De fem elbusslinjene, en tverrlinje og fire bybusslinjer, blir en del av den nye rutestrukturen som blir innført i Trondheim fra august 2019.

Ryggraden i den nye rutestrukturen blir tre superbusslinjer. I tillegg kommer det tre tverrgående linjer, fire stam- og regionlinjer, åtte ordinære bybusslinjer og tolv rushtids – og bynære distriktslinjer.

De fem linjene med elbuss blir bybussllinjene Romolslia – sentrum – Strindheim (B1), Vikåsen – Singsaker - Øya (B3), Øvre Flatåsen – Husebytunet – Lundåsen (B7), Buenget - Munkvoll (B9) og tverrlinjen Dragvoll – Innherredsveien – Brattøra (T1).

Trolig skal det brukes en 12 meters buss med plass til 54 passasjerer på de fire bybusslinjene, mens tverrlinjen skal betjenes av en leddbuss på 18 meter med en kapasitet på 94 passasjerer.

De utslippsfrie elbussene har et meget lavt støynivå ved hastigheter under 50 kilometer i timen og egner seg derfor meget godt i sentrumsnære områder.

Trondheim fremst i Norge på elbuss

Det er i dag elbusser i drift i Oslo, Drammen, Bergen og Stavanger, men ingen satser så sterkt på elbuss de neste årene som Trondheim.

- 40 elbusser på fem linjer vil plassere Trondheim i førersetet i Norge med henhold til bruk av utslippsfri kollektivtransport, sier plan- og driftssjef Harald Storrønning i AtB.

Materiellbehovet på de ulike linjene er mellom fem og ni busser. Det totale behovet er 40 elbusser. Fem av bussene er reservebusser som brukes som erstatning når bussene av ulike årsaker er ute av drift.

Elbussbestillingen, som etter planen skal gjøres neste år, blir inntil nå den største av sitt slag i Norge.

- Også i europeisk sammenheng vil 40 elbusser være en betydelig bestilling, sier Storrønning.

Ti produsenter presenterte elbusser

Interessen for elbussordren i Trondheim er meget stor blant produsentene av elbusser i Europa.

På en dialogkonferanse i regi av AtB i Trondheim tirsdag, presenterte ti ulike elbussprodusenter sine modeller.

Hvem som får oppdraget med å produsere elbussene som skal brukes i Trondheim, blir avgjort etter en anbudsrunde som blir utlyst i desember. Det er operatøren som får kontrakten som skal bestille de elektriske bussene.

- Anbudskonkurransen omfatter hele rutestrukturen med totalt 30 ulike linjer. Fordi elbussene blir satt inn på ulike deler av rutenettet, kan det ikke utelukkes at de fem elbusslinjene blir delt mellom ulike operatører, påpeker plan – og driftssjefen.

Fripenn: Hvem styrer den fører-løse bilen?

Ladestasjoner i hver ende av linjene

Elbussene drives av et batteri på taket. Batteriet blir ladet i hver ende av de fem busslinjene, på start – og endeholdeplassen, ved hjelp av en såkalt pantograf. Det er en hurtigladestasjon som lader batteriet på seks minutter.

Endeholdeplassene skal også ha snuplass og tilrettelagt parkering for elbussen.

De fleste leverandører produserer i dag elbusser med en batterikapasitet på 300 kilometer.

Den lengste elbusslinjen i Trondheim vil være på 15 kilometer (Romulslia – sentrum – Strindheim), mens de øvrige er på mellom seks og 13 kilometer.

Til tross for klimatiske utfordringer med blant annet streng kulde om vinteren, mener bussprodusentene at helelektriske busser egner seg godt i Trondheim.

Batteriet tåler sterk kulde

Under dialogkonferansen tirsdag fortalte Bjarne Jordahl, salgsrepresentant for hollandske Ebusco i Skandinavia, at elbusser fra Ebusco har vært kjørt i temperaturer ned – 19 grader i den finske hovedstaden Helsingfors uten et eneste driftsproblem.

- Det viste seg at elbussene gikk uten vansker i streng kulde, mens dieselbussene fikk problemer i kulden, fortalte Jordahl.

På spørsmål om hvordan batteriene kan holdes varme om natten, svarte Jordahl at alle batterier blir ladet om natten.

Nattladingen skjer på bussdepoter hvor alle bussene i rutenettet står parkert.

- Bussprodusentene tilpasser batterikapasiteten ut fra traseene de skal kjøre. En linje med flere stigninger trenger et kraftigere batteri enn en linje hvor det for det meste er flatt.

Selv om kjøring i minusgrader vil tappe batteriet for mer elektrisitet enn kjøring på en varm sommerdag, vil de forholdsvis korte linjene som er planlagt i Trondheim, gi en lav risiko for batterikapasiteten, sier Storrønning.

- Kan det bli aktuelt å utvide antall elbusslinjer dersom driften blir vellykket?

- Det blir trolig lagt inn muligheten for opsjoner på flere elbusslinjer underveis i kontraktsperioden, fortrinnsvis i nye bydeler. Det tidligste tidspunktet for en utvidelse blir halvveis i kontraktsperioden i 2024 da vi gjør en grundig evaluering av den nye rutestrukturen, sier plan – og driftssjefen.

Sparer millionbeløp på hver elbusslinje

En analyse av energikostnader som Siemens har gjort for bybusslinjen mellom Romolslia - Strindheim, en strekning på 15 kilometer, viser at den årlige gevinsten med en elektrisk buss i forhold til en buss med fossilt drivstoff, er 1,6 millioner kroner.

I tillegg kommer andre miljøgevinster som bedre luftkvalitet og lite støy.

En elbuss er utslippsfri og avgir meget lite støy. Bussen drives av et batteri på taket som lades på endeholdeplassene i hver ende av de fem elbusslinjene. Foto: Siemens
Dette er de fem elbusslinjene i Trondheim fra august 2019. Foto: Kart: atb
Plan -og driftssjef HaraldStorrønning i AtB presenterte planene for den nye rutestrukturen i Trondheim fra 2019 for 60 deltagere på AtBs dialogkonferanse sist uke. Ti produsenter av elbusser deltok. Foto: Aleksander Myklebust, Adresseavisen