I Strinda hjemmetjeneste får en bruker i gjennomsnitt besøk av nærmere sju ulike ansatte i løpet av én uke.

- Dette er en påfallende stor variasjon. Det skal ikke være slik. Dette er noe vi må jobbe videre med. Vi må lære av dem som lykkes, sier Helge Garåsen, kommunaldirektør for helse og velferd.

Det er tellinger som Trondheim kommune har gjennomført i hjemmetjenesten som viser disse variasjonene i hjemmehjelpstilbudet. Bakgrunnen for tellingen er at formannskapet tidligere ba om at brukerne av kommunens hjemmetjenester skulle få færre ansatte å forholde seg til. Politikernes mål er at 90 prosent av brukerne skal ha ti eller færre hjelpere på besøk i løpet av en uke.

- For de eldre er det veldig viktig at de har færrest mulig hjelpere. Det handler om å skape trygghet og fortrolighet. Jeg vil heller ikke ha masse fremmede mennesker inn i huset mitt, sier Randi Wiggen, leder i Trondheim seniorråd.

Langt fra målet

Nå viser to tellinger i oktober 2015 og april 2016 at eldre hjelpetrengende i Trondheim er i ferd med å få færre ansatte å forholde seg til. I gjennomsnitt har antallet blitt redusert fra 9,96 hjelpere per bruker i uka i oktober, til 9,58 hjelpere i april.

- Det å redusere antallet hjelpere er en kjempeutfordring. Vi skal gi tjenester sju dager i uka, og gjerne på ubekvemme tidspunkt. Noen brukere får fire-fem besøk om dagen. Dette skal gå sammen med ansattes arbeidstid og arbeidstidsbestemmelser. Derfor er dette et møysommelig arbeid, og enhver bedring er positiv, sier Garåsen.

Lære: Kommunaldirektør Helge Garåsen mener hjemmetjenesten i de ulike bydelene må lære av hverandre. Noen lykkes med i målet om at eldre skal få færre ansatte å forholde seg til.

Han sier at de nå jobber mot to målsettinger: Både å redusere antallet hjelpere overfor den enkelte bruker, men også å definere spesielt sårbare brukere av hjemmetjenesten.

- Hvis du er en person som er utrygg, sårbar og kanskje dement, så kan også ti ansatte i løpet av en uke være for mange, sier Garåsen.

Best i Strinda

Tellingen viser at hjemmetjenesten i de ulike bydelene i ulik grad lykkes med å redusere antallet ansatte overfor brukerne. I Strinda, Nidelven, Byåsen, Spongdal, Saupstad, Lade, Strindheim, Valentinlyst og Munkvoll hjemmetjeneste har brukerne i gjennomsnitt ti eller færre ansatte å forholde seg til i løpet av en uke.

I Bergheim, Nidarvoll og Heimdal hjemmetjeneste har brukerne i gjennomsnitt flere enn ti hjelpere innom i uka. I Nidarvoll går utviklingen i feil retning, og brukerne har fått flere hjelpere å forholde seg til. Ingen av kommunens hjemmetjenester klarer å oppfylle politikernes mål så langt.

Garåsen har nå lagt frem en sak om kvalitet i hjemmetjenesten for politisk behandling. Her peker han på at ledere og ansatte i hjemmetjenesten har stor forståelse for at mange hjelpere kan være en belastning for brukerne. Samtidig ser rådmannen flere utfordringer med dette målet. Ett av dilemmaene er at flere faste ansatte må jobbe flere helger hvis dette skal oppnås.

- De fleste fast ansatte ønsker ikke mer helgearbeid, og vi er avhengig av gode arbeidsvilkår for å tiltrekke oss den kompetansen vi trenger, uttrykker kommunaldirektøren som også påpeker at høyt sykefravær på flere enheter, gjør utfordringen enda større.

Ikke fornøyd

Helse- og velferdskomiteen behandlet onsdag saken som orienterer om kommunens fremtidige hjemmetjeneste, og leder i komiteen, Marte Løvik (Sp) sier de er glad for at utviklingen går i retning av færre ansatte per bruker. Samtidig mener hun det er viktig at en ikke bare ser på det gjennomsnittlige bildet og målet om at brukerne ikke skal ha flere enn ti ansatte å forholde seg til i løpet av en uke.

Sårbare: Leder i helse og velferdskomiteen, Marte Løvik (Sp) er bekymret for de mest sårbare brukerne av hjemmetjenesten. Hun har selv vært ute på jobb både med hjemmetjenesten og på sykehjem.

- Jeg er mer bekymret for brukere som er ekstra sårbare. Hvis en som er dement, får nye hjelpere hver gang, så vil det gå utover kostholdet og helsestellet. Men hvis de får faste ansatte å forholde seg til, så vil de oppleve større trygghet. Vi må ha som mål å trygge de som trenger det, sier Løvik.

Hun påpeker at enkelte brukere har hjemmehjelp seks ganger om dagen og to ganger om natta. I slike tilfeller vil flere ansatte komme innom.

- Målet er at de eldre skal få færre ansatte å forholde seg til, men like viktig er det å skape en tjeneste som er tilpasset den enkeltes behov, og som gjør at brukerne kan meste livet sitt og bo hjemme lengst mulig. Det er det de fleste ønsker, sier Løvik.

LES OGSÅ LESERINNLEGGET: Jeg er en jente på 19 år, og jeg tørker rumper på jobb