøavtalen skal komme i konflikt med utvidelsen av E6 Øst.

- Dette handler om E6, hovedferdselsåren gjennom Norge, og ikke lokalveier i Trondheim, sier Sandaune.

Hun legger til at det samtidig må kunne gå an å styrke kollektivtilbudet i og rundt Trondheim. Samtidig mener Sandaune at ordfører Ingrid Aune skal ha ros for at å ha fått planene for en ny og bedre E6 Øst vedtatt i kommunestyret.

Hurtig fremdrift

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom-Christer Nilsen (H), håper man kan få en så hurtig fremdrift som mulig for E6 Øst, i henhold til Nasjonal Transportplan (NTP).

- Hva skjer hvis politikerne i Trondheim vender tommelen ned?

- Det vil være merkelig hvis planene stoppes, da får vi i så fall ta en ny vurdering. Vår oppgave er å gjennomføre veiprosjektene. Forsinkelser er ikke heldig. Vår innstilling er at veien skal bygges.

- Kan det være aktuelt å overprøve et eventuelt nei fra bystyret i Trondheim?

- Jeg skal ikke forskuttere noe som helst. Det blir det i så fall opp til Kommunaldepartementet å ta stilling til, sier Nilsen.

Dramatisk: Det vil være en dramatisk beslutning ikke å bygge ut E6 Øst, mener ordfører Ingrid Aune (Ap) i Malvik. Foto: jens petter søraa
Mister: Ordfører Ivar Vigdenes (Sp) i Stjørdal frykter pengene til E6 Øst kan havne andre steder i landet hvis ikke lokalpolitikerne blir enige seg imellom. Foto: Morten Antonsen