- Det vil være direkte næringsfiendtlig å ikke utvide E6 Øst. Godsterminalen ligger i Trondheim, og en ny godsterminal blir nok også liggende i trondheimsområdet, sier Bjarne Ivar Wist, styremedlem i NHO Logistikk & Transport i Midt-Norge.

Han sier styret er skremt over at det nå er snakk om å ikke gjennomføre en helt avgjørende kapasitetsøkning for E6 Øst. For transportbransjen handler det om den skal være i stand til å levere tjenester på en god måte til næringslivet i regionen. Da kreves en rekke tiltak, hvor E6 Øst er viktig.

- Hva skjer hvis bygningsrådet 13. september og deretter bystyret 29. september vender tommelen ned for en utvidelse?

- Om prosjektet ikke gjennomføres, betyr det dyrere transporter og tap av konkurransekraft og arbeidsplasser for næringslivet. Vi må for all del unngå at distribusjonsbilene blir stående i kø. Det fører til dyrere varer for forbrukerne.

Kan flytte virksomheter

Wist sier det må sørges for god kapasitet på både vei og bane i regionen. Han frykter alternativet er at næringslivet flyttet virksomheten til andre regioner der transportvilkårene er best.

- Å ikke gjennomføre viktige infrastrukturprosjekter vil være direkte næringsfiendtlig. Det blir for enkelt å snakke om at bedre veier i byene fører til økt personbiltrafikk. Varetransporten må ikke bli skadelidende fordi veinettet ikke skal bygges ut, sier Wist.

Næringsforeningen i Trondheimsregionen er ikke mindre skeptisk til rådmannens saksfremlegg om reguleringsplanen for E6 øst.

- Man vet ikke hvordan en eventuell utbygging av E6 vil påvirke belønningsmidlene i bymiljøavtalen, og man vet ikke om et nei til utbygging av E6 Øst vil påvirke utbygging av E6 Sør og E6 mellom Kvithammer og Åsen, sier Børge Beisvåg, næringspolitisk leder i Næringsforeningen.

Kjenner ikke konsekvensene

Ifølge Beisvåg gir ikke innstillingen fra rådmannen et fullstendig beslutningsgrunnlag, man kjenner ikke konsekvensene av de eventuelle vedtakene. Rådmannen har to forslag til politikerne; å si ja til ønsket fra Nye veier om å utvide veien til fire felt og doble tunnelløp eller avvise planene.

Beisvåg mener det fra kommunens, side før bygningsrådet møtes 13. september, burde vært avklart med staten om en utvidelse av motorveien vil påvirke bymiljøavtalen. Staten vil på den ene siden øke kapasiteten på E6 Øst, samtidig som staten gjennom bymiljøavtalen og belønningsmidler krever at personbiltrafikken ikke skal øke.

- Det fremgår ikke av saksfremlegget fra rådmannen om det har vært noen dialog mellom staten og kommunen om dette. En skisserer bare en mulig konflikt, fremholder Beisvåg.

Hva et nei innebærer

Han mener Trondheim kommune før møtet i bygningsrådet bør ha avklart med Nye veier hvordan et nei til utbygging vil påvirke de strekningene Nye veier planlegger å bygge ut i Trøndelag. Vil et nei fra politikerne i Trondheim føre til at alle de tre delprosjektene i Trøndelag rykker ned på prioriteringslisten til Nye veier?

Beisvåg stiller også spørsmål ved om et nei vil føre til at E6 Øst nedprioriteres og de øvrige veistrekningene i Trøndelag blir stående? Vil et nei fra Trondheim føre til et ønske fra Nye veier føre til et ønske fra Nye veier om statlig regulering? Og vil et manglende vedtak føre til utsettelse av alle eller noen av delprosjektene?

Enighet om E6 Sør

- Det synes å være politisk enighet om å ruste opp E6 Sør?

- I Næringsforeningen har vi problemer med å forstå den politiske motstanden mot utbygging av E6 Øst, når den politisk styrte Miljøpakken bygger full firefelts vei ut av Trondheim sørover og det fra politisk hold argumenteres iherdig med å få fart på utbygging av E6 mellom Trondheim og Ulsberg. Dersom argumentasjonen om at bedre vei gir mer personbiltrafikk, burde ikke de samme politikerne også være motstander av disse prosjektene hvis en mener disse vil øke trafikken og gi mindre belønningsmidler.

Børge Beisvåg legger til at E6 er selve blodåren gjennom Norge. Å ikke ruste opp strekningen mellom Ranheim og Værnes vil derfor være uforståelig. Å foreta tilsvarende utbedringer på sørsiden, har de samme politikerne ingen betenkeligheter med. På Næringsforeningen virker dette merkelig.

Utvid E6: - Hvis ikke E6 Øst utvides, betyr det dyrere transporter og tap av konkurransekraft og arbeidsplasser for næringslivet. Vi må unngå at distribusjonsbilene blir stående i kø, sier Bjarne Ivar Wist i NHO Logistikk & transport. Foto: STEINAR FUGELSØY, Adresseavisen
Uklart: - Før bygningsrådet møtes 13. september bør Trondheim kommune ha avklart med staten om en utvidelse av motorveien østover vil påvirke bymiljøavtalen. Det mener næringspolitisk leder i Næringsforeningen i Trondheimsregionen, Børge Beisvåg. Foto: Morten Antonsen