Men når gravemaskinene kan gyve løs, vil ikke Finn-Aasmund Hobbesland, direktør for planprosesser og samfunnskontakt i Nye Veier, si noe om.

- E6 mellom Åsen og Ulsberg må sees i sammenheng. Vi har tidligere uttalt at bygging av E6 øst vil ha stor samfunnsøkonomisk betydning, sier Hobbesland.

I neste uke skal Nye Veier ha et møte med ordførerne langs den 115 km lange strekningen fra Åsen til Ulsberg.

- Nå lurer alle på når det blir oppstart?

- Det kan jeg ikke så si så mye om, aller minst binde meg til et årstall. Men E6 øst ligger langt oppe på våre prioriteringslister. Vi ba om full fremdrift for planprosessen, og det har vi nå fått med vedtaket i bygningsrådet, sier Hobbesland.

Kontroll på kostnader

Administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland, presiserer at selskapet må ha kontroll på alle planvedtak og kostnader før de kan si noe endelig om oppstart.

Tidligere har Stjørdal og Malvik vendt tommelen opp for prosjektet. I bygningsrådets møte tirsdag var det bare varaordfører Hilde Opoku fra Miljøpartiet De Grønne og kommunalråd Ottar Michelsen fra SV som stemte nei til utbyggingsplanene. Helt frem til mandag var det knyttet en smule spenning til hva Arbeiderpartiet ville stemme, men på et gruppemøte ble det bestemt å støtte planene.

Brev til Solvik-Olsen

Endelig vedtak skal skje i bystyret i slutten av oktober. I mellomtiden har trondheimsordfører Rita Ottervik (Ap) og fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) i Sør-Trøndelag skrevet brev til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). I brevet ber de statsråden forsikre om at en utbygging av E6 øst til fire felt og doble tunnelløp ikke vil ødelegge for den inngåtte bymiljøavtalen mellom Trondheim kommune og staten.

Det er ventet økt biltrafikk inn mot Trondheim når E6 øst er utvidet. Gjennom bymiljøavtalen bidrar staten med vel 3,7 milliarder kroner til kollektivsatsing og miljøtiltak de neste årene, men det forutsettes ingen økning i personbiltrafikken. Hvis det skjer, vil Trondheim kunne bli fratatt pengene. Det er dette brevskriverne vil at Solvik-Olsen skal gi svar på.

Gir han ingen slike garantier, kan Ap komme til å snu og stemme ned utbyggingsplanene. Partiet har tidligere støttet en utbygging av E6 sør før E6 øst.

Halvparten bompenger

Finn-Aasmund Hobbesland sier man i den videre planprosessen må diskutere betalingsdelen.

– Vi må se på hvert enkelt prosjekt, men så langt har bompengeandelen i de prosjektene vi har behandlet, ligget på mellom 37 og 50 prosent. Det skal også foretas nye trafikktellinger, sier Hobbesland og uttrykker tilfredshet med vedtaket i bygningsrådet.

Der etterlyste kommunalråd Geir Waage (Ap) en klar melding fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) om at utbyggingen av E6 øst ikke skal ødelegge for bymiljøavtalen. I motsatt fall vil regningen sendes byens innbyggere.

Kommunalråd Yngve Brox (H) beskrev møtet i bygningsrådet som en gledens dag. Endelig skal en ny E6 øst bygges. Veien skal ses i sammenheng med hele strekningen fra Åsen til Ulsberg, en strekning på 115 km

- Til sammen skal det investeres 25–30 milliarder kroner. Vi vil få en langt mer trafikksikker E6 enn dagens, sa Brox.

Kritisk opposisjon

Hilde Opoku er svært kritisk til den nye motorveien. Hun vil verne om bymiljøavtalen og frykter E6 vil ødelegge for den. E6 øst vil også være i strid med andre planer for veibygging og kollektivtrafikken.

Ottar Michelsen beskrev planene som fatalistisk veibygging. Han fremholdt at det er en nøye sammenheng mellom veibygging og økt biltrafikk. Det viser bl.a. en rapport fra OECD. Trafikksikkerheten er imidlertid et viktig aspekt. Man kunne i så måte ha rustet opp tunnelene. Men Nye Veier vil ha full utbygging.

Michelsen minnet om at det har vært bred enighet om utbygging av E6 sør og dobbeltspor på jernbanen nord for Trondheim. Nå går man bort fra dette.

Vil ha dobbeltspor

- SV vil stemme imot. Vi vil gå inn for dobbeltspor på jernbanen. Det er beklagelig at regjeringen har overlatt til Nye Veier å bygge veien, sa Michelsen.

Brox minnet om at Høyre gikk til valg for å få bygd veier raskere. I Trondheim er for øvrig bomtakstene satt opp og fra nyttår. Da må også elbiler betale for parkering. Disse tiltakene er med på å redusere biltrafikken i Trondheim.

Det er Johan Arnt Vatnan som skal sørge for utbyggingen av E6 i Trøndelag. Den 115 km lange strekningen mellom Åsen og Ulsberg er på 115 km og hadde i fjor en kostnadsramme på 26 milliarder kroner. Han tiltrer stillingen som prosjektdirektør 1. januar 2017.

Bygde St. Olav

Vatnan har bred erfaring fra store prosjekter innenfor bygg- og anleggsbransjen hvor han blant anet ledet milliardutbyggingen av St. Olavs Hospital. Han kommer nå fra stillingen som direktør i Metier AS.

- Jeg gleder meg til denne store utfordringen og går ydmyk til oppgaven, sa Vatnan da han ble ansatt i stillingen i Nye Veier i sommer. Han sier han ser frem til å bygge et kompetent, innovativt og resultatorientert prosjektmiljø for Nye Veiers portefølje i Trøndelag. Nye Veier skal være en positiv kraft innenfor veibygging i Trøndelag.

Klarsignal: Bygningsrådet i Trondheim stemte ja til ny E6 øst. Bystyret skal gjøre endelig vedtak i slutten av oktober. Foto: Rune Petter Ness, Adresseavisen