Adresseavisen har snakket med inspektørene ved utekontrollen i Statens vegvesen Sør-Trøndelag og bedt dem om å komme med noen av historiene som sitter igjen etter hundrevis av kontroller.

- Urinflasker

Inspektør Nina Pedersen fortalte om vogntogsjåføren som mente det var hjemmekoselig med alle kosebamsene i frontruta. Vegvesenet var ikke like imponert.

Hennes kollega, Morten Frantzen, har også opplevd litt av hvert. Han husker blant annet en episode hvor de stoppet en tungtransportsjåfør som hadde flere tomflasker med gul væske liggende i førerhytta.

- Politiet undersøkte hva som var i flaskene. Det viste seg å være flasker med urin. De måtte ransake førerhytta, og da ble det avslørt at han hadde kjørt med to sjåførkort, sier Frantzen.

Inspektør Morten Frantzen ved utekontrollen i Statens vegvesen Sør-Trøndelag husker spesielt godt da de fant flasker med urin i førerhytta til en vogntogsjåfør.

- Graverende

Ved en nærmere undersøkelse fant inspektørene ut at sjåføren hadde kjørt fra Tromsø til Gardermoen i ett strekk.

- Han kjørte 35 timer og 10 minutter før han fikk godkjent døgnhvile. Det er ganske graverende, og det endte med førerkortbeslag for ett år og 15 000 kroner i bot.

- Det er livsfarlig med slike sjåfører i trafikken. Han hadde ikke tid til å stoppe for å tisse engang, legger han til.

Fiskefôr på vei ut

Frantzen, har i likhet med mange andre inspektører, vært borti flere alternative fraktemetoder. For ikke så lenge siden kom han over et vogntog hvor lasten omtrent var på vei ut av hengeren.

- Lasten veide 30 tonn, og besto av fiskefôr som sto lastet i tre høyder. Hele lasten var usikret, og det var kun noen planker og en duk som var i veien. Man kunne se at planken sto i spenn, sier Frantzen.

Legg merke til plankene som står i spenn fordi lasten er i ferd med å falle utenfor.

Inspektøren forteller at føreren ble anmeldt, og fikk 16 000 i bot. Han måtte også sikre lasten før han fikk kjøre videre.

- Hele lasset kunne ha kommet ut av vogntoget og truffet motgående trafikk eller myke trafikanter langs veien, sier han.

Store sekker med fiskefôr sto usikret under transport. Det fikk inspektørene til å sperre opp øynene.

Sprukne bremseskiver

En annen episode som har festet seg til hukommelsen, dreier seg om et utenlandsk vogntog hvor bremseskiva hadde sprukket på to ulike akslinger.

- Sjåføren fikk kjøreforbud, og måtte skifte bremseskiver før han fikk kjøre videre. Han klarte kravet da vi gjorde en bremseprøve, men trolig ville sprekkene blitt oppdaget for sent. Hadde det blitt varmgang, ville skivene blitt ødelagt, forklarer Frantzen.

Vegvesenet avdekker ofte at det er slitasjeskader på bremser. I dette tilfellet var det rett og slett sprekk i bremseskiva.
På ett og samme vogntog var det to av bremseskivene som hadde fått en sprekk.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.